Eerste ervaringen

Gebruikersavatar

Topic author
MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013
Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Eerste ervaringen

Bericht door MarcoZE »

Inmiddels heb ik bijna 3 weken mijn Zoé. Als hij zo goed blijft bevallen als dat hij nu doet, dan hoef ik geen auto met "plofmotor" meer. Wat is er dan zo positief.

Rijden
De soepelheid en de stilte van het rijden met een elektrische auto is niet of nauwelijks te overtreffen met een brandstofauto. Wellicht een twaalfcilinder met 9 trapsautomaat, maar dat is geen eerlijk vergelijk in deze klasse. De auto stuurt zwaar genoeg maar met niet al te veel gevoel. Dit is alleen een punt als je de auto op het scherpst van de snede gaat rijden (circuit). Daar is deze auto niet voor bedoeld. Voor mijn woon-werk verkeer over een bochtige dijkweg is het dik voldoende. Voor een Renault is een ZOE met 17" velgen behoorlijk straf geveerd. Bovendien maken de banden nogal wat afrolgeluid. Keerzijde van de medaille als je gaat voor de "looks".

Interieur
Voor de klasse is de auto verrassend ruim. Door de wat hogere zit, heb je een goede blik op de weg. De dode hoek achter is aan de grote kant. Echter park distance control en de achteruitrijcamera verhelpen dat ongemak ruimschoots. Het dashboard is overzichtelijk en de beeldschermen zijn scherp en goed afleesbaar, ook bij fel zonlicht. Een nadeel is het lichte en spiegelende oppervlak van het dashboard achter het instrumentarium. Bij zonnige dagen is het zo goed als onmogelijk te rijden zonder zonnebril door de lichtreflecties. De stoelen zijn (wederom voor een Renault) vrij stevig. De hoofdsteunen voor zijn niet in hoogte verstelbaar en zijn hard. Achterin zijn de hoofdsteunen wel verstelbaar. Het is bijzonder voor een verder zo'n luxe uitgevoerde auto dat de achterbank niet in delen neerklapbaar is. Van de week lag in een keer het afdekklepje van de middelste gordel op de hoedenplank. Ik heb hem weer vastgezet. Eens zien of hij blijft zitten. Verder vind ik het zoals eerder aangegeven een gemis dat er geen dubbele laadvloer leverbaar is. Zou handig zijn voor het opbergen van de laadkabel. De kofferbak is zeer ruim voor de klasse. Je kunt er twee boodschappenkratjes in kwijt. Dat gaat bijvoorbeeld niet in een Volkswagen Polo.

Elektronica / R-link
In 95% van de gevallen functioneert R-Link prima. De overige 5% zijn er kleine haperingen bijvoorbeeld: Scherm blijft alleen tijd aangeven en start navigatie niet op. Oplossing = een keer aan en uit zetten. Beeld achteruitrijcamera blijft knipperen. Oplossing versnellingsbak in D, 2 seconden wachten dan weer naar R. Daarnaast als de Radio uitgezet is en de "bliepjes" van de parkdistance control gaan aan, dan hoor je zacht gedempt het geluid van de radio. Het geluid van de audio installatie is prima, maar let wel op of je alle instellingen goed heb staan. Er zijn nogal wat mogelijkheden. Leuk dat je via het touchscreen precies kunt aangeven waar je het centrale punt van de geluidsinstallatie wilt hebben.

Opladen / verbruik
Renault geeft aan dat de accu beter bij iedere mogelijkheid geladen kan worden, dan pas wanneer de accu leeg is. Dat zou beter voor de accu zijn, daar bij het opladen van een volledig lege accu een hogere temperatuur in de accu ontstaat. Dat zou slechter zijn voor de accu. Inmiddels laad ik wel met name op kantoor op en thuis alleen als het echt nodig is. Het zakelijke stroomtarief is met zo'n 10 cent ex BTW namelijk een stuk voordeliger dan de 22 cent incl. BTW thuis. Met een praktijkverbruik van zo'n 15 kW per 100 km is met het zakelijke stroomtarief de kilometer prijs 1,5 cent per kilometer (ex BTW).

Reacties
Vanuit mijn omgeving heb ik veel vragen ontvangen over de auto. Velen blijken een vooroordeel te hebben (inzetbaarheid, saai rijden etc). In de regel zorgt een kwartiertje rijden ervoor dat alle bezwaren worden gebagatelliseerd. Het komt inderdaad niet veel voor dat ik meer dan 100 km rijd en wat accelereert dat ding. Fantastisch wat een fijne auto.

