Zoekende naar een verklaring voor het laden op slechts 8.8 kW op wat een 3x16A (=11 kW) lader zou moeten zijn, kwam ik dit duitse artikeltje tegen (even naar beneden scrollen, bij mij is de layout ver****t en lijkt het een lege pagina).
Ik maak uit dit artikel op dat het hem zit in de cos phi, die bij 3x32A en hoger netjes rond de 1 ligt, maar bij lagere stroomsterktes niet. Dit zorgt ervoor dat het effectieve vermogen bij lagere stroomsterktes sterker afneemt dan je zou verwachten.
Renault heeft het steeds over 11, 22 of 43 kW, maar in de praktijk is dit dus 11, 22 of 43 kVA, en mag je naar de cos phi gissen. Als dit klopt vind ik het weer twijfelachtige voorlichting door Renault.
Wat weten de andere forumleden hiervan?
Chameleon en cosinus phi
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 18 okt 2013
- Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
- Actief als: particulier
- Locatie: Leiden
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 14 sep 2013
- Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
- Actief als: particulier
Re: Chameleon en cosinus phi
Voor zover ik weet is de formule om het vermogen te berekenen bij 3-fase:
sqrt 3 * V * cos * I = P
Waarbij sqrt staat voor wortel, V voor voltage, I voor stroomsterkte en P voor (laad)vermogen.
Je krijgt dan voor 3x16A en cosinus van 1:
1,732 * 400 * 1 * 16 = 11.085 watt = 11 kw
Bij mij in de meterkast staat de cosinus tijdens laden op 0,825:
1,732 * 400 * 0,825 * 16 = 9.145 watt = 9,1 kw
Dat klopt ongeveer met mijn ervaring dat een lege batterij van de zoe opladen, (22 kWh) een goede 2,5 uur kost thuis. Dat zou bij 11kw natuurlijk maar 2 uur mogen zijn.
Maar waarom de cosinus geen 1 is? Geen idee. Bovenstaande is ook maar middelbare school natuurkunde.
sqrt 3 * V * cos * I = P
Waarbij sqrt staat voor wortel, V voor voltage, I voor stroomsterkte en P voor (laad)vermogen.
Je krijgt dan voor 3x16A en cosinus van 1:
1,732 * 400 * 1 * 16 = 11.085 watt = 11 kw
Bij mij in de meterkast staat de cosinus tijdens laden op 0,825:
1,732 * 400 * 0,825 * 16 = 9.145 watt = 9,1 kw
Dat klopt ongeveer met mijn ervaring dat een lege batterij van de zoe opladen, (22 kWh) een goede 2,5 uur kost thuis. Dat zou bij 11kw natuurlijk maar 2 uur mogen zijn.
Maar waarom de cosinus geen 1 is? Geen idee. Bovenstaande is ook maar middelbare school natuurkunde.
Zoe life 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Chameleon en cosinus phi
De cosinus waarnaar verwezen wordt, moet genomen worden van de faseverschuiving tussen stroom en spanning. Voor een perfect resistieve weerstand, bijvoorbeeld een gloeilamp of een broodrooster is die faseverschuiving 0 en de cos van '0' is 1. Voor een belasting die voor een stukje inductief is zoals de lader van een EV is die faseverschuiving niet 0. Dan neemt ook de cos van die faseverschuiving af en krijg je een vermogen dat iets lager ligt dan stroom*spanning. Voor mijn eenfasige lader bedraagt de cos ongeveer 0,95. Zodra het laden wat langzamer begint te gaan omdat de batterij vol geraakt, daalt de cos tot 0,85. Je hebt dan schijnvermogen: dat wordt niet aangerekend, maar resulteert wel in verliezen omdat die meestal evenredig zijn met de stroomsterkte.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut