ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 dec 2010
- Laatste bezoek: 28 nov 2020 01:21
- Actief als: particulier
ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Hoi beste leden
We zijn opzoek naar een nieuwe caravantrekker/ privé auto.
Eerste keus Renault Talisman DCI diesel, tweede keus Vw Passat TDI diesel, derde keus Mazda CX5 BENZINE.
We rijden 17000a 20000km per jaar, hoop dat Diesel met deze km rendabel is ook qua toekomst wat ze met de diesel willen gaan doen, wordt het op korte termijn onmogelijk gemaakt om met een diesel bijv naar een stad te rijden.
Ik heb helemaal geen ervaring met Renault Talisman (down size motoren). We vinden het een mooi model alleen hebben wij groote vragen kan de dci motor het wel aan om een caravan van leeg 1025kg en max 1500kg 715m lang en 230br om bijv naar Kroatië te rijden dan heb je toch best wel wat bergen onderweg.
Hoe zit het met de betrouwbaarheid/ elektronica???
We willen de auto privé rijden en zal het denk ik een bouwjaar 2015a 2016 worden. En gaat het om een sedan of station worden een 110pk of een 130pk worden.
HEEL GRAAG ZOU IK INFO/ ERVARING VAN JULLIE WILLEN HOREN.
DANK VAST!!!
We zijn opzoek naar een nieuwe caravantrekker/ privé auto.
Eerste keus Renault Talisman DCI diesel, tweede keus Vw Passat TDI diesel, derde keus Mazda CX5 BENZINE.
We rijden 17000a 20000km per jaar, hoop dat Diesel met deze km rendabel is ook qua toekomst wat ze met de diesel willen gaan doen, wordt het op korte termijn onmogelijk gemaakt om met een diesel bijv naar een stad te rijden.
Ik heb helemaal geen ervaring met Renault Talisman (down size motoren). We vinden het een mooi model alleen hebben wij groote vragen kan de dci motor het wel aan om een caravan van leeg 1025kg en max 1500kg 715m lang en 230br om bijv naar Kroatië te rijden dan heb je toch best wel wat bergen onderweg.
Hoe zit het met de betrouwbaarheid/ elektronica???
We willen de auto privé rijden en zal het denk ik een bouwjaar 2015a 2016 worden. En gaat het om een sedan of station worden een 110pk of een 130pk worden.
HEEL GRAAG ZOU IK INFO/ ERVARING VAN JULLIE WILLEN HOREN.
DANK VAST!!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1466
- Lid geworden op: 29 jun 2015
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 23:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Zou eens een kijkje nemen op caravantrekker.nl
Daar vindt je veel gebruikers ervaringen, kan je ook berekeningen laten maken op basis van de auto en caravan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Daar vindt je veel gebruikers ervaringen, kan je ook berekeningen laten maken op basis van de auto en caravan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 06:12
- Actief als: particulier
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
De 1e Talismannen waren nou niet echt helemaal storingsvrij...
Allemaal kleine dingen die voor veel irritatie zorgden...(veel gezien en meegemaakt bij vorige week). De opvolger van de Laguna (die z'n naam niet mee had, maar de laatste Laguna lll is 1 van de beste auto's die Renault gemaakt heeft) had het veel beter kunnen en moeten doen. Heel veel is opgelost door terugroepacties en verbeteringen, dus een exemplaar uit bv 2016 met wat kilometers zou best goed kunnen zijn. Let ook goed op de passingen van alle panelen en chroomlijsten, veel exemplaren waren aardig willekeurig in elkaar gezet. Een goede dealer pastte dat netjes aan, liefst voor aflevering. Veel dealers echter ook niet.
De 1,5 dci is een heel fijn en betrouwbaar blok, echter voor een Talisman krap aan. Zeker met een caravan. Een 1.6 met 130 pk is een stuk fijner. Succes!
Allemaal kleine dingen die voor veel irritatie zorgden...(veel gezien en meegemaakt bij vorige week). De opvolger van de Laguna (die z'n naam niet mee had, maar de laatste Laguna lll is 1 van de beste auto's die Renault gemaakt heeft) had het veel beter kunnen en moeten doen. Heel veel is opgelost door terugroepacties en verbeteringen, dus een exemplaar uit bv 2016 met wat kilometers zou best goed kunnen zijn. Let ook goed op de passingen van alle panelen en chroomlijsten, veel exemplaren waren aardig willekeurig in elkaar gezet. Een goede dealer pastte dat netjes aan, liefst voor aflevering. Veel dealers echter ook niet.
De 1,5 dci is een heel fijn en betrouwbaar blok, echter voor een Talisman krap aan. Zeker met een caravan. Een 1.6 met 130 pk is een stuk fijner. Succes!
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Of diesel verstandig is, is inderdaad waar.
Met een caravan doet een grote motorinhoud het beter.
Met een caravan doet een grote motorinhoud het beter.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2119
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:33
- Actief als: particulier
- Locatie: REO
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Zou persoonlijk geen diesel auto meer aanschaffen. Mede dat er steeds meer beperkingen voor komen gaat de waarde snel omlaag. Verwacht echt dat ze over een paar jaar alleen nog maar voor export prijzen verkopen. De benzine turbo motoren zijn ook redelijk krachtig.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 25 jan 2013
- Laatste bezoek: 22 jan 2022 01:16
- Actief als: particulier
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Voor de caravan is de diesel top, hoog koppel bij laag toerental.
De spookverhalen over verdwijnen diesels zou ik voor lief nemen.
Het wagenpark kan niet over op ev,nu voor de happy vieuw straks gewoon wegen belasting, en geen subsidie meer.
Infra structuur die voor ettelijke miljarden verbouwt moet worden. Energie centrales die snachts de miljoenen kilowatts moeten gaan leveren en overdag stilstaan.
Electro prijs gaat 3x zo hoog worden ,
Je diesel wordt goud waard, vele malen schoner uiteindelijk
En ruim voorhanden
De spookverhalen over verdwijnen diesels zou ik voor lief nemen.
Het wagenpark kan niet over op ev,nu voor de happy vieuw straks gewoon wegen belasting, en geen subsidie meer.
Infra structuur die voor ettelijke miljarden verbouwt moet worden. Energie centrales die snachts de miljoenen kilowatts moeten gaan leveren en overdag stilstaan.
Electro prijs gaat 3x zo hoog worden ,
Je diesel wordt goud waard, vele malen schoner uiteindelijk
En ruim voorhanden
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2119
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:33
- Actief als: particulier
- Locatie: REO
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Hoe praktisch ze ook zijn, het probleem is dat diesel verboden gaat worden berenburg en ik verwacht dat dat binnen enkele jaren serieus wordt.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 25 jan 2013
- Laatste bezoek: 22 jan 2022 01:16
- Actief als: particulier
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Verbieden kan alleen als er een alternatief is, voorlopig
Gaat dat nog zeker 15 jaar duren, er is onvoldoende capacitijd om de transitie naar ev uit te voeren.
Er rijd nog geen enkele vrachtauto electrisch, er vliegt nog geen vliegtuig electrisch. Zeker de steden zullen de diesels zonder filter weren maar dan ontstaat er een logistiek probleem om goederen aan te voeren.
Nog 5 jaar tesla en de diesel maakt zijn comback
Gaat dat nog zeker 15 jaar duren, er is onvoldoende capacitijd om de transitie naar ev uit te voeren.
Er rijd nog geen enkele vrachtauto electrisch, er vliegt nog geen vliegtuig electrisch. Zeker de steden zullen de diesels zonder filter weren maar dan ontstaat er een logistiek probleem om goederen aan te voeren.
Nog 5 jaar tesla en de diesel maakt zijn comback
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Nou, is niet helemaal waar.
Klikkerdeklik
Volvo en Daf zijn er er ook al mee bezig.
https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... wi/130467/
Edit: En een volwaardige EV caravantrekker zal ook niet lang meer duren denk ik.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Groet, Ron.
Klikkerdeklik
Volvo en Daf zijn er er ook al mee bezig.
https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... wi/130467/
Edit: En een volwaardige EV caravantrekker zal ook niet lang meer duren denk ik.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2119
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:33
- Actief als: particulier
- Locatie: REO
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Het gaat echt maar een kant op Berenburg .Zoveel pijlen die die kant op wijzen -->; https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... et-aanbod/
Maargoed, wil het topic niet teveel vervuilen met te ver off-topic gaan hoewel dit wel gerelateerd is aan de vraag aangaande het advies. Om daar dan even specififiek bij te blijven; de 1.6 icm met de talisman en een caravan zal sowieso een stuk prettiger zijn. Heb geen ervaring met die combinatie maar wel 2x Scenic 1.5 dci gehad. Prima torretjes voor in die auto maar nooit iets aan de haak gehad. Kan me helemaal voorstellen dat het met een dikke caravan echt niet overhoudt. In het algemeen wel benieuwd naar het verschil in praktijk verbruik tussen de 1.5 en 1.6. Als de laatste zonder caravan het hele jaar ( flink ) meer verbruikt zou dat voor mij wel een punt zijn.
Maargoed, wil het topic niet teveel vervuilen met te ver off-topic gaan hoewel dit wel gerelateerd is aan de vraag aangaande het advies. Om daar dan even specififiek bij te blijven; de 1.6 icm met de talisman en een caravan zal sowieso een stuk prettiger zijn. Heb geen ervaring met die combinatie maar wel 2x Scenic 1.5 dci gehad. Prima torretjes voor in die auto maar nooit iets aan de haak gehad. Kan me helemaal voorstellen dat het met een dikke caravan echt niet overhoudt. In het algemeen wel benieuwd naar het verschil in praktijk verbruik tussen de 1.5 en 1.6. Als de laatste zonder caravan het hele jaar ( flink ) meer verbruikt zou dat voor mij wel een punt zijn.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 25 jan 2013
- Laatste bezoek: 22 jan 2022 01:16
- Actief als: particulier
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Voor de talisman had ik een megane 1.5 diesel, 3x met caravan naar frankrijk spanje geweest, was een caravan van 1300 kg met twee fietsen erop.
Reed gemiddeld 110 km/h bij een verbruik van 1/10.
Qua gewicht verschilt de megane 111 niet zo veel van de talisman.
Grappig detail, de auto was wegenbelasting vrij en had in duitsland groene plakette vanwege de lage uitstoot.
Dat was in 2012.
De 1.5 dci is een topper qua verbruik en vermogen.
Heeft ook zijn betrouwbaarheid bewezen.
Reed gemiddeld 110 km/h bij een verbruik van 1/10.
Qua gewicht verschilt de megane 111 niet zo veel van de talisman.
Grappig detail, de auto was wegenbelasting vrij en had in duitsland groene plakette vanwege de lage uitstoot.
Dat was in 2012.
De 1.5 dci is een topper qua verbruik en vermogen.
Heeft ook zijn betrouwbaarheid bewezen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 aug 2017
- Laatste bezoek: 07 dec 2020 12:06
- Actief als: particulier
Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk
Ik rijd een Talisman 1.6 dCi 130 pk EDC uit 2017. Nu 3 keer met een 1500 kg caravan naar Zuid Frankrijk gereden.
Hiervoor 2x een Megane en hebben we hetzelfde stuk met 110 pk gereden.
Met de Megane ging redelijk goed, maar merk wel dat Talisman meer auto is. Vooral met heuvels / bergen en rijwind van vrachtwagens merk je dat je meer kilo's en pk's voor de caravan hebt. Rijdt allemaal iets ontspannende. Nu rijden we niet echt hard, meestal 90 - 95 km/uur max.
Als ik cijfer moet geven : Megane 6,5 als caravan trekker, Talisman 8,5. Dus inderdaad groot verschil. Maar niet alleen de 20 pk extra, maar met name ook grotere/zwaardere auto.
Waar ik het meest over te spreken ben is de EDC (icm met automatische cruise control). Dat werkt heerlijk! In de Megane's moest ik zelf nog schakelen.
Volgend jaar november zit mijn lease contract van 4 jaar er weer op. Ik weet niet of een luxe Talisman nog past in het lease budget aangezien de auto flink duurder is geworden afgelopen jaren.
Dan wordt het wellicht weer een (volle) Megane. Ik weet niet hoe die nieuwe 115 pk diesels rijden, vast ook wel goed.
Maar een vereiste voor mijn keuze is dat het wederom een EDC moet zijn, daar wil ik niet meer vanaf.
Zal eens vragen of ik niet een extra jaartje mag doorrijden met de Talisman, is vast bespreekbaar...... Hij bevalt me gewoon zo goed.
Ik hoop dat je iets kunt met mijn antwoord.
Hiervoor 2x een Megane en hebben we hetzelfde stuk met 110 pk gereden.
Met de Megane ging redelijk goed, maar merk wel dat Talisman meer auto is. Vooral met heuvels / bergen en rijwind van vrachtwagens merk je dat je meer kilo's en pk's voor de caravan hebt. Rijdt allemaal iets ontspannende. Nu rijden we niet echt hard, meestal 90 - 95 km/uur max.
Als ik cijfer moet geven : Megane 6,5 als caravan trekker, Talisman 8,5. Dus inderdaad groot verschil. Maar niet alleen de 20 pk extra, maar met name ook grotere/zwaardere auto.
Waar ik het meest over te spreken ben is de EDC (icm met automatische cruise control). Dat werkt heerlijk! In de Megane's moest ik zelf nog schakelen.
Volgend jaar november zit mijn lease contract van 4 jaar er weer op. Ik weet niet of een luxe Talisman nog past in het lease budget aangezien de auto flink duurder is geworden afgelopen jaren.
Dan wordt het wellicht weer een (volle) Megane. Ik weet niet hoe die nieuwe 115 pk diesels rijden, vast ook wel goed.
Maar een vereiste voor mijn keuze is dat het wederom een EDC moet zijn, daar wil ik niet meer vanaf.
Zal eens vragen of ik niet een extra jaartje mag doorrijden met de Talisman, is vast bespreekbaar...... Hij bevalt me gewoon zo goed.
Ik hoop dat je iets kunt met mijn antwoord.
2017 - ...... Talisman 1.6 dCi 130 pk EDC Intens Estate, Blue Cosmos, Pack Cruising, Pack Winter 'Intens', Bose 8,7"
2013 - 2017 Megane 1.5 dCi 110 Estate GT-line, Blanc Nacre, Pack Lumiere & Modularit, Xenon, R-Link, Hill Assist, Bose
2013 - 2017 Megane 1.5 dCi 110 Estate GT-line, Blanc Nacre, Pack Lumiere & Modularit, Xenon, R-Link, Hill Assist, Bose
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Problemen automatische versnellingsbak met caravan
door Vertrokken - 46088 » » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen van de Captur 2 - 4 Reacties
- 834 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken - 46088
-
-
- 0 Reacties
- 188 Weergaves
-
Laatste bericht door RogerS