Al met al een super fijne auto die ik zeker kan aanraden.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 10 nov 2023 20:13
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door renault15.17 »

Hoi MarcoZE,

Wij hebben onze Zoe nog geen week, maar tot nu toe is het ZE rijden een geweldige ervaring. En met het R-link systeem nog geen problemen gehad. Behalve dan dat we nog niet alles (meteen) kunnen vinden, het is erg uitgebreid.

Gr. Dave
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HanZoe
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2013
Laatste bezoek: 30 dec 2014 19:21
Actief als: professional

Re: Eerste ervaringen

Bericht door HanZoe »

Bij de introductie bij Renault Nederland was het liefde op het eerste gezicht. Onze huidige tweede auto, een knal-gele Twingo uit 1996 is niet kapot te krijgen, maar dochterlief, die net afgestudeerd is ziet het gele gebakje helemaal zitten, dus kwamen we vrij snel over de brug in onze keuze voor een Zoe.
In mijn beleving is de Zoe de eerste elektrische auto waar het grote publiek wel eens voor zou kunnen warmlopen. Er is gewoon goed over nagedacht. Alles klopt gewoon aan die auto en het is een lust om in te rijden. Geen omgebouwd bestaand model, maar gewoon van de grond af opgebouwd als elektrische auto.

Een vreemde ervaring in een auto door een bos te rijden met gesloten ramen terwijl je de vogels hoort fluiten. Mijn vrouw heeft niet zoveel met auto's, maar ze wilde zelfs mee naar Bochane in Arnhem om de Zoe terug naar de stal te brengen na een weekendje proefdraaien.

De kogel is door de kerk en 26 september staat hij op de rol om afgeleverd te worden. Ik hoop dat het aantal laadpalen de komende tijd fors uitgebreid gaat worden om zo het kip-en het ei verhaal te doorbreken. Mensen gaan elektrische auto's kopen als ze niet met samengeknepen billen in de auto hoeven te zitten of ze de volgende paal wel halen en als er veel elektrische auto's gekocht worden komen die laadpalen er ook wel......

Als eigenaar van een bedrijf in zonnepanelen kom je bij bepaalde klanten ook geloofwaardiger over als je in een Zoe komt voorrijden, dus het mes snijdt ook nog eens aan twee kanten. Zonnepanelen op je dak en een Zoe op je oprit. Hoe groen wil je het hebben......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

Ik heb mijn ZOE nu een week of twee, nog niet heel veel kunnen gebruiken en toch kennelijk 700 km op de teller reeds. De auto vind ik heerlijk, echt niets op aan te merken (behalve dat sinds de R-link update eergisteren R-link helemaal niet meer aan gaat, maar dat zal ASAP weer opgelost worden). Ik ga voor de rest helemaal mee met de ervaringen hierboven.

Een aantal mitsen en maren heb ik bij de volgende Zoe gerelateerde onderwerpen echter:

[*]Enkel AC / wisselstroom snelladen. Ik ken 1 AC snellaadpaal en die staat in geen enkele app gemeld (wel zelf net aangegeven), langs de A6 tussen Almere en Lelystad (enkel richting Lelystad), voor de rest lijken alle snellaadpalen enkel CHAdeMO DC en dus niet bruikbaar voor de Zoe. Ik hoop wel snel dat deze DC palen aanpassingen krijgen en dat ook de apps aangepast worden om onderscheid te zien tussen AC en DC palen.
[*]Geen standaard mogelijkheid om op 220V te laden. Ik heb uit Italië een EVR-01 lader gehaald waardoor ik op een normaal stopcontact (18 uur vanaf leeg op 10A), een campingstopcontact (ca 10 uur vanaf leeg op 16A) en een krachtstroomstekker (ca. 5 uur vanaf leeg) kan opladen. Dat kostte bij elkaar 750 euro. Helaas dat de Chameleon lader heel inefficient oplaadt op lage ampera (50% op 8 of 10A) waardoor je relatief veel kwijt bent en het lang duurt. Maar ik heb in ieder geval nu wel de mogelijkheid om bij mijn ouders langzaam op te laden (in het dorp staan verder nauwelijks palen).
[*]Tomtom zuigt. Mijn instellingen (dat ik geen tankstations wil zien) wordt niet onthouden en de database van laders lijkt al jaren oud te zijn. In Lelystad inclusief het vliegveld staan totaal iets van 17 laadpalen (11 en 5 kW). De Tomtom geeft echter aan dat er maar eentje is. In Muiden staan twee 11 kW paaltjes, volgens Tomtom nul. Ook geen onderscheid tussen snellaad en normaal zover ik kan zien. Traffic en POI (laadpalen) tegelijk zien lijkt ook niet mogelijk. Ik heb geen idee hoe en of de database een update krijgt van Tomtom, maar bruikbaar is het niet. Op dit moment gebruik ik de Chargemap en Oplaadpunten iphone apps om te kijken waar wat staat. Elke app heeft zijn eigen voor en nadelen, chargemap vind ik de meeste info geven (ook internationaal) en je kan zelf dingen snel doorgeven (als er geen error komt). Alleen laat hij dat enkel zien in een kring om een geselecteerde lokatie heen (oplaadpunten laat altijd alles zien en filters makkelijk uit op snellaad etc). Geen enkele app laat onderscheid tussen AC (voor de ZOE) en DC snelladers zien.

Ik hoop dus dat er ASAP veel AC snelladers over heel NL bijkomen (ze zijn 3 keer zo goedkoop als CHAdeMO snelladers zoals voor de Leaf) en dat de informatie voorzieningen een paar stappen omhoog wordt gezet. Het is al improviseren voor de early ZOE adaptors nu door het absolute gebrek aan snelladers, dan is het natuurlijk essentieel dat je in ieder geval goede, makkelijke en current informatie hebt over de palen die je nu kan vinden (en ook hoeveel kW ze dan hebben, wat uren kan schelen). De ZOE is zijn tijd zo ver vooruit dat de infrastructuur inclusief IT erg achter lijkt te liggen. Maar goed, het lijkt in ieder geval in hoog tempo steeds meer te worden, dus ik ben zeker optimistisch over de korte termijn toekomst. 8)
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

AriePraat
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2008
Laatste bezoek: 21 feb 2016 13:47
Actief als: particulier
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door AriePraat »

Gisteren ook met de Zoë gereden en ik ben zeer enthousiast.
Helaas zijn er voor prive rijders eigenlijk geen financiële prikkels, dus is het ondoenlijk om zo'n auto aan te schaffen.
Maar het was een leuke ervaring en wie weet... ooit als auto voor er bij ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Eerste ervaringen

Bericht door Verwijderd 15584 »

Hallo Arie,

Kun je aangeven waarom de Zoe financiële prikkels nodig heeft voor een aanschaf.
Alleen de afstandsbeperking zou je kunnen stoppen, maar in verbruik etc. kan het niet goedkoper.
Afschrijving moeten we afwachten, maar als dit volgens de standaard is de km prijs lager als een vergelijkbare ICE (fossiele verbrander).

Zelf hebben we er een, maar meer uit ideologische redenen.

Dus niet geheel eerlijk in vergelijk misschien.

De ervaringen rijtechnisch zijn tot nu toe echt geweldig. :clap:
We hebben hem nu 2 week en we moeten verder met het ontdekken van het R-link systeem.
De eerste lange afstand test van 140 km op 1 lading ging goed, maar wel vol eco rijdend.
De indruk bestaat ook dat het gebruik in de stad meer winst haalt uit de energie regeneratie in de Zoe, dan op de lange afstand.
Maar misschien logisch doordat je vaker het gas los laat of remt (= energieterugwinning).
Zoals ook e-mission aangaf is de TT laadpalen info erg beperkt. Je hebt additionele apps nodig en is niet bevorderlijk.
Maar daar wordt aan gewerkt in de Zeo gebruikerswereld dit te kunnen integreren. :thumb:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

De stad is veel beter voor range, niet door regeneratie (dat compenseert alleen lichtjes voor acceleratie) maar omdat je de immense hoeveelheid luchtweerstand mist die kwadratisch toeneemt met de snelheid. Door het hoge rendement (90% ipv 20% voor verbrandingsmotor) merk je dit direct in je range.

Economisch is er voor particuliere rijders (zoals ik zelf) de volledige korting op mrb t/m 2015. Zonder die korting is rijden sowieso al goedkoper en had ik zelfs potentieel een lening van 10K er mee uit gehaald (niet nodig gehad). Het loont gewoon nu al economisch om een Zoe te rijden, dus waarom dit ondoenlijk zou zijn snap ik ook niet.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoesan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 sep 2013
Laatste bezoek: 10 jan 2015 16:41
Actief als: particulier

Re: Eerste ervaringen

Bericht door zoesan »

Is deze MRB korting niet zojuist gesneuveld in de begrotingsonderhandelingen ?

Daarnaast is het zo dat voor een particulier het kostenplaatje er wel heel anders uitziet. Een Clio op benzine heb je voor 10K minder en daar kun je heel veel voor tanken. Dus als je niet naar milieu/innovatie kijkt en alleen naar kosten is een keuze van een particulier voor een ICE niet vreemd.
Renault Zoe Intens - Brun Ardent - okt 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Economisch is er voor particuliere rijders (zoals ik zelf) de volledige korting op mrb t/m 2015. Zonder die korting is rijden sowieso al goedkoper en had ik zelfs potentieel een lening van 10K er mee uit gehaald (niet nodig gehad). Het loont gewoon nu al economisch om een Zoe te rijden, dus waarom dit ondoenlijk zou zijn snap ik ook niet.
Interessant statement; krijg hier van particulieren veel vragen over. Natuurlijk hebben (kleine) ondernemers voorlopig nog waanzinnige fiscale voordelen echter kun je beredeneren waarom een Zoe voor een particulier financieel loont? Want ik snap dat er (hier) mensen zijn die de auto voornamelijk om ideologische redenen kopen.

Beetje vergelijkend onderzoek leert me dat een Clio met automaat/ benzine/ wat extra's eigenlijk net zoveel kost als een ZOE Intens of Zen. Dus daar zit het verschil niet; zal veroorzaakt worden door BPM kortingen. MRB voordeel Zoe valt weer weg tegen huur van een accu met die aantekening dat dit geldt voor max. 5 jaar. Daarna zullen EV's waarschijnlijk gewoon MRB moeten betalen (is mijn inschatting). Verschil in energiekosten zijn evidend al vraag ik me af hoe vaak je om moet rijden/ extra geld moet betalen voor koffie/ eten tijdens wachten bij een restaurant enzo.

Verzekering/ banden/ etc. zullen ongeveer gelijk zijn neem ik aan echter. Vermoed dat 'verplicht' verbruik van de elektrische standkachel/ airco wel meevalt. Misschien dat je extra betaalt voor de verzekering???

De enige vraag die vooralsnog niemand kan beantwoorden is de inruilwaarde en dus afschrijving over 3 jaar of langer. Voorbeeld zijn de kleine zuinige dieseltjes die MBR vrijstelling kregen en daardoor als warme broodjes verkocht werden maar nu bij bosjes tegelijkertijd te koop gezet worden en voor geen meter verkopen. Prijzen dalen dramatisch. Met een beetje pech is de overheid wederom onbetrouwbaar of dom en is de auto over 5 jaar amper meer wat waard. Ik zou daarom zelf rekening houden met een restwaarde van ca. 3000 euro over 5 jaar. En dus een afschrijving van ca. 4000 euro per jaar. Naar ik vermoed zal een Clio van dezelfde nieuwwaarde 500 tot 1000 euro per jaar minder afschrijven.

Blijft over de kosten voor onderhoud. Die zullen hoop/ verwacht ik significant lager zijn. Enerzijds in mijn geval omdat ik de garantie heb uitgebreid naar 5 jaar (dat kost wel iets) en anderzijds omdat een EV minder onderhoudsgevoelige onderdelen schijnt te kennen te beginnen bij versnellingsbak en uitlaat.

Kortom als ik alles tracht te beschouwen dan zijn de kosten voor een particulier volgens mij lood om oud ijzer. Heb je zowel plussen als minnen en is het grootste risico een overheid die zorgt dat je straks een onverkoopbare wagen hebt en/ of maandelijks meer moet betalen aan MBR.

Voor mij als ondernemer daarentegen is het bijna ridicuul; de auto kost mij netto ca. 11.000 euro en dat bedrag schrijf ik ook nog eens af over een periode van 5 jaar naar 1.000 (vermindering W&V). Alle kosten (inclusief elektra) mag ik ook nog eens verrekenen ten opzichte van de inkomsten. Als ik heel eerlijk ben is dat niet eerlijk als je dat principieel beschouwd al moet gezegd worden dat ik ondanks al die voordelen nog wel een paar Zoe's netto aan belastingen mag betalen ...... laten we het er maar op houden dat ik uiteindelijk de maatschappij meer oplever dan ik kost.......
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Een Clio op benzine heb je voor 10K minder en daar kun je heel veel voor tanken
Weliswaar hierboven ook al aangegeven maar ik heb net even de 'configurator' voor de instap benzine Clio gedaan met een paar accessoires (waaronder automaat) en volgens scheelt het niet heel veel. Zeker geen 10k
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013
Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Actief als: particulier

Re: Eerste ervaringen

Bericht door Ad van der Meer »

Of je koopt als particulier een franse demo voor €14000,=/€15000,=...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Hmmmm, zou ik een Franse 2e hands Zoe kopen? Klinkt als vragen om problemen?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013
Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Actief als: particulier

Re: Eerste ervaringen

Bericht door Ad van der Meer »

Waarom niet? Het spannendste is de rit terug naar Nederland. Het zijn vaak auto's van max. 6 maanden oud en misschien 3000km!

Het is alleen wat extra werk. Bezoekje aan de RDW en het accuhuurcontract omzetten naar Renault Nederland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Waarom niet? Omdat het geen auto is die je zomaar ergens kunt laten onderhouden. Zeker de Zoe met haar afwijkende ontwerp wil je niet bij een beun laten onderbrengen.

Althans dat is mijn idee. Ik heb de garantie afgekocht voor 5 jaar en wil gedurende die periode graag de verkopende partij haar ding laten doen. Als ik ergens geen zin in heb is het gezeur als er problemen zijn.

Ga je ook je garantie in Frankrijk halen? Natuurlijk zal Renault en haar dealernet je (moeten) helpen maar ik kan me niet voorstellen dat je dezelfde service krijgt als ik (ter illustratie; mijn auto wordt zondagmorgenvroeg afgeleverd.....).

Ieder zijn keuze, ik zou er niet voor gaan.

Overigens tot mijn verrassing staan er nog genoeg te koop: http://www.gaspedaal.nl/Renault/Zoe/?srt=pr
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

Onderhoud is nihil. De elektromotor (1 bewegend deel versus minimaal 27 in een standaard 4 cilinder motor) zou een miljoen km zonder onderhoud mee moeten gaan. Wat overblijft zijn de banden en op hele lange termijn een keer remblokjes, wellicht 12V accu. Lees hier de ervaring over eerste onderhoudsbeurt van een Leaf rijder: http://www.e-carmarket.nl/weblog/eerste ... issan-leaf

Weinig tot geen onderhoud dus en door de simpliciteit mechanisch zeer betrouwbaar. Betekent niet dat er niets kapot kan gaan, maar het zal waarschijnlijk dan meestal met de software te maken hebben.

Ik verwacht dat de afschrijving laag is omdat er niet naar het zwakste component, de accu, gekeken wordt omdat die op lease is. Benzine zal altijd duurder worden, zeker in economisch betere tijden, auto's met stekker worden daardoor ook steeds populairder en auto's zoals de clio hebben het altijd 2e hands goed gedaan (2e auto). Enige waar ik bang voor ben is aanbod van Zoes uit Frankrijk door de korting daar. Maar garantie is gewoon overdraagbaar en het onderhoud (wat dus niet nodig is echt) kan je nog gewoon voor langs bij de ZE dealer (laptop inpluggen klaar). Dus is zeer zeker moeite waard om te kijken naar aanbod daar.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013
Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Actief als: particulier

Re: Eerste ervaringen

Bericht door Ad van der Meer »

Garantie geld gewoon in de hele EU. Het is hetzelfde als al die jonge occasions die uit Duitsland hierheen gesleept worden.

Ik heb mij telefonisch laten vertellen dat onderhoud per jaar €158,= is. Onderhoudsinterval is 30000km/1 jaar, welke het eerste komt. Ik ben zeker dat dit een stuk goedkoper is dan bij een benzineauto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Dat zeg ik; Renault is vast wel verplicht fabrieksgarantie te geven via haar dealers. Maar ik weet uit ervaring dat dealers een stapje harder lopen bij klanten die hun de handel gunnen. Zou ik ook doen.

Net zoals met computers en andere dure electronica kijk ik niet alleen naar de prijs maar ook naar de service. Daarom zal ik NOOIT een Acer (meer) kopen noch andere zut van dezelfde signatuur. Liever iets meer betalen (Toshiba/ HP zakelijk) en dan ook echt snel geholpen worden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

k verwacht dat de afschrijving laag is omdat er niet naar het zwakste component, de accu, gekeken wordt omdat die op lease is. Benzine zal altijd duurder worden, zeker in economisch betere tijden, auto's met stekker worden daardoor ook steeds populairder en auto's zoals de clio hebben het altijd 2e hands goed gedaan (2e auto).
We zullen zien. Alles valt of staat met de betrouwbaarheid van de overheid. We hebben gezien wat er gebeurde met de kleine autootjes als de Polo/ Fox blue motion die nu amper meer gewenst zijn. Als de overheid besluit om EV's net zo te belasten als huidige auto's, dus gewoon MRB en BPM betalen, gecombineerd met Fiscale bijtelling en accijns verhoging over stroom (de stroomprijzen schieten ook omhoog) moet ik nog maar eens zien wat een EV waard is.

Los daarvan is de Zoe ook nog een product dat in de kinderschoenen staat. Ontwikkelingen gaan heel snel en standaarden (zoals ZE ready) kunnen overboord gegooid worden. Er is een kans dat er over 5 jaar serieuze nieuwe ontwikkelingen zijn die de techniek van de Zoe doen verbleken.

In ieder hou ik rekening met bijna volledige afschrijving in 5 jaar. Ik zou als ik jou was het in ieder geval in mijn achterhoofd houden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013
Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Eerste ervaringen

Bericht door MarcoZE »

Eerlijk gezegd maak ik me wel een beetje zorgen over de afschrijving. Als je een bijna nieuwe Zen of Intens uitvoering in Frankrijk al kunt kopen voor ca 15.000, betekent het in een paar maanden een afschrijving van 10.000 euro...
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Hmmmm, zorgen? Zoals gezegd schrijf ik de auto in 5 jaar nagenoeg helemaal af dus voor mij is het niet zo schokkend maar de vraag is inderdaad hoe het komt dat ze daar al zoveel in waarde gedaald zijn: http://vehicules.autoscout24.fr/?atype= ... fromhome=1

Als ik naar die advertenties kijk zie ik dat nieuwe Zoe's niet zoveel goedkoper zijn maar na een paar maanden gaat het snel. Iedereen weet dat de eerste afschrijving de grootste klap is maar dit is op zijn minst opmerkelijk. Zeker als je bedenkt dat er geen BPM geheven hoeft te worden.

Hoe zit dat overigens met accu's? Kun je die zomaar hier vanuit Frankrijk huren?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door MartijnEV »

In Frankrijk krijgt men 7000 euro aankoopsubsidie op de Zoe. De auto kost nieuw ca. 15000 euro incl BTW.
Dan valt die afschrijving dus wel mee.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Hmmmm, ik hoor toch wel een mooie sluiproute om een flink zootje Zoe's te importeren. Geldt die subsidie ook voor de Tesla S? Moet je nagaan als je vervolgens ook nog eens MIA/ KIA/ Vamil/ 0 BPM/ 0 MRB en 0 bijtelling hebt.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

Leuk blogje op autoweek over eerste EV ervaringen van de schrijver:
http://www.autoweek.nl/weblog/2966/proe ... &ku=427977
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Leuk artikel, al kan ik me in sommige commentaren wel vinden!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 10 nov 2023 20:13
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door renault15.17 »

Bavo Galema rijdt nu ook 30 dagen een Renault Zoe, zonder oplaadpunt thuis. Zijn blog is leuk om te lezen:
http://bavogalama.nl/blog-ev-dagboek.html
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

Heerlijk geschreven dagboek, jammer dat er niet op te abonneren is zodat ik weet wanneer hij weer iets post.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Hmmmm, zijn humor is de mijne niet maar sommige punten zijn herkenbaar.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

AriePraat
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2008
Laatste bezoek: 21 feb 2016 13:47
Actief als: particulier
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door AriePraat »

nog even reageren op de financiële prikkels

als particulier heb ik die dus bijna niet, mrb is niet zo veel dus als dat alles is...
ik koop over een aantal jaar wel een gebruikte Zoe van een ondernemer welke 'm helemaal heeft benut en dus een boekwaarde van niets heeft en dan ga ik pas over

ook het feit dat ik niet voor de deur kan opladen speelt mee
en daarnaast is de Zoe aardig ruim, maar nu hebben we nog een dubbele kinderwagen (2 zeer jonge kinderen) dus hebben we ook onze Megane Grand Tour nodig

maar daarna is het hek van de dam :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

Deze familie laat zien hoeveel ruimte er is voor meerdere kids en hun zooi in de Leaf:

De Zoe heeft een grotere bagage ruimte dan de Leaf (paar liter meer), dus vergis je niet wat er allemaal in past, zeker als je de hoedenplank weglaat.

De kosten t.o.v. een Megane lijken mij vele malen meer dan enkel de MRB. Een Megane kost je over 20.000 km ongeveer 2600 euro aan bezine, dus dat is ruim 2000 euro meer dan je met de Zoe aan elektra zou uitgeven. Tel daarbij op je besparing aan MRB en wat onderhoud en je zit op een jaarlijkse besparing van 3000 euro. Zelfs als je de lease accu daar af zou willen halen (wat ik zie als een afschrijving die je uiteindelijk bespaart) zit je nog steeds op 2000 euro besparing. Althans, bij 20K (nog veel meer bij meer km).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Die laatste snap ik niet helemaal. Als je 20K per jaar rijdt heb je volgens mij al per maand 122 eur batterij huur plus 9,50 eur verzekering = 131,50 x 12 = 1578,00 per jaar aan kosten pakken.

Wat betreft de rekensom voor een Megane toch nog een paar opmerkingen:
- waarom vergelijk je de Zoe met een Megane en niet met een Clio?
- waarom pak je voor dat kilometrage geen dieseltje? De dCi 90 EDC haalt tussen de 1 op 20 en 1 op 25 tegen ca. 1,54 euro diesel
- de afschrijving is redelijk gegarandeerd; geen risico op totale afschrijving als subsidies totaal wegvallen/ stroom zwaar omhoog gaat
- minder risico in het algemeen qua onbetrouwbare overheid.

Let wel: ik heb vol enthousiasme gekozen voor het Zoe avontuur en met name de lage kosten trokken mij enorm maar ik wil toch ook in deze de nuance zoeken en niet blind staren op het halve plaatje.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

Arie zegt een Megane te hebben en zegt dat de kosten niet veel uitmaken. Dus heb ik verbruik opgezocht van dat type Megane en daar vergelijking mee gemaakt (uitgegaan dat hij Megane heeft op benzine).

Megane bij 20K jaarlijks:
- Verbruik 2600 euro aan benzine (1 op 13)
- MRB 564 euro (Flevo, 1190 kg voor de 1.6)
> Totaal 3164 euro

Zoe bij 20K jaarlijks:
- Verbruik elektra ca. 650 euro
- Lease batterij plus verzekering 1332 (111x12)
> Totaal 1982

Verschil: 1182 euro

Jij hebt voor batterij contract gekeken naar contract voor 1 tot 2 jaar, maar is goedkoper als je het voor 3 jaar tekent (lijkt me toch wel minimale tijd dat je er als particulier in wil rijden sowieso). De afschrijving zou lager moeten zijn omdat je de batterij al least, onderhoud is ook lager maar zal op een jaar niet zo heel veel uitmaken. Elektra is op veel plekken waar ik kom gratis en met solar panels straks helemaal. Maar je hebt dus minimaal, worst case, dus wel een besparing van 1200 euro elk jaar.

Ik snap niet wat je bedoelt met totale afschrijving bij wegvallen subsidies. Ik krijg als particulier helemaal geen subsidie, ik hoef alleen voor de komende 2 jaar geen MRB te betalen. Het systeem daarna, zo is al toegezegd (al moet je maar zien wat dat precies wordt) zal niet enkel op gewicht gebaseerd zijn. Maar dan nog is het jaarlijks goedkoper (als de benzine over 2 jaar nog steed 1.70 kost!). Stroom zwaar omhoog zal met eigen solar wel meevallen, echter gaan diesel en benzine, zelfs voor inflatie gecorrigeerd, de laatste decennia nog steeds rap omhoog.

Diesel clio 20K:
- Verbruik diesel 1400 euro (1:22)
- MRB 892 euro
> Totaal 2292 euro

Verschil met Zoe 310 euro. Ik verwacht veel lagere afschrijving Zoe (want stekker, want batterij is lease, want elektromotor kan miljoen km zonder onderhoud) en lager onderhoud, zeker op langere termijn. Maar tot 2016 hou je dus (met 20K per jaar) nog steeds 600 euro minimaal over.

Maar goed, Arie zegt dat ie een Megane heeft. Als hij nog twee jaar wacht heeft hij 2400 euro besparing misgelopen. Wellicht is dat al net zo veel als verschil in afschrijving over die tijd (al vermoed ik dat de Zoe juist minder afschrijft dus, maar de tijd zal dat leren) bij gelijkblijvende olie prijzen, dus zou hij eigenlijk nu al elektrisch kunnen rijden zonder er op de lange duur op achteruit te gaan. Dat er dus géén financiële prikkel is snap ik niet.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door MartijnEV »

Door de huidige fiscale subsidies voor bedrijven in Nederland, en subsidies van 7000 euro in bijv. Frankrijk, staat de tweedehands verkoopwaarde van EV's op korte termijn wel onder druk. Zeker voor particulieren in NL die nu een EV nieuw aanschaffen voor de volle prijs.

Echter: feitelijk is de technische levensduur aanzienlijk langer. Dus daar waar men een Clio om praktische redenen na bijv. 7 jaar zou willen vervangen, hoeft dat bij een Zoe niet; die rijdt nog vele jaren verder door, tegen veel lagere onderhoudskosten.
Dus ook hierbij, net als bij veel andere e-mobility gerelateerde thema's, geldt m.i.: anders denken, out of the box denken. In dit geval anders denken over het onderwerp afschrijving: de economische levensduur is waarschijnlijk vele jaren langer, op termijn verdwijnen de aanschafsubsidies dus nivelleert de tweedehandsmarkt vanzelf, en: wat is het je als particulier zélf waard? Als men langere tijd de EV wil behouden ipv vervangen, is er denk ik sowieso niets aan de hand.

Ben benieuwd hoe de andere forumleden dit zien!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 14
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste ervaringen

Bericht door avdvee »

Inzake technische afschrijving/ levensduur van de auto zelf (niet de accu's) lijkt je stelling haalbaar al heb ik geen referentiemateriaal. Zijn er bronnen die aantonen dat een EV op dit vlak geen (groot) onderhoud nodig heeft?

Wat betreft economische waarde/ duur vind ik het riskant conclusies te trekken; daarvoor zijn volgens mij de omstandigheden veel te onzeker (met name de overheid die niet betrouwbaar is) én daarvoor is het product veel te veel in ontwikkeling. Begrijp me niet verkeerd ik geloof inmiddels zeker in de eindigheid van verbrandingsmotoren/ versnellingsbakken echter OF a) de EV de opvolger zal worden danwel er andere varianten serieus beschikbaarkomen en b) ALS de EV daadwerkelijk massaal geaccepteerd zal worden of de techniek van Renault (met name de door hen eenzijdig ingestelde ZE Ready oplossing) de 'VHS' gaat worden van de EV EN C) de ontwikkelingen binnen de EV zo snel gaan dat betere / alternatieve technieken beschikbaar komen.

Denk ik dat A niet zozeer actueel is maar B en C wel degelijk. Het zou me niet verbazen als de markt kiest voor een ander systeem opladers/ andere standaard al dan niet het gevolg van nieuwe (snelllaad)ontwikkelingen. Als dat gebeurt is de Zoe tenzij aanpasbaar amper meer van waarde.

Als laatste argument acht ik het niet onwaarschijnlijk dat over 5 jaar, een eeuwigheid in EV land, de Zoe zodanig doorontwikkeld is (sneller laden/ grotere lichtere andere accu's/ andere wattages/ meer PK's/ zuiniger/ etc.) dat onze versie vooral economisch niet meer rendeert. Vergelijk het maar met wasmachines; die gaan wel 10 jaar mee maar economisch gezien kun je beter al na 5 jaar vervangen omdat nieuwe machines qua stroom/ energie/ onderhoud zodanig goedkoper in het gebruik zijn dat vervangen rendeert (zie 'de Rekenkamer').

Kortom EV is een leuk avontuur en daag iedereen uit het mee te beleven echter ik zou absoluut rekening houden met het risico dat een Zoe na 5 jaar nagenoeg niets meer waard is en daarmee rekening te houden in calculaties. Mochten mijn argumenten achteraf onjuist blijken te zijn dan valt het alleen nog maar mee :lol:
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door E-mission »

Sowieso zal een auto met een stekker (zolang die niet oerlelijk is) tweedehands steeds aantrekkelijker worden ten opzichte van de verbrandingsversies. Ook als er ondertussen EV's zijn met meer range, aangezien die nieuw toch altijd nog duurder zijn. Genoeg vrienden van me die ik heb overgehaald om een EV te willen, maar die noodgedwongen eerder kijken naar tweedehands Priussen omdat ze gewoon het geld niet hebben voor een nieuwe EV noch een tweedehands Leaf (nog altijd net zo duur als een nieuwe Zoe meestal).

Een elektromotor kan zomaar een miljoen km zonder onderhoud draaien. Er is geen smering nodig, maar 1 bewegend deel, simpel. De batterij zou ook minimaal een halve ton aan km moeten meekunnen, maar door de lease is dat geen issue.

Heel toevallig heeft Autoweek net voor het eerst een EV klokje rond gekeurd, een Tesla Roadster:
http://www.autoweek.nl/video/3694/klokj ... a-roadster

Leaf met 125.000 km:
http://www.greencarreports.com/news/108 ... ectric-car

Hoe de eerste beurt verliep met een Leaf:
http://www.e-carmarket.nl/weblog/eerste ... issan-leaf
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen

Bericht door mdnooyer »

Daar wordt ik wel vrolijk van dat kunnen nooit de kosten zijn zo`n onderhoudsbeurt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht