Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 sep 2010
- Laatste bezoek: 13 dec 2010 18:19
- Actief als: particulier
Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
beste mensen
ik heb een clio uit 2000 een 2.0 16v sport
als die koud is, als ik hem voor eerst die dag start dan hoor je helemaal niks, start meteen ineenkeer geen getik niks, en wat me opvalt is dat ik de uitlaat ook supper goed hoor, en als ik me hand erachter hou is bijna niet mogelijk,
maar zodra die warm is, begint het tikken als maar meer en meer te worden, en raar dat ik dan weer de uitlaat vast hou en er is bijna geen compressie meer en al helemaal geen gebrull maar de motor loopt wel en trekt zeer goed op enzo, wel raar
komt onder de klepdeksel geratel met toerental mee, Ik weet niet of het door een ketting kan komen of deze gewone distributie riem heeft?
of door de nokkenassen of door de olie die erin zit dat het te dun is? dat na warm worden nog dunner wordt?
als de motor loopt en ik de olie vul dop eraf haal spettert het olie naar buiten maar niet zoveel hooguit 7 druppeltjes per seconde
En als de motor koud is dan is er weer niks te horen, ik heb vandaag injectie reiniger gekocht terwijl ik kleppen olie reiniger wou kopen wie weet een merk en naam?
alvast bedankt gr y
ik heb een clio uit 2000 een 2.0 16v sport
als die koud is, als ik hem voor eerst die dag start dan hoor je helemaal niks, start meteen ineenkeer geen getik niks, en wat me opvalt is dat ik de uitlaat ook supper goed hoor, en als ik me hand erachter hou is bijna niet mogelijk,
maar zodra die warm is, begint het tikken als maar meer en meer te worden, en raar dat ik dan weer de uitlaat vast hou en er is bijna geen compressie meer en al helemaal geen gebrull maar de motor loopt wel en trekt zeer goed op enzo, wel raar
komt onder de klepdeksel geratel met toerental mee, Ik weet niet of het door een ketting kan komen of deze gewone distributie riem heeft?
of door de nokkenassen of door de olie die erin zit dat het te dun is? dat na warm worden nog dunner wordt?
als de motor loopt en ik de olie vul dop eraf haal spettert het olie naar buiten maar niet zoveel hooguit 7 druppeltjes per seconde
En als de motor koud is dan is er weer niks te horen, ik heb vandaag injectie reiniger gekocht terwijl ik kleppen olie reiniger wou kopen wie weet een merk en naam?
alvast bedankt gr y
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Uitlaat dicht houden heeft niets met compressie van de motor te maken.
Als je je hand op de uitlaat kunt houden als ie warm is, heb je een lek in je uitlaat systeem.
Tikken als ie warm is kan, olie wordt dunner als het warm wordt, de ruimte op de glijdelen ga je dan horen.
Bij volgende servicebeurt iets dikkere olie in doen en klespeling controleren.
Weet niet of deze zelfstellend zijn.
Zou eens een expert naar laten luisteren.
Je hebt er 2 nokkenassen in zitten en worden aangedreven door een tandriem.
Suc7.
Als je je hand op de uitlaat kunt houden als ie warm is, heb je een lek in je uitlaat systeem.
Tikken als ie warm is kan, olie wordt dunner als het warm wordt, de ruimte op de glijdelen ga je dan horen.
Bij volgende servicebeurt iets dikkere olie in doen en klespeling controleren.
Weet niet of deze zelfstellend zijn.
Zou eens een expert naar laten luisteren.
Je hebt er 2 nokkenassen in zitten en worden aangedreven door een tandriem.
Suc7.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Heb je het olie pijl gecontroleerd?
En anders tocg even de kleppen stellen en nokkenas nazien op slijtage.
En anders tocg even de kleppen stellen en nokkenas nazien op slijtage.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Ik weet niet welk type motor erin zit.
Heb je een motor met hydrailische klepstoters(de meeste 16v motoren hebben die) dan luistert het zeer nauw om de juiste olie te gebruiken.
Voor jouw wagen zou ik niet dunner gaan als 5w40 A3 specificaties. Gebruik je de zgn. brandstof besparende olie (0w30 bv) dan wordt je smeerfilm te dun en zal de hydralische klepstoter niet de juiste speling/druk kunnen bereiken bij warme motor en dan krijg je dat geratel.
Dus kijk goed in je instruktieboekje welke olie erin hoort. SUC6
Heb je een motor met hydrailische klepstoters(de meeste 16v motoren hebben die) dan luistert het zeer nauw om de juiste olie te gebruiken.
Voor jouw wagen zou ik niet dunner gaan als 5w40 A3 specificaties. Gebruik je de zgn. brandstof besparende olie (0w30 bv) dan wordt je smeerfilm te dun en zal de hydralische klepstoter niet de juiste speling/druk kunnen bereiken bij warme motor en dan krijg je dat geratel.
Dus kijk goed in je instruktieboekje welke olie erin hoort. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 sep 2010
- Laatste bezoek: 13 dec 2010 18:19
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
hoi
volgensmij zit er ook een te dun olie in, want het is echt te waterig en te vloeibaar vooral als het warm is,
instructie boekje kijken, dan maar,
iig bedankt voor de posts
volgensmij zit er ook een te dun olie in, want het is echt te waterig en te vloeibaar vooral als het warm is,
instructie boekje kijken, dan maar,
iig bedankt voor de posts

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Denk erom dat je olie koopt met een 5w40 ACEA A3 specificatie!!!
De dunne A1 mag niet, want de oliefilm wordt er tussenuit geperst en weg is je smering.
Heeft de wagen al veel km's gereden gebruik dan 10w40 A3.
SUC6
En laat even weten op het forum hoe het is afgelopen.
De dunne A1 mag niet, want de oliefilm wordt er tussenuit geperst en weg is je smering.
Heeft de wagen al veel km's gereden gebruik dan 10w40 A3.
SUC6
En laat even weten op het forum hoe het is afgelopen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 sep 2010
- Laatste bezoek: 13 dec 2010 18:19
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
verlichting is opgelost, dat het zolang geduurt heeft, lag aan de profesionele vorige eigenaar, Dus heb ik maar de allarm uit de auo gesloopt, en wat zag ik natuurlijk,alle draad verbindingen waren zeer profesioneel fabrieksaf gemaakt,gewoon in het contact stekkers zelf,, toen wist ik al genoeg, en heb ik de draadboom zelf juist aangesloten,alles doet het voledig,
En wat de motor betreft, allebij nokkenassen en de zittingen zowel de kop als klepedeksel zijn versleten,,, nokkenassen konden niet meer gereviseerd worden,dus tweedehandse gehaald,
kop kon gereviseerd worden, alleen ik weet niet waarom de nokkenassen zo erg versleten zijn alleen dan de zittingen,niet de hydro bedieners,die zijn perfect, nu is mijn vraag is het verstandig om de olie pompje ook te verwisselen'? meschien dat daar het probleem zit, maar aan de andere kant hoe kan het dan dat de kleppen bedieners dan niet gesleten zijn?zo goed als nieuw waren ze,
nog een probleempje de koppakking is van staal kan die herbruikt worden?want ziet er nieuw uit ?
en de krukas poelie is zonder spie, zit wel een spie baan in, is het verstandig er tog een spie voor te gebruiken,dat voor de zekerheid niks kan verdraaien tijdens het reiden,
kan er ook een spie in wat ze bij brommers gebruiken? het past volledig, of is een zelf gemaakte spie ook toepasbaar? dan kan ik namelijk de hardste en sterkste metaal soort gebruiken,
ik ben nog afwachtend op de cylinderkop en de deksel passen deze 2de handse nokkenassen er wel in? omdat ze gebruikt zijn,en ze zijn van een clio rs uit 2001 mijne is 2000
gr y
En wat de motor betreft, allebij nokkenassen en de zittingen zowel de kop als klepedeksel zijn versleten,,, nokkenassen konden niet meer gereviseerd worden,dus tweedehandse gehaald,
kop kon gereviseerd worden, alleen ik weet niet waarom de nokkenassen zo erg versleten zijn alleen dan de zittingen,niet de hydro bedieners,die zijn perfect, nu is mijn vraag is het verstandig om de olie pompje ook te verwisselen'? meschien dat daar het probleem zit, maar aan de andere kant hoe kan het dan dat de kleppen bedieners dan niet gesleten zijn?zo goed als nieuw waren ze,
nog een probleempje de koppakking is van staal kan die herbruikt worden?want ziet er nieuw uit ?
en de krukas poelie is zonder spie, zit wel een spie baan in, is het verstandig er tog een spie voor te gebruiken,dat voor de zekerheid niks kan verdraaien tijdens het reiden,
kan er ook een spie in wat ze bij brommers gebruiken? het past volledig, of is een zelf gemaakte spie ook toepasbaar? dan kan ik namelijk de hardste en sterkste metaal soort gebruiken,
ik ben nog afwachtend op de cylinderkop en de deksel passen deze 2de handse nokkenassen er wel in? omdat ze gebruikt zijn,en ze zijn van een clio rs uit 2001 mijne is 2000
gr y
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Proficiat met de oplossing van de 1e klus.
Jammer van de nokkenassen, heb het alleen niet zo op 2e handse in een gereviseerde kop.
Pomp wisselen kan nooit kwaad, ligt een beetje aan de km stand.
Nokkenassen krijgen het meeste op hun donder in een motor.(zie deze als harmonieuse klopgeest)
Zitten zeker diepe groeven in de loopvlakken van de lagering?
Een keertje met te weinig olie rijden zal hier de boosdoener van geweest zijn.
De smeering van de assen zit op het uiteinde van de leiding, houd in dat de olie daar het laatse komt en als eerste gaat.
Daarbij komt dat de lagers niet opgesloten zitten (geen afdichtingen hebben) en ook geen olie vast houden.
Hydro bedieners zitten vrijwel opgeloten en hebben altijd olie om zich heen.
Pakkingen altijd nieuw, zien er meestal nog goed uit maar gaat toch lekken.
Pakking is geplet geweest, warm en koud geweeest en wil zich niet meer laten zetten op een andere manier.
Spie uit de poelie, foutje van de vorige sleutelaar zeker.
Spie uit een brommer is een goede optie let er wel op dat de zijkanten dragend zijn enniet de boven en onderkant.
Een harder materiaal zeker niet gebruiken, kan de as en rondsel beschadigen.
Suc7.
Jammer van de nokkenassen, heb het alleen niet zo op 2e handse in een gereviseerde kop.
Pomp wisselen kan nooit kwaad, ligt een beetje aan de km stand.
Nokkenassen krijgen het meeste op hun donder in een motor.(zie deze als harmonieuse klopgeest)
Zitten zeker diepe groeven in de loopvlakken van de lagering?
Een keertje met te weinig olie rijden zal hier de boosdoener van geweest zijn.
De smeering van de assen zit op het uiteinde van de leiding, houd in dat de olie daar het laatse komt en als eerste gaat.
Daarbij komt dat de lagers niet opgesloten zitten (geen afdichtingen hebben) en ook geen olie vast houden.
Hydro bedieners zitten vrijwel opgeloten en hebben altijd olie om zich heen.
Pakkingen altijd nieuw, zien er meestal nog goed uit maar gaat toch lekken.
Pakking is geplet geweest, warm en koud geweeest en wil zich niet meer laten zetten op een andere manier.
Spie uit de poelie, foutje van de vorige sleutelaar zeker.
Spie uit een brommer is een goede optie let er wel op dat de zijkanten dragend zijn enniet de boven en onderkant.
Een harder materiaal zeker niet gebruiken, kan de as en rondsel beschadigen.
Suc7.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
De slijtage aan de nokkenassen kan komen door die te dunne olie.
Je dient toch echt de voorgeschreven olie te geruiken en let dan in het bijzonder op de ACEA Specificaties.
De A1 olie heeft een veel lagere afschuifwaarde dan de A3, dit betekend dat de oliefilm er eerder tussenuit ligt bij warme motor.
Echt geloof me, gebruik de voorgeschreven olie spec's (ws A3).
SUC6
P.S. Gebruik een nwe koppakking en nieuwe kopbouten, de oude zijn gerekt en mogen maar 1x gebruikt worden.
Je dient toch echt de voorgeschreven olie te geruiken en let dan in het bijzonder op de ACEA Specificaties.
De A1 olie heeft een veel lagere afschuifwaarde dan de A3, dit betekend dat de oliefilm er eerder tussenuit ligt bij warme motor.
Echt geloof me, gebruik de voorgeschreven olie spec's (ws A3).
SUC6
P.S. Gebruik een nwe koppakking en nieuwe kopbouten, de oude zijn gerekt en mogen maar 1x gebruikt worden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16666
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 01:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Een ruilkop kost bij renault ong €1000 en is compleet incl nokkenassen en klepstoters etc.
Een hoop geld, wel garantie. Ik zou het ook niet aanraden bij zn grote reparatie 2e hands delen te gebruiken, maargoed.
De juiste olie voor die auto is volgens Renault 10w40, ipv 5w40. Echter kunnen beide olie's prima, is onder meer afhankelijk van de temperatuur in de winter.
Een nieuwe koppakking incl bouten monteren is een absolute must. Doe je de reparatie zelf? Speciaal gereedschap is nodig deze motor op tijd te zetten. De krukas blokkeerstift valt in de krukas, en de 2 nokkenassen worden geblokkeerd met een metalen "lineaal". Houd er rekening mee dat de krukas een balanceergat en een blokkeergat heeft die heel dicht bij elkaar zitten! Dus weet waar je mee bezig bent.
Een hoop geld, wel garantie. Ik zou het ook niet aanraden bij zn grote reparatie 2e hands delen te gebruiken, maargoed.
De juiste olie voor die auto is volgens Renault 10w40, ipv 5w40. Echter kunnen beide olie's prima, is onder meer afhankelijk van de temperatuur in de winter.
Een nieuwe koppakking incl bouten monteren is een absolute must. Doe je de reparatie zelf? Speciaal gereedschap is nodig deze motor op tijd te zetten. De krukas blokkeerstift valt in de krukas, en de 2 nokkenassen worden geblokkeerd met een metalen "lineaal". Houd er rekening mee dat de krukas een balanceergat en een blokkeergat heeft die heel dicht bij elkaar zitten! Dus weet waar je mee bezig bent.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Ik hamer tot vervelens op de ACEA specificaties, deze zijn belangrijker dan de dikte van de olie 10w40 of 5w40.
Duidelijker dan in de bijaande link kan het haast niet uitgelegd worden: http://www.tribolex.nl/acea.html
De afschuifsterkte is van belang!! m/z/ >3,5
SUC6
P.S. en mechanieker heeft gelijk met de montagevoorschriften, het is lastiger dan je wellicht denkt.
Duidelijker dan in de bijaande link kan het haast niet uitgelegd worden: http://www.tribolex.nl/acea.html
De afschuifsterkte is van belang!! m/z/ >3,5
SUC6
P.S. en mechanieker heeft gelijk met de montagevoorschriften, het is lastiger dan je wellicht denkt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16666
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 01:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Thx voor de link, altijd handig. Heb altijd moeite gehad met de verschillende aanduidingen te onderscheiden en te onthouden
In de werkplaats hebben we shell helix olie uit de muur, 5w40 10w40 en 5w30. De specificaties voldoen aan de Renault eisen maar weet zo niet welke.
Heb mbv het dialogys programma ooit een lijste ter opsomming gemaakt:
-dieselmotoren met roetfilter 5w30
-benzine motoren zonder turbo 10w40
-dieselmotoren zonder roetfilter/benzine motoren met turbo 5w40

In de werkplaats hebben we shell helix olie uit de muur, 5w40 10w40 en 5w30. De specificaties voldoen aan de Renault eisen maar weet zo niet welke.
Heb mbv het dialogys programma ooit een lijste ter opsomming gemaakt:
-dieselmotoren met roetfilter 5w30
-benzine motoren zonder turbo 10w40
-dieselmotoren zonder roetfilter/benzine motoren met turbo 5w40
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Shell Helix(Ultra) is een A3 dus het meest voorkomend. Een garage zal trachten zo min mogelijk olie in bulk te hebben.
Die A3 heb je in 5w40 en 10w40, daar smeer je zo'n 80% van het wagenpark mee.
Alleen de heel moderne motoren zijn zodanig geconstrueerd dat deze een A1 nodig hebben en kunnen verdragen.
En geloof me de vereiste olie maakt deel uit van de motorkonstruktie.
Wil je nog meer info over smering? laat het even weten dan zoek ik nog wat pdf'jes op.
Groet,
WillemS
Die A3 heb je in 5w40 en 10w40, daar smeer je zo'n 80% van het wagenpark mee.
Alleen de heel moderne motoren zijn zodanig geconstrueerd dat deze een A1 nodig hebben en kunnen verdragen.
En geloof me de vereiste olie maakt deel uit van de motorkonstruktie.
Wil je nog meer info over smering? laat het even weten dan zoek ik nog wat pdf'jes op.
Groet,
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 sep 2010
- Laatste bezoek: 13 dec 2010 18:19
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
goeie dag mensen,
Allemaal bedankt voor de info,
Kop is in perfecte staat, was het ook! alleen de zittingen waren ingesleten en de nokkenassen waren helemaal versleten,,
Kop is dus gepolijst, eerst keken ze via kenteken of het nog te doen was, hoeveel speling enzo die mogt hebben, en na het polijsten viel het binnen de waardes ook hebben ze op vacuum enzo getest enzo, ik weet niet wat ze allemaal gedaan hebben, maar de kop heb ik terug en de 2 nokkenassen zijn ook gepolijst om hem 100%glad te maken, zodat hij precies in de zittingen zat, Koste me 98,17 euro ik had veel meer verwacht,
kopbouten koppakking keering 2 keernokkenass vloeibaar pakking enzo besteld, de oude koppaking leek goed, maar ik zag dat er wel een heel dun laagje soort rubber op zat, en waar van sommige delen achtergebleven waren op de motor blok, en nu ik hier lees dat ijzeren koppakkingen kunnen rekken Heb ik de oude gelijk gebogen om om te voorkomen dat ik hem er tog weer eigenwijs op doe,,
ik was van plan deze te verkopen, en een zelfde andere kopen, maar aangezien ik zoveel vernieuwd heb, hoeft het niet, Want ik weet tenminste dat ik een nieuwe dis riem hem koppakking heb enzo,
Een vraagje aan jullie, is de olie te gebruiken die action verkoop= 10w40 syntetische,
de 2 nokkenassen daar zitten ook geen spie op, ik heb wel uitgeprobeert als ik ze vast zet met een moer dan draaien ze ook niet meer, maar de vraag hoeveel nm moet ik de moeren aandraaien, en stel als ze tog los komen te zitten, heb ik dan motor schade,
Renault rs RS staat tog voor REVICIE SPORT? ik heb totaal meer dan 10 16v 1.8 die oude moddelen gehad, die 100kw versie 1991 tm 1995 ofzo allemaal problemen met de motorblok gehad,
dus dacht ik koop ik een nieuwere renault met meer pk´s en wat sportiever, alleen nu ik dit weer heb,,,,,
Allemaal bedankt voor de info,
Kop is in perfecte staat, was het ook! alleen de zittingen waren ingesleten en de nokkenassen waren helemaal versleten,,
Kop is dus gepolijst, eerst keken ze via kenteken of het nog te doen was, hoeveel speling enzo die mogt hebben, en na het polijsten viel het binnen de waardes ook hebben ze op vacuum enzo getest enzo, ik weet niet wat ze allemaal gedaan hebben, maar de kop heb ik terug en de 2 nokkenassen zijn ook gepolijst om hem 100%glad te maken, zodat hij precies in de zittingen zat, Koste me 98,17 euro ik had veel meer verwacht,
kopbouten koppakking keering 2 keernokkenass vloeibaar pakking enzo besteld, de oude koppaking leek goed, maar ik zag dat er wel een heel dun laagje soort rubber op zat, en waar van sommige delen achtergebleven waren op de motor blok, en nu ik hier lees dat ijzeren koppakkingen kunnen rekken Heb ik de oude gelijk gebogen om om te voorkomen dat ik hem er tog weer eigenwijs op doe,,
ik was van plan deze te verkopen, en een zelfde andere kopen, maar aangezien ik zoveel vernieuwd heb, hoeft het niet, Want ik weet tenminste dat ik een nieuwe dis riem hem koppakking heb enzo,
Een vraagje aan jullie, is de olie te gebruiken die action verkoop= 10w40 syntetische,
de 2 nokkenassen daar zitten ook geen spie op, ik heb wel uitgeprobeert als ik ze vast zet met een moer dan draaien ze ook niet meer, maar de vraag hoeveel nm moet ik de moeren aandraaien, en stel als ze tog los komen te zitten, heb ik dan motor schade,
Renault rs RS staat tog voor REVICIE SPORT? ik heb totaal meer dan 10 16v 1.8 die oude moddelen gehad, die 100kw versie 1991 tm 1995 ofzo allemaal problemen met de motorblok gehad,
dus dacht ik koop ik een nieuwere renault met meer pk´s en wat sportiever, alleen nu ik dit weer heb,,,,,
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16666
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 01:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Geloof mij dat je voor €100 geen complete koprevisie hebt, wat wel aan te raden is. Klepstoters, seals etc kunnen nu wel goed zijn maar mogelijk over een jaartje ofzo problemen geven.
In je nokkenas zit zeker een uitsparing om deze te blokkeren. Aan de bakzijde van de nokkenas zit een uitsparing, waarin de lineaal past.
Echter is dit niet voldoende om de assen te blokkeren, je hebt ook het speciaal gereedschap nodig voor de nokkenas-poulies compleet vast te blokkeren. Uit mn hoofd moeten de 2 moeren van de tandwielen op 100Nm vast gezet worden. Als het krukas tandwiel is voorzien van een spie, moet je eerst moeren van de nokkenas poulies loszetten, dan de riem monteren, op spanning zetten, speciaal gereedschap plaatsen en dan de 2 moeren van de nokkenas aantrekken. Dit omdat de riemspanning wordt verdeeld over de 2 nokkenas tandwielen. Zonder spie in de krukas hoeft dit niet, en wordt de spanning verdeeld over het krukastandwiel. Zoals eerder vermeld zit deze geblokkeerd met een pen. Doe je dit verkeerd, krijg je geheid motorschade. Je zal niet de 1e zijn die het even zelf in elkaar zet, en het 3maanden later stukloopt.
Of olie van de action goed genoeg is, hangt af van de specificatie van de olie. Acea A/B/C..Als je die weet kunnen we meer zeggen. Neem het zekere voor het onzekere en laat je bij de onderdelen materialen zaak goed informeren over welke olie, goede olie hoeft niet duur te zijn. Kroon-olie bijvoorbeeld, had ik pas 10W40 5l met de juiste specificatie voor 10euro. Uiteraard zat hier wat korting op, maar anders ben je max. 30euro kwijt.
De 16v motoren staan niet perse bekend om dat ze problemen hebben met de motorblokken, bij hogere km-standen sneuvelt er wel eens een kop maar dat is te verwachten.
In je nokkenas zit zeker een uitsparing om deze te blokkeren. Aan de bakzijde van de nokkenas zit een uitsparing, waarin de lineaal past.
Echter is dit niet voldoende om de assen te blokkeren, je hebt ook het speciaal gereedschap nodig voor de nokkenas-poulies compleet vast te blokkeren. Uit mn hoofd moeten de 2 moeren van de tandwielen op 100Nm vast gezet worden. Als het krukas tandwiel is voorzien van een spie, moet je eerst moeren van de nokkenas poulies loszetten, dan de riem monteren, op spanning zetten, speciaal gereedschap plaatsen en dan de 2 moeren van de nokkenas aantrekken. Dit omdat de riemspanning wordt verdeeld over de 2 nokkenas tandwielen. Zonder spie in de krukas hoeft dit niet, en wordt de spanning verdeeld over het krukastandwiel. Zoals eerder vermeld zit deze geblokkeerd met een pen. Doe je dit verkeerd, krijg je geheid motorschade. Je zal niet de 1e zijn die het even zelf in elkaar zet, en het 3maanden later stukloopt.
Of olie van de action goed genoeg is, hangt af van de specificatie van de olie. Acea A/B/C..Als je die weet kunnen we meer zeggen. Neem het zekere voor het onzekere en laat je bij de onderdelen materialen zaak goed informeren over welke olie, goede olie hoeft niet duur te zijn. Kroon-olie bijvoorbeeld, had ik pas 10W40 5l met de juiste specificatie voor 10euro. Uiteraard zat hier wat korting op, maar anders ben je max. 30euro kwijt.
De 16v motoren staan niet perse bekend om dat ze problemen hebben met de motorblokken, bij hogere km-standen sneuvelt er wel eens een kop maar dat is te verwachten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 sep 2010
- Laatste bezoek: 13 dec 2010 18:19
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
SL/CF Semi syntetisch 10w40 meer staat er niet op,merk techno.
mag je hier op renault forum auto tekoop zetten?
de van mij rs 2000 moddel, voor een goedkoop prijs
Ik ben van plan om niet de gallardo maar de murcilagio te kopen omdat de achterkant me echt aan staat, die van gallardo is echt lelijk lijkt net normale personen wagen,
ik zit in edelmetaal handel,plus Ben ook vaak actief op het forex markt,, dus wil mijn vermogen nog een beetje opschroeven,
als ik vanaf broker (AMERIKAANSE) ga uitbetalen, dan ben ik belasting plichting, maar als deze rs mij zoveel en meer problemen gaat veroorzaken ga ik tog mijn winsten verzilveren,
rs voor 3500 euro met supper velgen, natuurlijk maak ik hem helemaal compleet, endan kun je alles van a tot z gronding testen
mag je hier op renault forum auto tekoop zetten?
de van mij rs 2000 moddel, voor een goedkoop prijs
Ik ben van plan om niet de gallardo maar de murcilagio te kopen omdat de achterkant me echt aan staat, die van gallardo is echt lelijk lijkt net normale personen wagen,
ik zit in edelmetaal handel,plus Ben ook vaak actief op het forex markt,, dus wil mijn vermogen nog een beetje opschroeven,
als ik vanaf broker (AMERIKAANSE) ga uitbetalen, dan ben ik belasting plichting, maar als deze rs mij zoveel en meer problemen gaat veroorzaken ga ik tog mijn winsten verzilveren,
rs voor 3500 euro met supper velgen, natuurlijk maak ik hem helemaal compleet, endan kun je alles van a tot z gronding testen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 21 aug 2010
- Laatste bezoek: 29 mar 2020 13:42
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
@Emirson86
Geen idee of het mag, maar ik zie dat je het al gedaan hebt.
Ik begrijp dat je deze auto liever arm dan rijk bent......
Geen idee of het mag, maar ik zie dat je het al gedaan hebt.
Ik begrijp dat je deze auto liever arm dan rijk bent......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
@ emirson, Op de olie dient tenminste te staan ACEA A3/B3 of ACEA A3/B4.
De gegevens die jij opgeeft zijn te algemeen!
Als viscositeit zou ik gaan voor de dikte 10w40 in jouw geval.
SUC6
De gegevens die jij opgeeft zijn te algemeen!
Als viscositeit zou ik gaan voor de dikte 10w40 in jouw geval.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 sep 2010
- Laatste bezoek: 13 dec 2010 18:19
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
hallo
olie heb ik al van renault garage gekocht koste per liter 12 euro 5liter totaal
ik heb een vraagje, mijn laatste vraagjes,
ik heb nieuwe koppakking is het verstandig ook met vloeibaar pakking overeen te gaan ?
en hetzelfde met termostaat gedeelte heb ik een nieuwe pakking, is het verstandig ook met vloeibaar pakking als extra erop te smeren?
de span rol heeft een pijltje en een inham ik hem ergens gelezen dat ze tegenovermekaar moeten staan zodat de riem dan zeker strak genoeg staat, alleen bij de mijne is het wel aanwezig maar als ik span dan beweegt dat geedeelte niet, moet het perse?
Genoeg gevraagd over de renault clio,
bedankt voor de moeite,
olie heb ik al van renault garage gekocht koste per liter 12 euro 5liter totaal
ik heb een vraagje, mijn laatste vraagjes,
ik heb nieuwe koppakking is het verstandig ook met vloeibaar pakking overeen te gaan ?
en hetzelfde met termostaat gedeelte heb ik een nieuwe pakking, is het verstandig ook met vloeibaar pakking als extra erop te smeren?
de span rol heeft een pijltje en een inham ik hem ergens gelezen dat ze tegenovermekaar moeten staan zodat de riem dan zeker strak genoeg staat, alleen bij de mijne is het wel aanwezig maar als ik span dan beweegt dat geedeelte niet, moet het perse?
Genoeg gevraagd over de renault clio,
bedankt voor de moeite,

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16666
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 01:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Koppakking niet met vloeibare pakking insmeren, thermostaathuispakking ook niet.
Je moet de spanrol met een inbus rechtsom draaien totdat de inham tegenover de uitsparing zit, uiteraard met de montage een slag bout los.
Aan de achterkant van de spanrol zit een pennetje, deze valt in een uitsparing in de cilinderkop. Doe je dit niet kan je de spanrol draaien wat je wilt, maar gebeurt er niks.
Je moet de spanrol met een inbus rechtsom draaien totdat de inham tegenover de uitsparing zit, uiteraard met de montage een slag bout los.
Aan de achterkant van de spanrol zit een pennetje, deze valt in een uitsparing in de cilinderkop. Doe je dit niet kan je de spanrol draaien wat je wilt, maar gebeurt er niks.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
De bovenste bevestiging zit in de motorruimte achter de geluiddemping links en rechts.
Maak de massakabel los vsan de akku. Maak de stekker van de ruitenwissermotor los.
Draai de 2 knoppen los, dan de 4 schroeven waarmee de klep vastzit. Let op dat je de ringen tussen de plaaten de 1e geluiddemping niet kwijtraakt.
Je kunt dan bij de bovenste 3 bevestigingsmoeren.
Aantrekkoppels:
Bovenste schokdemperbouten 2,5 (daN.m)
Bouten schokdemperpoot (M16x200) 20
Kogeldraaipunt stab.tussenstangetje 4
Wielbouten 10
SUC6
Maak de massakabel los vsan de akku. Maak de stekker van de ruitenwissermotor los.
Draai de 2 knoppen los, dan de 4 schroeven waarmee de klep vastzit. Let op dat je de ringen tussen de plaaten de 1e geluiddemping niet kwijtraakt.
Je kunt dan bij de bovenste 3 bevestigingsmoeren.
Aantrekkoppels:
Bovenste schokdemperbouten 2,5 (daN.m)
Bouten schokdemperpoot (M16x200) 20
Kogeldraaipunt stab.tussenstangetje 4
Wielbouten 10
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Eeeehhh...... Willem...
Ik denk niet dat Emirson86 de schokbreker los hoeft te halen...
Die valt dan onder "schroefveer van Espace".
Ik denk niet dat Emirson86 de schokbreker los hoeft te halen...
Die valt dan onder "schroefveer van Espace".
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
klopt verkeerd geplaatst 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 21 aug 2010
- Laatste bezoek: 29 mar 2020 13:42
- Actief als: particulier
Re: Clio 2.0 16v tikt ratelt alleen bij warm motor
Nog even dit,
Voor dat je de d-riem gaat vervangen en zo.
Lees even dit: http://www.amt.nl/Nieuws/Stap-voor-stap ... vangen.htm
Misschien dat jij een andere motor hebt, maar het lijkt mij geen leken klusje wat jij allemaal doet. Zeker als je er niet zo heel veel vanaf weet.
Voor dat je de d-riem gaat vervangen en zo.
Lees even dit: http://www.amt.nl/Nieuws/Stap-voor-stap ... vangen.htm
Misschien dat jij een andere motor hebt, maar het lijkt mij geen leken klusje wat jij allemaal doet. Zeker als je er niet zo heel veel vanaf weet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 217 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 271 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 337 Weergaves
-
Laatste bericht door kqwil
-
- 5 Reacties
- 594 Weergaves
-
Laatste bericht door RDruten
-
- 15 Reacties
- 1292 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 189 Weergaves
-
Laatste bericht door Vulptereen
-
- 3 Reacties
- 421 Weergaves
-
Laatste bericht door EricR