Kad in mijn Jar. schreef:Toch konden ze wel wat hoor, als was het binnen de grenzen van de DDR etc.
Ik heb nog een oud (60's) speed(Ski)bootje liggen van hout uit de DDR met een Wartburg 3 cilindertje.
Motortje zo groot als een broodtrommel (een flinke dan he:-)) maar wel 55pktjes.
(En roken dat het gekke ding doet!...zodat je er niet veel mee vaart i.i.g, maar wel leuk om naar te kijken)
Dat roken - typisch aan oudere tweetaktmotoren - kan je beperken.
Verzeker je allereerst dat je de juiste mengverhouding gebruikt. Wartburg beveelde in zijn onderhoudsboekjes, een mengverhouding van 1 op 50 aan. Anders gezegd, 1 liter tweetakt olie goed te mengen met 50 liter normale benzine met een minimum octaan van 88.
Noteer dat te veel olie in je benzine meer kwaad dan goed doet (roetvorming in de verbrandingskamers, bougies die vochtig slaan van de olie ...).
Die 1 op 50 was echter theorie. Garagehouders beveelden aan om 1 op 40 te gebruiken.
Gebruik evenwel zoveel als mogelijk synthetische tweetaktolie : die is "selfmixing" en beperkt het roken aanzienlijk.
De smeringkwaliteit is ook hoger als minerale olie.
Gebruik nooit detergente olie.
In noodgevallen mocht er doodgewone olie van viscositeit 30 gebruikt worden. D'as die olie die ook wel eens gebruikt wordt in grasmaaimachines (o.a. motoren als Briggs & Stratton, Tecumseh enz.).
Die moest dan eerst "voorgemengd" worden in bvb. een benzinebus van 5 liter, alvorens die in de auto te gooiden en de resterende 35 liter benzine bij te tanken.
Opmerking : voor forumleden die liever hier iets lezen over hun Renault, wel die mensen hebben het bij het rechte eind
Excuses voor mijn afdwalen, maar dit alles even tussendoor.
Dat mag wel hoop ik.