Helaas biedt R-LINK geen (betaalde) optie tot tracking/volgen terwijl de technische randvoorwaarden daarvoor wel aanwezig zijn: GPS en een continue internetverbinding. 3d party systeem zijn volop beschikbaar en best betaalbaar maar ik zie er tegenop om deze te bestellen/installeren, veel leuker om zelf iets te verzinnen met bestaande hardware/techniek.
Het idee: GPS volgsysteem met behulp van een oude Iphone 4 en een prepaid internet SIM (gratis bij mijn KPN alles-in-1 glasvezel abonnement). De Iphone kan out of the box via iCloud 'find my iphone' gevolgd worden en heeft als eigenschap dat hij automatisch aan gaat als hij, na volledig leeg te zijn gelopen, aan de lader wordt gehangen. Ook doet hij bijna een week met zijn accu als alleen 3G (of zelfs GPRS) en location services zijn aangeschakeld, het scherm wordt immers niet gebruikt en alle batterij vretende achtergrond applicaties zijn uitgeschakeld. Location services kan in theorie ook aangezet worden via 'find my iphone' maar dit heb ik nog niet getest.
De Iphone klem of plak ik onder of achter het dashboard en ik voorzie hem met een standaard 30-pins USB laadkabel en een 12V->USB adapter van stroom. Door deze ook achter het dashboard aan de accessoire draad te hangen (aan bij contact, uit zonder) laadt hij op bij het rijden maar trekt hij niet de accu leeg bij (langer stilstaan). Et voila, een DIY 'goedkoop' (als je de spullen al hebt) volgsysteem

Iemand ooit wel eens iets soortgelijks gedaan of overwogen en tips? Of misschien interesse in mijn toekomstige ervaringen?
Wat zou een goede plaats zijn voor de iphone onder/achter het dashboard? Voor een optimale GPS ontvangst hangt hij liefst met zo veel mogelijk vrij zicht naar boven dus niet onder een metalen oppervlak. Ook moet ik er heel af en toe bij kunnen om misschien toekomstig een update of app te installeren of een configuratie wijziging door te voeren.