BRUINE SMURRIE IN KOELSYSTEEM
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 05 feb 2012 20:56
- Actief als: particulier
BRUINE SMURRIE IN KOELSYSTEEM
Hallo mede scenic bezitters,
Ik heb een Renault Megane Scenic 1,4e uit 1998 KM stand 118.875 KM.
Tijdens het schoonmaken van mijn auto kwam ik er achter dat er een bruine/ schuimachtige smurrie in mijn koelresevoir zat. Ik heb direct ook mijn olie pijl nagekeken maar daar zat geen smurrie in ( de pijlstok was zwart van de olie ) er zat wel een klein beetje smurrie aan de dop van de olie tank, maar voor de rest zag de olie er goed uit. De auto wordt vrij snel warm (na 2-3 min rijden zit het temp pijl al op het midden) maar hij gaat er nooit overheen (ja heel soms) en schiet dan meteen weer terug naar het tweede streepje MAW hij oververhit niet. De verwaring blaast geen warme lucht meer, pas na lang rijden wordt ie lauw van temp. Ik heb geen witte rook uit de uitlaat, ook geen water dat uit de uitlaat loopt en heb geen zichtbare lekkages. Ook alle slangen voelen droog aan. De auto heeft een tijdje stil gestaan (hij was van mijn vader die er nog af en toe mee reed) en hij heeft ook een tijd niet meer op de snelweg gereden, kan het daar mee te maken hebben? Toen ik de auto overnam (juni 2011) merkte ik al dat er een klein beetje smurie aan de dop van het koel resevoir zat, maar toen zag de vloeistof er nog helder uit, nu dus niet meer.
Wat zou het kunnen zijn? wat kan ik er evt aan doen? en wat zou het kosten?
MVG,
Anne Schuurman
Ik heb een Renault Megane Scenic 1,4e uit 1998 KM stand 118.875 KM.
Tijdens het schoonmaken van mijn auto kwam ik er achter dat er een bruine/ schuimachtige smurrie in mijn koelresevoir zat. Ik heb direct ook mijn olie pijl nagekeken maar daar zat geen smurrie in ( de pijlstok was zwart van de olie ) er zat wel een klein beetje smurrie aan de dop van de olie tank, maar voor de rest zag de olie er goed uit. De auto wordt vrij snel warm (na 2-3 min rijden zit het temp pijl al op het midden) maar hij gaat er nooit overheen (ja heel soms) en schiet dan meteen weer terug naar het tweede streepje MAW hij oververhit niet. De verwaring blaast geen warme lucht meer, pas na lang rijden wordt ie lauw van temp. Ik heb geen witte rook uit de uitlaat, ook geen water dat uit de uitlaat loopt en heb geen zichtbare lekkages. Ook alle slangen voelen droog aan. De auto heeft een tijdje stil gestaan (hij was van mijn vader die er nog af en toe mee reed) en hij heeft ook een tijd niet meer op de snelweg gereden, kan het daar mee te maken hebben? Toen ik de auto overnam (juni 2011) merkte ik al dat er een klein beetje smurie aan de dop van het koel resevoir zat, maar toen zag de vloeistof er nog helder uit, nu dus niet meer.
Wat zou het kunnen zijn? wat kan ik er evt aan doen? en wat zou het kosten?
MVG,
Anne Schuurman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
Re: BRUINE SMURRIE IN KOELSYSTEEM
Je hebt waarschijnlijk toch een lekkage via je koppakking richting koelsysteem. Mogelijk een scheurtje tussen koel/olie kanaal. Dat zou verklaren waarom je geen rook uit de uitlaat hebt, gezien het niet in de cilinders komt.
Mogelijk is je koelsysteem verstopt, en krijg je daarom geen warme lucht uit de kachel.
Ik zou adviseren dat je door een goede garage een diagnose laat stellen.
Mogelijk is je koelsysteem verstopt, en krijg je daarom geen warme lucht uit de kachel.
Ik zou adviseren dat je door een goede garage een diagnose laat stellen.
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
- Contacteer:
auw....dit is erg, geen afstanden meer mee rijden svp.

¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Dat was ook mijn eerste reactie
Kan nog best een dure grap worden

Kan nog best een dure grap worden

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Beter niet mee naar een garage gaan, maar gelijk naar een motoren revisie bedrijf. (even google'n)
Kan een boel duiten schelen.
Sorry, maar dat is mijn ervaring, de garage's wil ik niet teniet doen, maar deze foto's zijn echt te erg voor woorden.
Hier kan zelfs een garage niets meer mee. Ze zouden alleen maar de "middle man" zijn, en kosten verhogend werken.
In welke provincie zit je ?
Misschien dat iemand je een advies kan geven wie/welk bedrijf te contacteren.
Kan een boel duiten schelen.
Sorry, maar dat is mijn ervaring, de garage's wil ik niet teniet doen, maar deze foto's zijn echt te erg voor woorden.
Hier kan zelfs een garage niets meer mee. Ze zouden alleen maar de "middle man" zijn, en kosten verhogend werken.
In welke provincie zit je ?
Misschien dat iemand je een advies kan geven wie/welk bedrijf te contacteren.

Hide post links |
-
Ok dat is dus niet mooi, hoe is het ontstaan? Hoe kan een koppakking scheuren? Zoveel stond er niet op teller altijd netjes mee gereden. Wat voor kosten kijk ik tegen aan? Wat gebeurt er als ik doorrij? Is er nog iets wat ik kan doen buiten de garage om?
Enschede, overijssel. Is het echt zo erg dan? Ik heb het geloof ik al een tijdje namelijk. Maar ik vind het raar dat het koelvloeistof pijl niet zakt dan?
Enschede, overijssel. Is het echt zo erg dan? Ik heb het geloof ik al een tijdje namelijk. Maar ik vind het raar dat het koelvloeistof pijl niet zakt dan?
Hide post links |
-
Net nog ff gekeken, hele koel resevoir is leeg op wat smurrie aan de randen na. Ik zie echter geen zichtbare lekkages onder de auto of in het motorblock zelf.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
De smurie op de olievuldop ontstaat door vocht/condens die een verbinding aangaat met de smeerolie, dit komt meestal voor als de motor olie niet voldoende op temperatuur komt(+60 gr).
De smurrie in je koelsysteem "kan" ook komen door lichte oliesporen in het koelsysteem, maar zoals je stelde heeft de wagen lang stilgestaan, en dan ken het ook nog door sterke veroudering van de koelvloeistof komen.
Overigens zie ik geen olie op de peilstok(niveau te laag?).
Ik zou beginnen met het grondig reinigen van het gehele koelsysteem, dus aftasppen spoelen met veel water een reinigingsmiddel voor koelsystemen gebruiken, weer spoelen en dan afvullen. Ook zou ik de motorolie eens verversen.
Dan een flink eind gaan rijden zodat de motor en olie goed warm woden.
Onstaat er dan weer smurrie dan even bij een goede garage de koelvloeistof laten testen op oliesporen.
SUC6
Je stelt nu dat er niet voldoende koelvloeistof inzit, nou dan ws ook niet voldoende olie.
Vullen met water tot aan max. motor laten lopen en bijvullen.
Ontluchtingsnippel bij de kachelradiateur openen totda er een konstante stroom vloeistof uitkomt.
En daarna alles verversen zoals hierboven beschreven.
De smurrie in je koelsysteem "kan" ook komen door lichte oliesporen in het koelsysteem, maar zoals je stelde heeft de wagen lang stilgestaan, en dan ken het ook nog door sterke veroudering van de koelvloeistof komen.
Overigens zie ik geen olie op de peilstok(niveau te laag?).
Ik zou beginnen met het grondig reinigen van het gehele koelsysteem, dus aftasppen spoelen met veel water een reinigingsmiddel voor koelsystemen gebruiken, weer spoelen en dan afvullen. Ook zou ik de motorolie eens verversen.
Dan een flink eind gaan rijden zodat de motor en olie goed warm woden.
Onstaat er dan weer smurrie dan even bij een goede garage de koelvloeistof laten testen op oliesporen.
SUC6
Je stelt nu dat er niet voldoende koelvloeistof inzit, nou dan ws ook niet voldoende olie.
Vullen met water tot aan max. motor laten lopen en bijvullen.
Ontluchtingsnippel bij de kachelradiateur openen totda er een konstante stroom vloeistof uitkomt.
En daarna alles verversen zoals hierboven beschreven.
Hide post links |
-
Ik zat eerst ook te denken aan condens idd, maar net was mijn koelresevoir helemaal leeg, dus hij loopt ergens weg intern, maar ik kan niet zien waar.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Het kan heel goed zijn dat de kacheraditeur defekt is. Dat zal je bij afvullen toch wel ergens merken.
Overigens als er geen koelvloeistof inzit zie je ook geen lekkage's, maar blaas je de motor wel op doordat deze geen koeling krijgt. Dus nogmaals helemaal afvullen tot aan max. enz.enz.
SUC6
Zonder koelvloeistof is de motor na een minuut of 15 draaien wel kapot hoor(koppakking)
Overigens als er geen koelvloeistof inzit zie je ook geen lekkage's, maar blaas je de motor wel op doordat deze geen koeling krijgt. Dus nogmaals helemaal afvullen tot aan max. enz.enz.
SUC6
Zonder koelvloeistof is de motor na een minuut of 15 draaien wel kapot hoor(koppakking)
Hide post links |
-
Olie pijl was wel goed (slechte foto van mijn kant:) zat precies op de helft, dus dat is volgens mij goed,
Hide post links |
-
Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en stationair laden draaien voor een paar min, toen ik de dop van de koelvloeistof losdraaide spoot de smurrie eruit. De leidingen vanaf het resevoir boven en onder, als zowel de leiding naar de radiator en de motor waren hard, je kon ze horen kraken, vol met troep:(
Hide post links |
-
Er zat vanochtend nog koelvloeistof in (smurrie) vanmiddag na het rijden ook nog (kort stukje) en ineens was het weg, foetsie, poef:S joost mag weten waar, want de leidingen waren hard van smurrie en ik voelde niks nats aan het resevoir
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Spoelen, spoelen, spoelen, het gehele koelsysteem.
Die smurrie houd een normale circulatie tegen, de boel is nu helemaal verstopt!!
Echt, alles moet schoon voor je verder kunt.
Zonder circulatie gaat het echt fout.
SUC6
Die smurrie houd een normale circulatie tegen, de boel is nu helemaal verstopt!!
Echt, alles moet schoon voor je verder kunt.
Zonder circulatie gaat het echt fout.
SUC6
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
anneschuurman schreef:Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en stationair laden draaien voor een paar min, toen ik de dop van de koelvloeistof losdraaide spoot de smurrie eruit. De leidingen vanaf het resevoir boven en onder, als zowel de leiding naar de radiator en de motor waren hard, je kon ze horen kraken, vol met troep:(

Straks zit je onder de brandwonden.
Hide post links |
-
anneschuurman schreef:Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en stationair laden draaien voor een paar min, toen ik de dop van de koelvloeistof losdraaide spoot de smurrie eruit. De leidingen vanaf het resevoir boven en onder, als zowel de leiding naar de radiator en de motor waren hard, je kon ze horen kraken, vol met troep:(
... wil je wel even oppassen zomaar de dop losdraaien terwijl het systeem onder druk staat 
Viel mee het was niet heet de vloeistof, dat was het rare ook, veel druk maar weinig hitte. Nja zo lang heb ik hem ook niet laten draaien. garage komt vanmiddag langs, zeggen dat het 400 euro gaat kosten, als dat zo is knijp ik in mijn handjes

Viel mee het was niet heet de vloeistof, dat was het rare ook, veel druk maar weinig hitte. Nja zo lang heb ik hem ook niet laten draaien. garage komt vanmiddag langs, zeggen dat het 400 euro gaat kosten, als dat zo is knijp ik in mijn handjes
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
400 euro ?
Dat zal dan voor het doorspoelen en langskomen zijn, of ze nemen de auto mee naar de werkplaats.
Gelukkig in elk geval dat ze komen
Dat zal dan voor het doorspoelen en langskomen zijn, of ze nemen de auto mee naar de werkplaats.
Gelukkig in elk geval dat ze komen

Hide post links |
-
Ze komen langs om te kijken vanmiddag, en dan zie ik wel verder. Ik heb namelijk aangegeven dat ik niet durfde verder te rijden ivm met mijn motor stuk te rijden. Ze komen langs om een diagnose te stellen en bekijk ik of ik het de moeite waard vind om te repareren.
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
uurrrmmmm.....update....???? 

Hide post links |
-
Garage heeft gekeken koppakking stuk ze kijken hem grondig ba en geven dan een prijs indicstie. Koppakking repareren 450 euro als er een scheur in de pijp zit 650 euro nakijken kosten en slepen vanaf mijn huis 100 euro. Gebeurt morgen daarna kijk ik ff wat ik doe. Dedankt voor de reacties en adviezen iig
Hide post links |
-
Okay, garage heeft de auto meegenomen, conclusie: Gescheurde koppakking waarschijnlijk veroorzaakt door defecte warmte sensor. Ze denken dat de fan niet aansloeg waardoor alles oververhitte. Wordt nog nader onderzocht.
Totale kosten 650 euro
100 voor het slepen en nakijken
450 voor het vervangen van de koppakking
100 voor nieuwe distributieriem (stond 118,786 km op de teller, dus vandaar)
Al met al, valt het me nog en meteen twee grote struikelblokken aangepakt, en kan nik hopelijk weer een tijd doorrijden:)
Totale kosten 650 euro
100 voor het slepen en nakijken
450 voor het vervangen van de koppakking
100 voor nieuwe distributieriem (stond 118,786 km op de teller, dus vandaar)
Al met al, valt het me nog en meteen twee grote struikelblokken aangepakt, en kan nik hopelijk weer een tijd doorrijden:)
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
100,- Euro voor een nieuwe distributieriem?
Dat kost bij de Renault dealer zo'n 800,- Euro.
Mogelijk dat het nu goedkoper is omdat ze toch de boel al moeten demonteren?
Wees er zeker van dat ze dan ook de spanrol vd distributieriem, de waterpomp en de multiriem (met evt meelooprol) vervangen

Dat kost bij de Renault dealer zo'n 800,- Euro.
Mogelijk dat het nu goedkoper is omdat ze toch de boel al moeten demonteren?
Wees er zeker van dat ze dan ook de spanrol vd distributieriem, de waterpomp en de multiriem (met evt meelooprol) vervangen

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut