EGR klep megane station 1,5DCI 2006-2007

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie

Topic author
Yoni
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 08 mar 2012 10:10
Actief als: particulier

EGR klep megane station 1,5DCI 2006-2007

Bericht door Yoni »

Model/uitvoering : _ Megane station
Bouwjaar : _ 5-2006
Brandstof : _ Diesel

Ik wil het uitlaat gas recirculatie circuit schoonmaken van mn "nieuwe" auto.
heb de pijp tussen het egr huis en inlaat even los gehad en daar zit meer dan 4mm prut in tijd voor een schoonmaak beurt dus!

Nu is de vraag: ik heb filmpjes gezien van andere 1,5DCI blokjes waar de egr klep aan de linker zeide uit het huis getrokken word,
echter bij dit model zit links aan de EGR koeler een uitlaatgas poort en aan de bovenkant een soort solenoid met 3 boutjes deze wou alleen niet echt los.
Is dit nu de klep die de egr bestuurd?
Eventueel kan ik morgen een foto maken.

en tijdens het draaien kwam ik een klein "pompje" tegen boven het rem vloeistof reservoir met een grijs kapje wat in een rubber aan een beugeltje hangt, dit zoemde is dit normaal, en wat is de funtie van dit apparaatje als ik de stekker los haalde kreeg ik melding injectie maar motor liep nog mooier dan daarvoor.

Heb zat auto kennis maar moderne techniek van deze wagens is mijn nog een beetje onbekend!

Gr. Yoni

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47

Re: EGR klep megane station 1,5DCI 2006-2007

Bericht door mechanic »

Bekijk dit filmpje eens, het geen waar je tegenaan kijkt onder het luchtfilterhuis, wat met 3 boutjes vast zit is je egr klep.
De meeste prut zit in de behuizing waar de klep in valt. Met een lepeltje kun je dit mooi weg peuteren. Klep reinigen met remmenreiniger oid. Dat de klep vast zit in de behuizing komt vaak voor, veel wrikken en deze zal los moeten komen. Er is ook speciaal gereedschap voor.
Dat het kaste wat piept is normaal, uit mn n hoofd regelt die de turbo druk. Is die kapot is je auto niet vooruit te branden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Yoni
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Yoni »

Okee bedankt, dan ga ik vandaag nog een poging doen is het verstandig om na het grondig reinigen van de klep nog een EGR of diesel intake cleaner te gebruiken.
De pijp van de EGR naar het inlaat spruitstuk was het meest vervuild maar bij nader inzien wil je die EGR toch zo min mogelijk gebruiken dus wat weerstand zou geen kwaad kunnen toch?
Zou het niet nog beter zijn om tussen het uitlaat deel en de EGR koeler een nieuwe dichte pakking te maken?

Bij gaans heb ik ineens een nieuw probleem lijkt te zijn ontstaan na V-power diesel te tanken.
starten en afslaan met schokken komt dit door loskomende vervuiling van de V-power (lijkt als of hij ineens heel los in zn rubbers hangt) of zal ik verder moeten gaan kijken, er staan geen fout codes in de ECU

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Yoni
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Yoni »

Het bovenstaande probleem met starten en afzetten is ook gevonden 4 verstuivers met een hoge openings druk en waarschijnlijk een kapotte brandstofpomp...
Oorzaak waarschijnlijk in zn verleden een keer bezine voor zn kiezen gehad... :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut