Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Dat hebben wij weer... Onze Cappie IP 120 automaat maakte al langer een vreemd bijgeluid.
Bij de 60K beurt hier al aandacht voor gevraagd. Was normaal, niets aan de hand volgens de dealer.
Vandaag de 90K beurt en deze wordt (bewust) uitgevoerd vlak voordat de garantietermijn verloopt.
Dus maar even opnieuw expliciet aandacht gevraagd voor het probleem direct na aankomst. Met warme motor dus.
Monteur was en snel mee klaar. Distributie naar de gallamiezen. Moet snel worden opgelost en is een reparatie waarvoor ze de auto 2 dagen in de garage willen hebben.
Een echte R.E.N.A.U.L.T. dus...
Van je forum vrienden moet je het hebben.
Maar inderdaad onder garantie. Gelukkig want een reparatie van € 2200 euries.
En we hebben redenen om te denken dat dit geen incident is...
Kon wel eens een “sticky” draadje worden!
De 0,9 wel maar de 1,2 niet. Die heeft een "onderhoudsarme" ketting...
Is volgens mij een Samsung motorblok. Renault had dus beter bij Apple kunnen shoppen.
mechanic schreef:Staan deze motoren om bekend,andere merken met motoren icm distributieketting evengoed.
Het zal wel de wet van behoud van ellende zijn, ketting of riem. Maar dan nog is 60 a 90K en dan een revisie van € 2200,-onacceptabel. Lijkt wel een B- merk als Volkswagen...
Nog eens even verder denken over dit onderwerp.
Mechanic's standpunt is helder. Dat betekend dat alle 120 ECD's vroeger of later met distributieproblemen komen te zitten.
Of al hebben gezeten.
Vandaar mijn vraag Wie is er met zijn 120 ECD al voorbij de 100K en was dat met of zonder distributieprobleem?
Je type is is type II? Geproduceerd van 2015-2018?
Dit om vast te stellen of dit producttype gevoelig is.
Mijn automobiel (een automaat) is van 6-2016 met nog te weinig km's (<29000).
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Gr,
Dirk
Captur TCe120EDC Dynamique uit 2016.
Ooit eigenaar geweest van een R4TL (26,5 PK) en een R5TL (34 PK) en een Scenic TXR 1,6 aut.(een heerlijke auto)
Ja van medio 2017 zoals je onderstaand kunt lezen.
Kan mij bijna niet voorstellen dat wij de enige zijn met dit probleem.
Hoewel dat toch weer positief zou zijn want dan is het exemplarisch!
Ga in ieder geval met de dealer afspreken dat als dit weer binnen de 90K gebeurt hij het nogmaals voor garantie mag repareren.
Want voorlopig rijden we met de auto door. Is toch geen drol meer waard met deze kms!
Het blijft een beetje vreemd, zo'n riem zou door de bank genomen 5 jaar meegaan of 150.000 km's.
De Captures hebben een riem begrijp ik, dus geldt het voorgenoemde.
Een ketting gaat langer mee maar heeft meer gewicht, dus vreet energie. De nieuwe Capture modellen (2019 ->) zullen een ketting hebben, want deze motoren zitten oa ook in de (nieuwe) Clio's en Scenics. De motoren leveren ook meer power als gevolg van de extra power benodigd voor het rondtrekken van de ketting.
Blijft over de sores die je nu hebt.
Ik ben benieuwd wat je dealer zal doen.
Gr,
Dirk
Captur TCe120EDC Dynamique uit 2016.
Ooit eigenaar geweest van een R4TL (26,5 PK) en een R5TL (34 PK) en een Scenic TXR 1,6 aut.(een heerlijke auto)
Ga er maar vanuit dat jij dezelfde motor hebt als wij. Dus óók met ketting...
Onze gaat 9 en 10 juli naar de garage voor het vervangen van de distributie.
Met de 120 ECD doelen we op de automaat, problemen motorisch betreffen dan het blok met in dit geval de 4 cil 1.2 TCe?
Alle 1.2 TCe zouden dan betroffen zijn, ook andere modellen waaronder mijn GS III Ph 3
Een eerdere post spreekt over 3 cilinders, neem aan dat dit de 0,9 TCe is en niet de 1,2 TCe
tot nu toe tevreden met de 1.2 TCe van 2015 met net 33 mille aan km.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Wij hebben inmiddels gen Captur meer, maar onze 120 TCe (mét distributieketting) hebben we ingeruild bij een km stand van ruim 90.000 m. Het was een Captur van 2014, Phase I dus.
Geen enkel probleem met de distributie gehad.
Groeten,
Frank
Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018
Ik las zojuist dit topic.
Dat er serieuze problemen zijn met de 1.2 TCE is in ieder geval in Frankrijk algemeen bekend. Er zijn daar de laatste tijd veel publicaties over geweest. http://www.fiches-auto.fr/articles-auto ... enault.php https://casse-moteur-renault.weebly.com/ https://www.autoplus.fr/renault/actuali ... 38949.html https://www.largus.fr/actualite-automob ... 04390.html
Problemen die kunnen optreden bij dit blok zijn vooral:
-problemen met de distributie
-overmatige olieconsumptie
Wat je zo op de Franse fora leest komt bijna iedere eigenaar van een auto met dit blok vroeg of laat aan de beurt.
De defecte distributie zoals door topic starter omschreven is een gevolg van een overmatig oliegebruik. Vrij vertaald uit het Franse artikel, een gebrek aan olie in het blok, als gevolg van een overmatige olieconsumptie veroorzaakt een trilling in het variabele nokkenastandwiel waardoor de ketting gaat rekken en zo een totale motorschade kan veroorzaken.
Ik lees trouwens in dit topic dat sommige mensen denken dat de 0.9 TCE voorzien is van een distributieriem. Dit is niet het geval. Ook de 0.9 TCE is voorzien van een ketting en ook de 0.9 TCE kan bij hogere km. standen last krijgen van een probleem met de distributie. Maar het komt minder vaak voor dan bij de 1.2 TCE.
Het olieverbruik van de 1.2 TCE zou trouwens een gevolg zijn van een defect aan de zuigerveren van de 1.2 TCE.
Ik hoop dat jullie iets kunnen met deze info.
Axel57 schreef:de mijne heeft toch echt een riem....
Als je op google kijkt zie ik inderdaad ook een afbeelding van een 3 cil met een ketting.
De ketting draait waarschijnlijk in het blok (olieverbruik) en de riem buiten voor dynamo, airco ed.
Zo technisch ben ik ook weer niet , zag wel een filmpje op youtube over deze motor vanaf de new Clio.
Iedere 0.9 TCE en 1.2 TCE heeft een distributieketting.
Er was ooit een 1.2 TCE met een riem maar dat blok heeft niets te maken met de meer recentere 1.2 TCE. Dat was een motor die nog gebaseerd was op de aloude 1.2 16v die toentertijd werd gebruikt in ondermeer de Clio en de Twingo
De moderne 1.2 TCE met ketting heeft als motorcode: H5Ft
De oudere 1.2 TCE met riem heeft als motorcode: D4Ft
D4Ft: https://www.planeterenault.com/1-gamme/ ... t-tce-100/
H5Ft: https://www.planeterenault.com/1-gamme/ ... t-tce-120/
De 0.9 TCE is in feite gewoon een 1.2 TCE maar dan met 1 cilinder minder en indirecte injectie ipv. directe.
De onze is weer terug van een flinke reparatie en voorlopig doet hij het weer zoals het hoort.
Op mijn vraag of ik nu over 60 a 90K weer is de garage zou staan met een versleten distributie kreeg ik een politiek antwoord.
Wel werd er toegegeven dat er meer gevallen bekend waren en niet alleen bij de Captur.
Tegen Carlos gezegd dat we open staan voor een inruil indien er een erg goed aanbod komt. Anders voorlopig doorrijden met wat dan wel onze laatste Renault was!
Ben je er van bewust dat dit geen specifiek Renault kwaal is,en dat vrijwel alle moderne downsize motoren met een distributieketting hier last van hebben.
Ook de vaak lange ververs interval is hieraan deels schuldig.
Alle merken hebben er last van met al die kleine motoren die het maximale eruit moeten persen.
Ook wij zien ze "teveel" in de werkplaats voorbij komen.
En de grootste boosdoener is toch echt in onze ogen de lange olie verversingstermijn. Wij hebben klanten rijden die elk jaar olie en oliefilter vervangen en die hebben geen problemen met hun motor. Maar ja de fabrikant schrijft het voor.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Dank voor jullie antwoorden heren!
Is het proberen waard om de olieververstermijn te halveren of 1x per jaar te doen indien minder gereden dan 15K.
Is in ieder geval goedkoper dan zo'n distributiereparatie die, als ik het goed begrepen heb, bij meneer Renault zo'n 2200 euries kost...
A110 schreef:
Alle merken hebben er last van met al die kleine motoren die het maximale eruit moeten persen.
Ook wij zien ze "teveel" in de werkplaats voorbij komen.
Zou het beter zijn om meer op de ECO stand te rijden?
Renault Dauphine, R4TL, Express, Megáne-Scénic, Scénic I, Captur I.
Nu Captur II Evolution 2023, Softwareversie: 283C37784R
Zoals eerder gezegd lijkt een grote boosdoener de lange olie vervangingstermijn.
Wat er 'vroeger' uit een ongeblazen 2.0L aan vermogen kwam,komt nu uit een 0,9L met turbo. Meer stress/krachten op het materiaal,dat is meestal vragen om ellende.
Klokje rond zullen de huidige motoren in tegenstelling tot de ouderwetse waarschijnlijk niet gaan.
Wij adviseren onze klanten inderdaad 1x per jaar de olie te laten verversen met een nieuw filter ongeacht hoeveel kilometers ze maken.
En niet de schakelindicator volgen. Gewoon je eigen gevoel aanhouden wanneer je moet gaan schakelen. De motor komt te ver onder zijn koppel gebied hierdoor komen er enorme krachten op de krukas en op de ketting waardoor deze dus gaat rekken.
Vroeger stond er in elk instructieboekje een vermogens grafiek. Hieruit kon je aflezen wanneer de motor in een bepaald toerengebied zijn koppel heeft. En in dat toerengebied hoeft de motor dan ook het minst te werken.
Vergelijk het maar met je eigen als je op een fiets zit in een hoge versnelling en je moet een heuvel op dan komt er ook een kracht op je kuiten te staan en je krijgt het ook moeilijk. Dat is voor zo'n motor precies hetzelfde.
ECO stand, tja ook weer zo'n nutteloos iets in het leven geroepen om maar aan de milieu-eisen te voldoen.
Persoonlijk vind ik het niet rijden. Ik rijd gewoon UIT de ECO stand en eerlijk rijd mijn auto nog zuiniger dan IN de ECO stand
Maar dat is ieder voor zich. Mijn mening lekker uit die ECO stand en je niet aan de schakelindicator houden.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
A110 schreef:Wij adviseren onze klanten inderdaad 1x per jaar de olie te laten verversen met een nieuw filter ongeacht hoeveel kilometers ze maken.
En niet de schakelindicator volgen. Gewoon je eigen gevoel aanhouden wanneer je moet gaan schakelen. De motor komt te ver onder zijn koppel gebied hierdoor komen er enorme krachten op de krukas en op de ketting waardoor deze dus gaat rekken.
Vroeger stond er in elk instructieboekje een vermogens grafiek. Hieruit kon je aflezen wanneer de motor in een bepaald toerengebied zijn koppel heeft. En in dat toerengebied hoeft de motor dan ook het minst te werken.
Vergelijk het maar met je eigen als je op een fiets zit in een hoge versnelling en je moet een heuvel op dan komt er ook een kracht op je kuiten te staan en je krijgt het ook moeilijk. Dat is voor zo'n motor precies hetzelfde.
ECO stand, tja ook weer zo'n nutteloos iets in het leven geroepen om maar aan de milieu-eisen te voldoen.
Persoonlijk vind ik het niet rijden. Ik rijd gewoon UIT de ECO stand en eerlijk rijd mijn auto nog zuiniger dan IN de ECO stand
Maar dat is ieder voor zich. Mijn mening lekker uit die ECO stand en je niet aan de schakelindicator houden.
Goed verwoord! Kan zelfs zijn dat je in de eco stand meer verbruikt, omdat je meer van de motor gaat vragen omdat hij geknepen is
Ik verbaas me echt over sommige reacties. Vol blijven houden dat de 0.9 een riem heeft, het onbekend zijn met de 1.2 TCe motorproblemen. Dit is nog net niet zo oud als de weg naar Rome en zijn echt ook in Nederland veel topics van te vinden. Ook op dit forum.
Forumlid CapturIvoire en A110 benoemen precies het probleem bij de huidige motoren. Te lange intervallen, een ontwerpprobleem waardoor olieverbruik ontstaat, olie vervuilt snel, de ketting krijgt (ook door de variabele oliepomp) flinke wisselende lasten te verwerken en de boel versterkt elkaar.
Ga je dan ook nog eens 'het nieuwe rijden' toepassen, dan ligt LSPI (Low Speed Pre Ignition) op de loer (zie uitleg: en krijg je nog meer gedoe.
Klokje rond zullen de huidige motoren in tegenstelling tot de ouderwetse waarschijnlijk niet gaan.
Nee, de downsize-motoren zijn ontworpen op 150.000-180.000 km grofweg aldus een R&D Engineer wie ik twee jaar terug sprak, waar de 'ouderwetse' motoren minimaal 300.000 moesten halen zonder problemen.
Klein stukje eigen ervaring nog: Ik had voor mijn huidige Mégane GT205 (1.6T met 205 pk) een Mégane III Estate van 2013 met als een van de eerste de toen nieuwe 1.2 TCe130. Na 40.000 km hoorde ik een gek rammeltje/rateltje. Bleek niet vindbaar. Olieverbruik nam wel iets toe, maar nog niet enorm zorgwekkend. Een software-update pastte de kleptiming / nokkenasverstelling timing iets aan waardoor er minder drukpulsen in de inlaat zouden zijn en daardoor ook minder olie uit het carter mee verbrand zou worden. Nou ja, dat was de uitleg van Renault NL/FR...
Uiteindelijk bij 84.000 km vond ik de motor wat gek lopen en had ik een brandstofdrukmelding, bij 86.000 km hield ie het helemaal voor gezien. Sloeg niet of nauwelijks meer aan, dus hebben ze de auto opgehaald.
In overleg met Renault Frankrijk is toen besloten om niet alleen de ketting te vervangen maar het héle motorblok. Ze wilden de boel nader onderzoeken. Het kostenplaatje: Ruim € 8.500,- welke werd betaald door Renault FR / NL, beetje van de dealer en de leasemaatschappij.
Goed, ingereden en weer door dus. Bij 102.000 km opnieuw een vreemde storing, bleken de inlaatkleppen zwaar vervuild (Forumlid A110 weet er alles van ) en na reiniging kon ik weer verder. Bij 136.000 km uiteindelijk de auto na 4,5 jaar ingeleverd. Het blijft een bijzonder prettig blok, maar... het is niet voor niets dat de motor relatief snel uitgefaseerd is en nu vervangen is door de 1.3 TCe welke samen met Daimler is ontwikkeld.
Tot slot: Naast mijn GT hebben we ook nog een Clio IV Estate TCe90. Pas 35.000 km op de klok sinds 2014, maar elk jaar (en we rijden slechts 5.000 km met die auto) krijgt die nieuwe olie en filters van mij. Wetende hoe belangrijk het is. De opvolger moet een Captur worden, maar absoluut niet met de 1.2 TCe120. Die gok ga ik niet wagen, dan liever de 1.3 TCe150, maar die zijn nog kostbaar. Zeker als tweede auto voor 5.000 km per jaar.
Beste advies dus aan iedereen met de 1.2 TCe115/120/130 -> Ververs de olie wat vaker. Kost je de kop niet (60-80 euro) en scheelt je een hoop ellende. En... Weg met die ECO-knop, hou de motor lekker op toeren en negeer de schakelindicator.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue
bleken de inlaatkleppen zwaar vervuild (Forumlid A110 weet er alles van ) en na reiniging kon ik weer verder.
Dat is waar. Vandaag een Peugeot met 1.6 THP gedaan. Wat een smerige zooi. Ben een dag bezig geweest. Onder de zwarte koolaanslag zat een hele harde krijtlaag en die was zo hardnekkig dat deze heel moeilijk te verwijderen was.
Maar ook deze heeft weer schone kleppen gekregen en de ademhaling zal weer stukken beter zijn.
Heb nog een foto toegevoegd van voor en na reiniging.
Aankomende weken hebben we 5 van zulke reinigingen in de planning staan. En helaas blijft het niet bij alleen een reiniging van deze THP motoren.
9 van de 10 heeft ook gelijk een nieuw turbinehuisje van de turbo nodig ivm een uitgesleten waste-gate klep, daarbij scheuren de uitlaatspruitstukken dus die moet ook vervangen worden. Een nieuwe katalysator ivm buitensporig benzineverbruik (wat oorzaak klepvervuiling is) hierdoor gaat de katalysator dicht zitten. En als je echt pech hebt dan is de hogedruk brandstofpomp ook nog versleten.
En dit zijn bij elkaar geen goedkope reparatie's.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Ik voel me aangesproken.... maar daar zit toch echt een riem in mijn 0.9Tce blok. Dus...
Maar zoals ik al gezegd had de ketting loopt waarschijnlijk in het blok en de riem buiten voor de andere functies (heet dat niet multiriem?).
Onder de Captur rijders zijn iet veel km vreters denk ik zo, dus nog bijna niemand (behalve Huite) heeft er al zoveel mee gereden dat het probleem zich voordoet. Vind het Captur gedeelte gezellig maar lees zelden bij de andere modellen ondanks dat veel onderdelen hetzelfde zijn.
Is dat 1.3Tce blok beter?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Wat zijn de uitvoeringen waarin ze verschenen zijn ?
Ik zoek ze in jaartallen 2022 - 2023 met max 20.000 op de teller
Kan iemand mijn daar een overzicht van geven ?
hallo allemaal bedankt voor de reactie op mijn post . nu ben ik er achter gekomen dat er met mijn auto een renault megane granttour van 2016 .dus toen ik hem kocht en ermee van halle naar huis reed was alles perfect met winterbanden erop .verbruik...
Ik wil een stroomdraad van de accu naar de laadruimte trekken. Heeft iemand daar een mooie route voor? Voorlopig gaat het om één dunne draad voor een waterpompje en een ledlampjes. Later volgt een definitieve voorziening naar een huihoudaccu.