Hallo ,
ik heb een renault scenic 1.6 16v expr. lpg
afgelopen tijd maakte de moter een ratelend /tikkend geluid , ook had de auto voor mijn gevoel weinig pit.
tot afgelopen maandag toen leek het wel of de moter de lucht in ging .
de auto heb ik toen weggebracht naar de garage .
de volgende dag kon ik hem weer ophalen .
het was de (vrij)loop poelie van de dynamo.....lager defect
de auto is nog nooit zo stil geweest met rijden sinds dat ik hem heb ( 6 mnd) !
ook (lijkt) het wel of de auto meer pit heeft nu , hij rijd veel soepeler enz....
maar waar ik nu benieuwd naar ben , hoe kan dat ???
wie kan mij hier antwoord op geven ,
Gr. Roy
Dynamo
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Re: Dynamo
De poelie van een moderne dynamo(alternator) vangt de schokken op die de krukas maakt, de motor loopt er rustiger door. De poelie is gelijk een fiets met vrijwiel, je weet wel je houdt de trappers stil en het achtertandwiel kan maar een kant op. Nou in dat vrijwiel zit een mechanisme dat zorgt dat het een kant op vrijloopt en de andere kant op blokkeert(om de dynamo aan te drijven).
Deze vrijloop-poelies hebben het zwaar in ons Nederlandse verkeer met veel start-stop-gasgeven en loslaten.
Ze gaan zo'n 60/80.000 km mee en dienen dan vervangen te worden. Het is dus een gewoon slijtageonderdeel.
Deze vrijloop-poelies hebben het zwaar in ons Nederlandse verkeer met veel start-stop-gasgeven en loslaten.
Ze gaan zo'n 60/80.000 km mee en dienen dan vervangen te worden. Het is dus een gewoon slijtageonderdeel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 19:32
- Actief als: particulier
Een goede garage controleert bij elk onderhoud de ruimte tussen de poulie van de dynamo en het dynam-huis. De dempende poulies, geleverd af-fabriek lopen in, is ook voelbaar/zichtbaar. In dat geval is het altijd het advies deze te vervangen, incl multi-riem set. Meestal wordt dit niet gedaan, omdat het kostenplaatje op een 400-500zit incl riemset. Als je pech hebt loopt de dynamo as kapot en ben je alsnog duurder uit.
De dempende poulies zijn gewijzigd naar het type vrijloop, deze gaan bijna nooit kapot.
Een versleten poulie is extra weerstand voor de riem, motor moet dus meer moeite doen, en dat zou merkbaar kunnen zijn
De dempende poulies zijn gewijzigd naar het type vrijloop, deze gaan bijna nooit kapot.
Een versleten poulie is extra weerstand voor de riem, motor moet dus meer moeite doen, en dat zou merkbaar kunnen zijn
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 09 jan 2011 18:22
dat zo'n poelie slijt prima......kan ik me ook heel goed indenken dat zo'n ding een keer vervangen moet worden.
maar waar ik erg verbaasd over ben dat het zo in vermogen scheelt ! net wat ik zeg , de auto rijd veel soepeler ,trekt sneller op en vooral STILLER!!
het was niet om aan te horen .
ik ben nu ook erg blij dat het verholpen is ,maar ik was erg benieuwd hoe dat nou kan.
maar bedankt voor de uitleg
Gr. Roy
maar waar ik erg verbaasd over ben dat het zo in vermogen scheelt ! net wat ik zeg , de auto rijd veel soepeler ,trekt sneller op en vooral STILLER!!
het was niet om aan te horen .
ik ben nu ook erg blij dat het verholpen is ,maar ik was erg benieuwd hoe dat nou kan.
maar bedankt voor de uitleg
Gr. Roy
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut