Dag Metteke,
Hé hoe leuk om dit te lezen. Ik heb nog de EURO 5b motor, maar opzettelijk, want ik moest die bull shit met urine, pardon ureum niet hebben en kocht dus de eerste. Toen was jouw motor hier nog niet eens beschikbaar, waardoor ik een Opel Vivaro bestelde na mijn voorgaande Trafic. Maar geen zorgen, nu zijn het identieke motoren ook en enkel nog een paar details zijn anders (het stuur, en het plastic van de voorkant en de lichten 'lichtjes').
Ik sta gewoon weg verstomd van het vermogen van zo'n 1.6 liter, maar het verschil zit hem in acceleratie op hogere snelheden of met een aanhangwagen. Bij mij staat de ECO knop altijd aan, behalve in Bulgarije in Sofia en in de bergen. IK ben dolgelukkig, want ik kon toen een enorm bedrag besparen op de ECO START STOP versie zonder biturbo en nam daarvoor opties waar ik 'verschrikkelijk' tevreden mee ben.
Mijn volledig detailverbruik staat publiek hier ook op dit forum ergens, maar vind je gemakkelijkst op:
http://www.spritmonitor.de/de/user/VANBELLEJean.html (incl. mijn vorige trafic) of meer in detail en specifiek:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html
(66 kW, 90 PK)
Het verrast mij dat jij hier een 120 PK versie vermeld, volgens mij klopt dat niet, maar als dat zo is, is het toch een andere motor, vermoed ik.
Normaal zijn alle motoren gelijk en is de chip anders (zoals bij mijn Kawasaki 1400GTR en dat ECU noemt ofte Electronic Computer Unit) in de aansturing.
Voor de biturbo zijn wel degelijk een aantal randcomponenten anders dus is er meer verschil qua turbo access maar niet de motor zelf.
Een bijkomende reden om deze NIET biturbo te kopen voor mij, was dat de motor hopelijk langer meegaat, want ik kon me toen niet inbeelden dat een 1,6 liter motor even lang zou meegaan als mijn vorige 2,0 liter motor.
Nu concreet het verschil:
Bij acceleratie zie je de grootste verschillen, maar ik ben met mijn camionette een ECO rijder (ik heb met mijn moto 160 PK, dus kan ik in Duitsland mij jaarlijks ook wel eens 'voorzichtig en veilig uitleven').
Qua verbruik zit die volgens mij NIET onder de biturbo, als je pro actief rijdt, zul je zelfs meer verbruiken. Maar de ECO werkt ook schitterend (ook al is het stilvallen en herstarten van de motor echt niet goed voor alle componenten, maar dat kun je ook weer afzetten), en de drukleidingen werden verzwaard hiervoor. Daarom ook dat het stuur nu elektrisch is en niet meer hydraulisch overigens. Als je 3 X remt, zul je merken dat de motor ook weer aanslaat en er zijn heel veel voorwaarden die het afslaan van een motor verhinderen (ook het voltage van de batterij, ik koos ook een PTO = power take off in plaats van de biturbo naar een extra batterijsysteem in de kofferruimte en verwarmde daar verleden jaar nog met infrarood de reisplaats van mijn Tervuerense Herder mee achteraan op die 2222 km van BE naar BG, zalig man).
Zelfs in London had ik laatst met mijn zoon een aanrijding van een Lexus mevrouw van gekleurde afkomst, en moest ik de achtervolging inzetten om zowel haar nummerplaat te hebben. Het lag natuurlijk ook aan het feit dat ik lesgever in motorrijden ben dat zij mij niet kwijtraakte met haar auto, maar ik kon haar volgen tot de politie erbij kwam. Dus qua vermogen zegt dit volgens mij toch wel iets.
Nee, ik sta verrast dat ik nauwelijks minder trekkracht heb bij minder PK dan mijn vorige 2.0 liter in de DCI van Trafic (model 2010) versus deze hier. Alleen boven de 130 km/h is deze veel dieselgretiger dan mijn vorige.
Succes! +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.