Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07 nov 2010
- Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
- Actief als: particulier
Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Helemaal nieuw op het forum en al meteen een vraag!
Mijn Espace III V6 uit 1998 heeft de beide voorveren gebroken, die dus vervangen moeten worden.
Ik zou niet weten hoe dat moet, vandaar mijn vraag of er iemand is die dat wel weet en me enigzins op weg zou kunnen helpen?
Ik ben niet helemaal een leek, bij mijn voorgaande auto's deed ik dat altijd zelf (hele veerpoot er uit e.d.) maar een Espace zit zo specifiek in elkaar (of moet ik zeggen magnifique) dat het me verstandig leek om maar eens bij een ervaringsdeskundige te rade te gaan.
Alvast bedankt voor de hulp!
Mijn Espace III V6 uit 1998 heeft de beide voorveren gebroken, die dus vervangen moeten worden.
Ik zou niet weten hoe dat moet, vandaar mijn vraag of er iemand is die dat wel weet en me enigzins op weg zou kunnen helpen?
Ik ben niet helemaal een leek, bij mijn voorgaande auto's deed ik dat altijd zelf (hele veerpoot er uit e.d.) maar een Espace zit zo specifiek in elkaar (of moet ik zeggen magnifique) dat het me verstandig leek om maar eens bij een ervaringsdeskundige te rade te gaan.
Alvast bedankt voor de hulp!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
De veerpoot is ong. dezelfde konstruktie tenzij je luchtvering hebt.
De bovenzijde is via de motorruimte te bereiken door links en rechts de deksels te verwijderen.
De ruitenwissermechaniek zit wat in de weg.
Onderaan zit de veerpoot met 2 24mm bouten/moeren goed vast, en de stabilisatorstangetjes 16mm+ inbus.
Zorg wel dat je echt GOEDE veerspanners hebt, of laat het doen.
SUC6
P.s. bestel wel de juiste veren voor een V6 (deze zijn zwaarder uitgevoerd) let op de kleurcode op de veren.
De bovenzijde is via de motorruimte te bereiken door links en rechts de deksels te verwijderen.
De ruitenwissermechaniek zit wat in de weg.
Onderaan zit de veerpoot met 2 24mm bouten/moeren goed vast, en de stabilisatorstangetjes 16mm+ inbus.
Zorg wel dat je echt GOEDE veerspanners hebt, of laat het doen.
SUC6
P.s. bestel wel de juiste veren voor een V6 (deze zijn zwaarder uitgevoerd) let op de kleurcode op de veren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Op zich is dit redelijk makkelijk te doen.
als het budget het toelaat zou ik gezien het werk wat je nu gaat doen gelijk de schokbrekers vervangen.
Ook de stabilisatorstangverbinders heb ik zelf al meerdere keren vervangen zij gaan bij mij redelijk snel kapot, heb inmiddels ook alle voortreinrubbers en lagers vervangen dus ben benieuwd hoe lang ze nu meegaan.
Omdat ze nu bij jouw toch losmoeten zou ik ze gelijk vervangen, eerste keer moest ik ze trouwens toch vervangen omdat ze volledig vastgeroest zaten en alleen een slijptol nog hielp bij het losmaken.
succes
P.S. begin aan de pasagierskant hier heb je geen last van de ruitenwisserarm en kun je met wat licht makkelijker zien wat je doet, de andere kant kun je dan wat meer op gevoel doen.
Achter de luikjes die je moet openmaken zitten trouwens ook de interieur/pollenfilters, kun je gelijk zien of ze nog een beetje schoon zijn.
als het budget het toelaat zou ik gezien het werk wat je nu gaat doen gelijk de schokbrekers vervangen.
Ook de stabilisatorstangverbinders heb ik zelf al meerdere keren vervangen zij gaan bij mij redelijk snel kapot, heb inmiddels ook alle voortreinrubbers en lagers vervangen dus ben benieuwd hoe lang ze nu meegaan.
Omdat ze nu bij jouw toch losmoeten zou ik ze gelijk vervangen, eerste keer moest ik ze trouwens toch vervangen omdat ze volledig vastgeroest zaten en alleen een slijptol nog hielp bij het losmaken.
succes
P.S. begin aan de pasagierskant hier heb je geen last van de ruitenwisserarm en kun je met wat licht makkelijker zien wat je doet, de andere kant kun je dan wat meer op gevoel doen.
Achter de luikjes die je moet openmaken zitten trouwens ook de interieur/pollenfilters, kun je gelijk zien of ze nog een beetje schoon zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
@Michel, ik zou me niet zo ongerust maken, zoals je al aangaf heb je het ooit eerder gedaan bij een ander merk maar in grote lijnen is dit zowat hetzelvde. gewoon een beetje gezond verstand en goed kijken hoe de boel gemonteerd zit.WillemS schreef:De veerpoot is ong. dezelfde konstruktie tenzij je luchtvering hebt.quote]`
Luchtvering ??? aan de voorzijde toch niet af fabriek tenminste die heb ik dan nog niet gezien na al die jaren
Michael_S schreef: Mijn Espace III V6 uit 1998 heeft de beide voorveren gebroken, die dus vervangen moeten worden.
Ik ben niet helemaal een leek, bij mijn voorgaande auto's deed ik dat altijd zelf (hele veerpoot er uit e.d.)
Kijk of een bekwaam iemand je een handje kan helpen want vele handen maken licht werk en is wel zo handig voor als je hier en daar een handje extra nodig hebt.
Op een zaterdag ochtend en halve middag kun je de klus wel geklaard hebben
Dus vel plezier er mee en "may the force be with you"
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07 nov 2010
- Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
- Actief als: particulier
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Hartstikke bedankt voor de goede -en vooral snelle!- raad en hulp! Ik ga er morgenmiddag aan beginnen... wish me luck!
Schokbrekers e.d. vervang ik nog eventjes niet omdat ik momenteel voor 1000,-- euro kosten heb om de auto de de apk te krijgen. Maar het zou inderdaad beter zijn om het nu meteen te doen.
Anyhow, i'll keep y'all informed!
Schokbrekers e.d. vervang ik nog eventjes niet omdat ik momenteel voor 1000,-- euro kosten heb om de auto de de apk te krijgen. Maar het zou inderdaad beter zijn om het nu meteen te doen.
Anyhow, i'll keep y'all informed!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07 nov 2010
- Laatste bezoek: 07 dec 2010 20:38
- Actief als: particulier
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Helaas... niet gelukt!
Alles ging voorspoedig, geen enkel probleem totdat ik onderkant van de veerpoot los moest draaien. Je weet wel: die 2 bouten maatje 24. Die zaten dus muur- en muurvast, werkelijk geen beginnen aan voor deze thuis-garagist.
Omdat ik bang was dat ik de hele boel naar de fillipijnen zou draaien met mijn brute kracht (en m'n TengTools) heb ik besloten om de veerpoten aan de bovenkant weer netjes vast te draaien en de stabilisatorstangetjes ook.
Momenteel staat de Espace in de garage, waar meteen ook de rechter stuurkogel wordt vervangen en ik verwacht maandag of dinsdag weer mobiel te zijn.
... Hoewel... momenteel rij ik in m'n hobby-auto: Volkswagen Corrado G60 dus vooruit kom ik toch!
Alles ging voorspoedig, geen enkel probleem totdat ik onderkant van de veerpoot los moest draaien. Je weet wel: die 2 bouten maatje 24. Die zaten dus muur- en muurvast, werkelijk geen beginnen aan voor deze thuis-garagist.
Omdat ik bang was dat ik de hele boel naar de fillipijnen zou draaien met mijn brute kracht (en m'n TengTools) heb ik besloten om de veerpoten aan de bovenkant weer netjes vast te draaien en de stabilisatorstangetjes ook.
Momenteel staat de Espace in de garage, waar meteen ook de rechter stuurkogel wordt vervangen en ik verwacht maandag of dinsdag weer mobiel te zijn.
... Hoewel... momenteel rij ik in m'n hobby-auto: Volkswagen Corrado G60 dus vooruit kom ik toch!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Ja die moeren 24 mm zitten met 255 nM vast, je hebt dan ongeveer het driedubbele nodig om los te krijgen.
Die moeren bij de rode pijl 16 mm, daar heb je ook een inbus 5 mm bij nodig om de tap tegen te houden.
Maar ja je hebt het nu laten doen.
Groet,
WillemS
Die moeren bij de rode pijl 16 mm, daar heb je ook een inbus 5 mm bij nodig om de tap tegen te houden.
Maar ja je hebt het nu laten doen.
Groet,
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Bijkomstig is dat de bouten 24 mm met splaines in het gat zitten.
Betekent dat je deze niet kunt draaien.
Grof geweld is de enige manier om ze eruit te krijgen.
Bij monteren van de moeren nieuwe moeren gebruiken, het zijn nylock moeren(zelf borgende moeren en helaas maar 1 malig gebruik)
Ik krijg ze los met dop 24 3/4 aansluiting en een ratel 3/4 van ± 80 cm lang(Stahlwille by the way) en 110 kg op het eind, een heerlijk gevoel als ie dan los komt.
Een aanrader voor de hobbyist, goed gereedschap bedoel ik dan.........
Zonde dat je het dan moet laten doen.
Suc7.
Betekent dat je deze niet kunt draaien.
Grof geweld is de enige manier om ze eruit te krijgen.
Bij monteren van de moeren nieuwe moeren gebruiken, het zijn nylock moeren(zelf borgende moeren en helaas maar 1 malig gebruik)
Ik krijg ze los met dop 24 3/4 aansluiting en een ratel 3/4 van ± 80 cm lang(Stahlwille by the way) en 110 kg op het eind, een heerlijk gevoel als ie dan los komt.
Een aanrader voor de hobbyist, goed gereedschap bedoel ik dan.........
Zonde dat je het dan moet laten doen.
Suc7.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Nou zo moeilijk is dat allemaal niet.
24 mm dop 1/2" met ratel erop, deze verlengen met 1meter gasbuis en klaar. De moer er daarna andersom op tot deze vlak ligt met bouteind, blokje hout ertegenaan en met een vuist van 1 @ 1,5 kg. tikken en de bout is eruit.
En bij monteren dienen de moeren naar de voorkant van de auto te wijzen.
SUC6
24 mm dop 1/2" met ratel erop, deze verlengen met 1meter gasbuis en klaar. De moer er daarna andersom op tot deze vlak ligt met bouteind, blokje hout ertegenaan en met een vuist van 1 @ 1,5 kg. tikken en de bout is eruit.
En bij monteren dienen de moeren naar de voorkant van de auto te wijzen.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: Espace III schokbrekers/veren vervangen, hoe moet dat?
Klopt wel wat je zegt Willen, maar met vast zetten ben je dan niet zo precies bezig. Je kan natuurlijk een momentsleutel gebruiken. Moet eerlijk bekennen dat ik het met een luchttol gedaan heb, ook niet precies dan natuurlijk maar je bent wel zeker dat het vast zit. Heb toen ook geen nieuwe moeren gebruikt en het zit al een tijdje en heb al aardig wat kilometers weggereden, en alles zit nog goed.
Zijn er meer mensen waarbij de stabilisatorstangverbinders regelmatig kapot blijken te zijn?
Heb dit zelf nu al een keer of vier meegemaakt, steeds aan een andere kant. Ben zeer benieuwd hoe het nu gaat heb inmiddels voor de zomervakantie ook alle draagarmlagers vernieuwd dus de bewegingen die de stabilisatoren moeten opvangen zijn nu veel minder, de lagers waren echt op.
Zijn er meer mensen waarbij de stabilisatorstangverbinders regelmatig kapot blijken te zijn?
Heb dit zelf nu al een keer of vier meegemaakt, steeds aan een andere kant. Ben zeer benieuwd hoe het nu gaat heb inmiddels voor de zomervakantie ook alle draagarmlagers vernieuwd dus de bewegingen die de stabilisatoren moeten opvangen zijn nu veel minder, de lagers waren echt op.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 976 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 3 Reacties
- 417 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 15 Reacties
- 1011 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 566 Weergaves
-
Laatste bericht door renescholts
-
- 1 Reacties
- 149 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 6 Reacties
- 351 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 361 Weergaves
-
Laatste bericht door Stijnkangoo