dakraam fluit bij 125 km per uur of harder
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 jan 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
dakraam fluit bij 125 km per uur of harder
bij mijn grand scenic uit 2005 begint het electrische dakraam behoorlijk te fluiten zodra ik 125 km of harder per uur rijdt
de garage waar ik hem gekocht heb zegt dat dit normaal is maar het is behoorlijk irritant
zijn er meer mensen met dit probleem en hebben die misschien een oplossing
alvast bedankt
de garage waar ik hem gekocht heb zegt dat dit normaal is maar het is behoorlijk irritant
zijn er meer mensen met dit probleem en hebben die misschien een oplossing
alvast bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Kan door verschillende zaken komen, bv. slecht aanliggen op het dakvlak. Te los zitten(speling in het mechanisme) waardoor door de luchtdruk in de wagen het iets wordt opgelicht. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Waarschijnlijk ligt de vaste dakruit te laag.
Er is een modificatie voor.
Als je nog in de garantie zit, dan even een afspraak bij de dealer maken.
Je kunt het ook zelf doen.
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6018
Er is een modificatie voor.
Als je nog in de garantie zit, dan even een afspraak bij de dealer maken.
Je kunt het ook zelf doen.
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6018
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 14 dec 2008
- Laatste bezoek: 22 mei 2012 22:42
- Actief als: particulier
- Locatie: Ruurlo
- Contacteer:
Re: dakraam fluit bij 125 km per uur of harder
Een paar maar:werk schreef: zijn er meer mensen met dit probleem
viewtopic.php?search_id=1059707687&t=6016
viewtopic.php?search_id=1059707687&t=5944
viewtopic.php?search_id=1059707687&t=5128
Joris
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 19 jan 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Recent ben ik bij de garage geweest met dit probleem.
Renault zelf heeft het probleem onderkend en een richtlijn voor een oplossing beschreven, zie bovenvermeldde links. Naar ik van mijn dealer begrepen heb hanteren ze een fluitend geluid bij snelheden van 100 tot 140 km/uur als niet normaal.
Wanneer je nog garantie hebt moeten ze dit kosteloos oplossen.
Renault zelf heeft het probleem onderkend en een richtlijn voor een oplossing beschreven, zie bovenvermeldde links. Naar ik van mijn dealer begrepen heb hanteren ze een fluitend geluid bij snelheden van 100 tot 140 km/uur als niet normaal.
Wanneer je nog garantie hebt moeten ze dit kosteloos oplossen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 mar 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik heb een Grand Scenic van de zaak uit november 2008 met een elektrisch panoramisch glazen schuifdak. Vanaf het begin af aan was het fluiten al boven de 120 km/hr aanwezig. Bij de garage gemeld, maar die begrepen echt niet wat ik bedoelde. Wel vreemd als ik hier lees dat het zich al bij auto's van veel oudere leeftijd voordoet en er ook nog eens een modificatie voor blijkt te zijn. Moet er even bij vermelden dat de auto elders gekocht is en die garage vanwege de kredietcirsis failliet ging en ik dus elders mijn heil moest zoeken.
Aangezien ik niet precies weet op welke manier het dak in z'n (eind)stand wordt gezet (mogelijk een stappenmotor of contactstanden) zei ik dat het mogelijk de afstelling van een eindcontact kon zijn. Men zou er naar kijken en bij het weer ophalen zou het probleem verholpen zijn, niet dus. Ik ging terug en kreeg één of ander vaag onsamenhangend verhaal te horen dat nergens op sloeg. Monteur erbij gehaald en die zei dat er niet viel af te stellen en dat hij strontziek werd van die daken. (Was een actie destijds waarbij je het gratis kreeg). Ik was dus gewoon voorgelogen.
Nu is de auto bijna anderhalf jaar en het fluiten begint nu bij snelheden van soms lager dan 100 km/hr, afhankelijk van de windsnelheid en wind mee of wind tegen. Bij de garage wilde men het destijds wel constateren met een proefrit, maar ja, als ze sneller dan 120 reden tijdens de test en ze zouden een bekeuring krijgen dan moest ik die maar betalen en of ik daar maar even voor wilde tekenen. Niet dus. 3 keer getracht die eikels uit te leggen dat er lucht tussen het rubber en de ruit kwam en dat als je tijdens die situatie de ruit met de hand aan de achterzijde waar hij afsluit iets omhoog duwde het verschil duidelijk te horen was. Maar dat was niet voldoende, ze moesten daarvoor toch echt een proefrit maken, maar ja daar gaf ik als klant geen toestemming toe, dus konden ze helaas het probleem niet oplossen. Men vindt het kennelijk ook heel normaal dat er zo'n hoogteverschil zit tussen de vaste en de voorste ruit.
Aangezien ik deze week weer naar Duitsland ga en ik het gefluit onderhand spuugzat was heb ik nu van m'n werk een stuk plakstrip (foam) (legaal) meegenomen van 15 x 2 mm. Vanmorgen heb ik het dak in stand 2 gezet en met een torx schroevendraaier de achterste geleiders losgedraaid waardoor ik het dak een stukje verder omhoog kon halen en er even een kistje tussen kon zetten om het omhoog te houden. Vervolgens heb ik parallel aan het rubberen stripje (ca. 2 x 3 mm.) dat al op de ruit zit deze foamstrip op de ruit geplakt. Alleen aan de achterzijde op de plek waar normaliter het afsluitrubber tegen de ruit drukt. Daarna de ruit weer met de twee torxschroeven en Locktite(!) weer vastgezet. Wel Locktite (blauw) gebruiken, ze zijn er oorspronkelijk ook mee gemonteerd.
Proefrit gemaakt bij 140+ met sterke tegenwind en het fluiten is volkomen verdwenen. Twijfels over de waterdichtheid, niet nodig, vandaag ook naar een wasstraat geweest met heel sterke stralen op het dak en geen druppel die er doorkwam.
Een klusje van 10 minuten werk en het probleem is opgelost. Je moet natuurlijk wel even aan die juiste foamstrip kunnen komen, maar ik denk dat in de doe-het-zelf zaak wel een geschikte tochtstrip te vinden moet zijn. Dikker dan 2 mm was in mijn geval niet nodig en zou ik ook in eerste instantie niet aanraden. Ik heb wel industriële foam gebruikt, gebruik er geen schuimplastik voor aangezien dat na verloop van tijd verkruimeld en niet de dichtheid heeft zoals die van deze foamstrip. Het lijkt me niet dat het kwaad kan dat die strip er nu tussen zit gezien de flexibele vorm van het oorspronkelijk afdichtingsrubber.
E.e.a. ter info, voor wie er zijn/haar voordeel mee wil doen. Ik zal niet vaak op dit forum aanwezig zijn, maar dit vond ik toch interessant genoeg om me er even voor aan te melden en mijn ervaring met jullie te delen. Om de personen en de garage niet verder te kakken te zetten houd ik die verder buiten de discussie en zal ik ook geen namen noemen. Als ze het eventueel lezen weten ze zelf wel wie er bedoeld zijn in dit verhaal.
Aangezien ik niet precies weet op welke manier het dak in z'n (eind)stand wordt gezet (mogelijk een stappenmotor of contactstanden) zei ik dat het mogelijk de afstelling van een eindcontact kon zijn. Men zou er naar kijken en bij het weer ophalen zou het probleem verholpen zijn, niet dus. Ik ging terug en kreeg één of ander vaag onsamenhangend verhaal te horen dat nergens op sloeg. Monteur erbij gehaald en die zei dat er niet viel af te stellen en dat hij strontziek werd van die daken. (Was een actie destijds waarbij je het gratis kreeg). Ik was dus gewoon voorgelogen.
Nu is de auto bijna anderhalf jaar en het fluiten begint nu bij snelheden van soms lager dan 100 km/hr, afhankelijk van de windsnelheid en wind mee of wind tegen. Bij de garage wilde men het destijds wel constateren met een proefrit, maar ja, als ze sneller dan 120 reden tijdens de test en ze zouden een bekeuring krijgen dan moest ik die maar betalen en of ik daar maar even voor wilde tekenen. Niet dus. 3 keer getracht die eikels uit te leggen dat er lucht tussen het rubber en de ruit kwam en dat als je tijdens die situatie de ruit met de hand aan de achterzijde waar hij afsluit iets omhoog duwde het verschil duidelijk te horen was. Maar dat was niet voldoende, ze moesten daarvoor toch echt een proefrit maken, maar ja daar gaf ik als klant geen toestemming toe, dus konden ze helaas het probleem niet oplossen. Men vindt het kennelijk ook heel normaal dat er zo'n hoogteverschil zit tussen de vaste en de voorste ruit.
Aangezien ik deze week weer naar Duitsland ga en ik het gefluit onderhand spuugzat was heb ik nu van m'n werk een stuk plakstrip (foam) (legaal) meegenomen van 15 x 2 mm. Vanmorgen heb ik het dak in stand 2 gezet en met een torx schroevendraaier de achterste geleiders losgedraaid waardoor ik het dak een stukje verder omhoog kon halen en er even een kistje tussen kon zetten om het omhoog te houden. Vervolgens heb ik parallel aan het rubberen stripje (ca. 2 x 3 mm.) dat al op de ruit zit deze foamstrip op de ruit geplakt. Alleen aan de achterzijde op de plek waar normaliter het afsluitrubber tegen de ruit drukt. Daarna de ruit weer met de twee torxschroeven en Locktite(!) weer vastgezet. Wel Locktite (blauw) gebruiken, ze zijn er oorspronkelijk ook mee gemonteerd.
Proefrit gemaakt bij 140+ met sterke tegenwind en het fluiten is volkomen verdwenen. Twijfels over de waterdichtheid, niet nodig, vandaag ook naar een wasstraat geweest met heel sterke stralen op het dak en geen druppel die er doorkwam.
Een klusje van 10 minuten werk en het probleem is opgelost. Je moet natuurlijk wel even aan die juiste foamstrip kunnen komen, maar ik denk dat in de doe-het-zelf zaak wel een geschikte tochtstrip te vinden moet zijn. Dikker dan 2 mm was in mijn geval niet nodig en zou ik ook in eerste instantie niet aanraden. Ik heb wel industriële foam gebruikt, gebruik er geen schuimplastik voor aangezien dat na verloop van tijd verkruimeld en niet de dichtheid heeft zoals die van deze foamstrip. Het lijkt me niet dat het kwaad kan dat die strip er nu tussen zit gezien de flexibele vorm van het oorspronkelijk afdichtingsrubber.
E.e.a. ter info, voor wie er zijn/haar voordeel mee wil doen. Ik zal niet vaak op dit forum aanwezig zijn, maar dit vond ik toch interessant genoeg om me er even voor aan te melden en mijn ervaring met jullie te delen. Om de personen en de garage niet verder te kakken te zetten houd ik die verder buiten de discussie en zal ik ook geen namen noemen. Als ze het eventueel lezen weten ze zelf wel wie er bedoeld zijn in dit verhaal.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Mijn waardering voor deze zeer heldere uiteenzetting!, bedankt voor de moeite!.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Officieel word het zo gedaan.
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6018
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6018
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 mar 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dat had ik ook gelezen, maar deze oplossing was sneller en had ik al gedaan voordat ik de berichten hierover op dit forum had gelezen. Zie het maar als een alternatief. Zolang het werkt en geen schade toebrengt is elke oplossing een zegen als je weet wat voor een herrie het zonder die maatregel oplevert. Ik heb het nu ook getest bij hogere snelheden, dus 150+, en nog steeds geen fluitje ..... Lekker rustig nu.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut