Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Hallo Relatief nieuwe ZOE rijder hier. (April 2022) met een Q90 uit uit 2017.
Mijn auto moet over 2 weekjes voor een beurt weg en ik had gewoon simpel over de telefoon gevraagd voor een beurt volgens km/leeftijd van de auto en ik was aangenaam verrast te zien dat het beurtje net iets boven de 200 euro lag. Alleen krijg ik zonder dat dit telefonisch besproken is er nog even een prijs opgave van ZE koelvloeistof vervangen á 269 euro.
Volgens afspraak zullen wij de volgende werkzaamheden aan het voertuig verrichten:
- All-in Renault Z.E. service B €217,00
- All-in koelvloeistof Z.E. €269,00
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met Bochane in en wat jullie van deze prijs vinden en evt nog tips hebben.
Wat betreft die koelvloeistof ik snap dat er wat arbeid bij komt kijken maar ik vind dit toch wel ernstige prijzen (en ik ben VW/AUDI gewend) voor een koelvloeistof wissel. Ze gaan natuurlijk vast nog wel meer vinden. Dus hebben jullie tips voor dat ik de auto langs breng?
Je kan de koelvloeistof wissel niet vergelijken met een ICE en ik krijg de indruk dat je dat doet. De warmtepomp gebruikt de koelvloeistof namelijk om ook warmte maken en is dus een systeem onder druk en zit dichtbij de hoogspanningsonderdelen die stroomloos gemaakt moeten worden. Dit kost dus procedure tijd om te voorkomen dat er een monteur afgefikt wordt. Verder heb ik goede ervaringen met Bochane in Arnhem en zijn het een van de weinige met echt verstand van EV. En kennis mag een prijs hebben bij mij.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Ik sluit me aan bij Sordone, ik heb ook goede ervaringen met Bochane, in mijn geval Veenendaal.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Dit blijft een heikel issue. Onder koelvloeistof wordt over het algemeen de waterige substantie bedoelt die de electronica en (in het geval van een Q model ook) de motor koelt verstaan. 200+ euro voor de vervanging is volstrekte waanzin. Als het koelGAS wordt bedoelt van het warmtepomp systeem (zoals Sordonne suggereert), dan is dat tegenwoordig voor alle auto's een dure aangelegenheid. Dat komt vooral omdat het nu verplichte, vrijwel geen broeikas effect sorterende gas (R-1234YF) behoorlijk duurder is dan het ouderwetse R-134A. Je moet dat oudere spul ook om technische niet gebruiken, de afdichtingen zijn anders.
Ik ben zeer tevreden over mijn dealer (Hans Jongerius), en die heeft me nog nooit gepushed om het gas te vervangen.
Kortom: vraag wat het betekent (ik hoor het graag!) en trek je plan. Oh, en als je echt het koelgas laat vervangen: sta er op dat ze ook de schräder ventielen vervangen. dubbeltjeswerk en voorkomt een hoop erg dure ellende.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Goedmorgen, Ik heb dit als antwoord gekregen. Graag jullie mening.
Goedemorgen heer .
Het is de vloeistof voor de koeling van de motor, het andere is het aircogas dat voor de warmtepomp is.
De koelvloeistof moet ververst worden op leeftijd.
Met vriendelijke groet,
Bedoeld hij nu beide? (Ik vrees van niet) Ik krijg het gevoel dat ik een beetje in de maling genomen word hier.
Heb je gebeld met Bochane om uitleg te krijgen? Mondelinge communicatie werkt het best.
Als je zo (onterecht) wantrouwend bent dan zou ik de vloeistoffen en airco gas niet laten vervangen. Maar dan later niet gaan klagen dat je verwarming het niet meer doet. Okay?
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Nee. Ik ben niet wantrouwend. Ik ben klant, geen automonteur. De term All Inclusive is mijn ogen nogal misleidend als er niet duidelijk verteld wat er wel en niet gedaan word. zoe2goe hier boven stelt ook dat 200 euro voor koelvloeistof vervangen nogal een bedrag is.
Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met Bochane en ik heb gevraagd wat er nodig is daar kwam een beurt uit Service B uit a 217 euro. Toen ik in de mail bevestiging vroeg kwam deze 'all inclusive koelvloeistof' er bij zonder dat dit besproken is. En ik wil nu graag weten wat dit precies allemaal inhoud. Want dat is nu niet duidelijk. Behalve dat koelvloeistof (voor de motor alleen vervangen) hier boven door iemand en door mij als nogal duur ervaren word.
Volgens mij moest de koelvloeistof elke 5 jaar, dus het is wel tijd.
Onderhoud kost nou eenmaal geld. De dealer vroeg mij 340,- na een klacht werd dat de helft. Anders had ik het ook zeker niet laten uitvoeren.
Net als bij een ICE kan je ook bij een EV onderhoud uitstellen of niet laten uitvoeren.
Om je auto in topstaat te houden volg je het voorschrift/advies van de fabrikant/dealer.
Sjoemelen in de marges kan altijd.
“Toch is het raadzaam om iedere paar jaar de koelvloeistof te verversen. Na verloop van tijd raken de dopes uitgewerkt en bieden ze geen bescherming meer tegen schuimen, sludge, corrosie en heeft de koelvloeistof geen smerende werking meer.“
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Heeft iemand de 1.0 Eco-g 101pk motor al een keer gechipt? wat zijn de ervaringen?
van 101pk -> 120pk is best een verschil, daarnaast zou het wellicht zuiniger worden. Ik ben gek op mn Dacia Eco-G alleen soms wil ik toch wat meer pit al moet ik...
Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een Zoe R110 uit 2019 (modeljaar 2018-2019). Na een paar maanden openbare laadpalen te hebben gebruikt zou ik een noodlader willen om op te laden op plekken zonder laadpaal...