ik ben mij aan het verdiepen naar een Clio 4 hatchback of estate. ph1 2012/2016
Maar ik lees zeer veel verhalen over een aantal motorblokken die "slecht" schijnen te zijn en wat ik vaak terug zie komen is de 1.2 TCe. (van een megane of captur)
Nu zit ik zelf te denken aan een 0.9 TCe maar door alle berichten die ik lees begin ik toch te twijfelen. Zeker aangezien ik met der tijd ook wel richting een lichte tuning zit te kijken om er net iets meer vermogen uit te persen.
Kan iemand mij namelijk uitleggen wat het verschil is tussen het motorblok van de 1.2 en de 0.9?
Ik zag dat de 1.2 een 4 cilinder is en de 0.9 een 3 cilinder, een ander blok dus maar waarom is die 1.2 dat zoveel slechter als de 0.9? En is dat überhaupt wel zo? Kan ik ook dezelfde problemen als hoog olieverbruik en slechte kettingen verwachten met de 0.9TCe?
Ik ben zelf vrij technisch en weet dat er meer merken zijn met een distributie ketting die onderhoudsvrij zou moeten zijn maar in werkelijkheid ook maar 80 of 100.000km mee gaan. (Ik heb onlangs de ketting van mijn polo 2011 laten vervangen.) Maar ik lees meerdere berichten dat sommige met een 1.2TCe na 40 of 60.000km alweer toe zijn aan een nieuwe ketting. Je gaat mij niet vertellen dat dit alleen aan het verversen van olie ligt, wat ik hier regelmatig lees.
Distributie kettingen TCe vanaf Clio 4 2012
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Distributie kettingen TCe vanaf Clio 4 2012
Je kunt er niet meer omheen dat de olie een zeer belangrijk onderdeel van de motor is, en 30.000km zonder verversing fors bijdraagt aan slijtage. Vanaf begin af aan de interval door de helft draagt zeker bij.
Ook de ketting zelf zien als een slijtage onderdeel, welke je best preventief kunt vervangen.
De geleiders (plastic) slijten mede door vervuild olie, de spanner raakt 'op'. Rijstijl is uiteraard ook bepalend, het nieuwe rijden is vaak funest.
Ook heeft elke direct ingespoten motor last van interne vervuiling, inherent aan de constructie.
De downsize trend is ook een forse factor, een 0,9l met een turbo, geeft enorme stress op het materiaal.
Een ongeblazen 2l doet het echt veel langer dan een geblazen 0,9l.
Leg eens contact met een revisie bedrijf, die kunnen je wellicht hetzelfde vertellen.
Ook de ketting zelf zien als een slijtage onderdeel, welke je best preventief kunt vervangen.
De geleiders (plastic) slijten mede door vervuild olie, de spanner raakt 'op'. Rijstijl is uiteraard ook bepalend, het nieuwe rijden is vaak funest.
Ook heeft elke direct ingespoten motor last van interne vervuiling, inherent aan de constructie.
De downsize trend is ook een forse factor, een 0,9l met een turbo, geeft enorme stress op het materiaal.
Een ongeblazen 2l doet het echt veel langer dan een geblazen 0,9l.
Leg eens contact met een revisie bedrijf, die kunnen je wellicht hetzelfde vertellen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 20 sep 2020
- Laatste bezoek: 24 feb 2025 21:45
- Actief als: particulier
Re: Distributie kettingen TCe vanaf Clio 4 2012
De basis van het blok is het zelfde, zit de zelfde ketting op.
Bij de 0,9 hebben ze er een cilinder er vanaf gesloopt.
Verder heeft de 0.9 indirecte injectie, dus geen last van vervuilde kleppen.
Maar bij beide motoren al genoeg kettingen vervangen, en hoog olieverbruik gezien.
Heb dit jaar tot nu toe al 8 1.2 motoren vervangen.
Mocht het budged het toelaten dan zou ik voor een auto met de nieuwere 1.3 motor gaan.
Daar heb ik tot nu toe nog geen gekke dingen mee gezien.
Bij de 0,9 hebben ze er een cilinder er vanaf gesloopt.
Verder heeft de 0.9 indirecte injectie, dus geen last van vervuilde kleppen.
Maar bij beide motoren al genoeg kettingen vervangen, en hoog olieverbruik gezien.
Heb dit jaar tot nu toe al 8 1.2 motoren vervangen.
Mocht het budged het toelaten dan zou ik voor een auto met de nieuwere 1.3 motor gaan.
Daar heb ik tot nu toe nog geen gekke dingen mee gezien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 269 Weergaves
-
Laatste bericht door Scriba
-
- 5 Reacties
- 561 Weergaves
-
Laatste bericht door Phypronil
-
- 3 Reacties
- 436 Weergaves
-
Laatste bericht door MaBo
-
- 10 Reacties
- 687 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 426 Weergaves
-
Laatste bericht door maestro12
-
- 11 Reacties
- 497 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 13 Reacties
- 967 Weergaves
-
Laatste bericht door mark93