benzine lucht en onregelmatig toerental
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
benzine lucht en onregelmatig toerental
hallo allemaal
we hebben pas een paar weken een scenic uit 99 met een 1.6 16v motor op lpg-g3 op zich rijd ie heel lekker.
maar telkens als we um starten ruikt het naar benzine dat wel weer snel weg is.
ook het toerental schommelr heel erg van zeg maar nog geen 500 toeren op gas dan maar niet constant.
het is me ook opgevallen dat de motor een tikkend geluid maakt als ie op gas staat op benzine is dit er niet.
wie heeft er een paar tips voor me.
groetjes rogier
we hebben pas een paar weken een scenic uit 99 met een 1.6 16v motor op lpg-g3 op zich rijd ie heel lekker.
maar telkens als we um starten ruikt het naar benzine dat wel weer snel weg is.
ook het toerental schommelr heel erg van zeg maar nog geen 500 toeren op gas dan maar niet constant.
het is me ook opgevallen dat de motor een tikkend geluid maakt als ie op gas staat op benzine is dit er niet.
wie heeft er een paar tips voor me.
groetjes rogier
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
Beste Rogier,
Heb je dan ook problemen met het starten van de auto. Zeg maar 2 a drie pogingen voordat ie aan de praat is.
Ik heb zelf een Renault Scenic met G3 van 2000.
Dat tikken zit er bij mij ook in.
Computer is al nagekeken, krukassensor werkt ok.
Heb je dan ook problemen met het starten van de auto. Zeg maar 2 a drie pogingen voordat ie aan de praat is.
Hide post links |
-
hij start idd soms niet zeg maar 9 keer wel en de 10de keer niet meer dan pas naar 3 pogingen en het ruiken naar benzine doet ie ook als ie in 1 keer start.gripzz schreef:Beste Rogier,
op dit moment staat de auto bij de garage moest een nieuwe stuurinrichting onder en laat ook direct die andere punten naar kijken hoop dat er wat uit komt.
tjah en dat tikken hoort er misschien wel bij op benzine heeft ie dat niet alleen op gas.
wordt vervolgt
Hide post links |
-
Rogier,
Ik heb net m`n dealer gebeld.
Het vermoeden is dat brandstof met minimale toevoegingen de boosdoener is, de budgetpompen.
Omdat de injectoren zeer fijn zijn bij de scenic kunnen ze aanslag krijgen met alle gevolgen van dien.
Ik hou je op de hoogte.
Als je dealer weet wat die tik is, zou ik dat graag willen weten.
Ik heb net m`n dealer gebeld.
Het vermoeden is dat brandstof met minimale toevoegingen de boosdoener is, de budgetpompen.
Omdat de injectoren zeer fijn zijn bij de scenic kunnen ze aanslag krijgen met alle gevolgen van dien.
Ik hou je op de hoogte.
Als je dealer weet wat die tik is, zou ik dat graag willen weten.
Hide post links |
-
in gas zit toch ook bijna geen toevoeging en benzine gebruiken we alleen om te starten.
we tanken gas bij texaco.
weet iemand welk gas we dan beter kunnen tanken.
we tanken gas bij texaco.
weet iemand welk gas we dan beter kunnen tanken.
Hide post links |
-
Ik heb het over de benzine. De toevoegingen zijn binnen de wettelijke norm maar wel minimaal.
Heb je hele fijne injectoren net als de scenic dan kan het fout gaan. Daarom kan je problemen hebben met het starten, dit gebeurd immers op benzine.
De benzine injectoren kunnen daardoor bijvoorbeeld ook lekken. Dit verklaart het ruiken van benzine die onverbrand de cilinder verlaat. Als je dan net na het aanslaan flink gas heeft zal je een donkere walm zien.
Gas gaat via eigen injectoren, dit staat er buiten.
Nogmaals, ik ben geen prof.
Heb je hele fijne injectoren net als de scenic dan kan het fout gaan. Daarom kan je problemen hebben met het starten, dit gebeurd immers op benzine.
De benzine injectoren kunnen daardoor bijvoorbeeld ook lekken. Dit verklaart het ruiken van benzine die onverbrand de cilinder verlaat. Als je dan net na het aanslaan flink gas heeft zal je een donkere walm zien.
Gas gaat via eigen injectoren, dit staat er buiten.
Nogmaals, ik ben geen prof.
Hide post links |
-
ahh op die manier idd soms gaat het starten moeilijk dan lijkt het me wel zinvol om even een toevoeging aan de benzine te geven zodat alles zich weer vanzelf gaat reinigen zometeen maar even een flesje halen.
mss dat het probleem dan vanzelf oplost al iedergeval kijkt de garage er ook al naar. en van dat tikken als ie op gas loopt vraag ik ook wel even.
mss dat het probleem dan vanzelf oplost al iedergeval kijkt de garage er ook al naar. en van dat tikken als ie op gas loopt vraag ik ook wel even.
Hide post links |
-
Of er flesjes zijn met toevoegingen weet ik niet.
Shell, Texaco, BP etc hebben dit in hun benzine zitten... ik ga voortaan maar weer merk tanken
Shell, Texaco, BP etc hebben dit in hun benzine zitten... ik ga voortaan maar weer merk tanken
Hide post links |
-
we tanken al altijd bij texaco maar wie weet wat de vorige eigenaar heeft getankt we hebben de auto nog niet zolang
en zijn flesjes om het complete brandstof systeem weer schoon te maken renault adviseerd dit ook flesje is verkrijgbaar bij de automaterialen zaak en dan flesje erin en 500km op benzine rijden.
lijkt me toch het proberen waard.
en zijn flesjes om het complete brandstof systeem weer schoon te maken renault adviseerd dit ook flesje is verkrijgbaar bij de automaterialen zaak en dan flesje erin en 500km op benzine rijden.
lijkt me toch het proberen waard.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 nov 2023 20:13
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Ik kan in zoverre jullie verhaal bevestigen dat het bij een auto die op LPG rijdt altijd verstandig is goede benzine (liefst nog een super met een hoger octaangetal) te tanken. En tevens om ervoor te zorgen dat je altijd minimaal de tank tot een derde voldoet.
Een betere kwaliteit benzine voorkomt dan dat de zeer gevoelige verstuivers (deels) verstopt raken en door meer benzine in de tank te doen voorkom je een roestende brandstofpomp in je tank (reparatie van zo'n € 400,-)
Een betere kwaliteit benzine voorkomt dan dat de zeer gevoelige verstuivers (deels) verstopt raken en door meer benzine in de tank te doen voorkom je een roestende brandstofpomp in je tank (reparatie van zo'n € 400,-)
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Hide post links |
-
bedankt voor het advies!renault15.17 schreef:Ik kan in zoverre jullie verhaal bevestigen dat het bij een auto die op LPG rijdt altijd verstandig is goede benzine (liefst nog een super met een hoger octaangetal) te tanken. En tevens om ervoor te zorgen dat je altijd minimaal de tank tot een derde voldoet.
Mijn tank zit wordt altijd tot de nok bijgevuld zodra hij 50% vol is, maar van dat octaangehalte heb ik nooit gehoord. voortaan 98 tanken.
Mag je een half volle tank 95 bij vullen met 98?
Groetjes
Hide post links |
-
Kunnen deze verstuivers/injectoren gereinigd worden? Volgens mij zijn mijn injectoren verstopt cq vervuilt.
De electronica geeft geen foutmeldingen.
Maandag hoor ik meer.
De electronica geeft geen foutmeldingen.
Maandag hoor ik meer.
Hide post links |
-
Ik heb nog een interresant stukje gelezen op internet. Dit heeft te maken met het afnemen van het klopgetal >> 95 of 98.
Lezen kan hier.... http://www.renault-tuning.nl/viewtopic. ... d5d6ab86c1
Lezen kan hier.... http://www.renault-tuning.nl/viewtopic. ... d5d6ab86c1
Hide post links |
-
Op een ander forum geven ze ook aan dat de startproblemen kunnen komen door:
1. Lekkende gasinjector, gas in je cilinder en benzine erbij met als gevolg dat de auto niet start. Als het gas weg is start ie wel. Dit verklaart waarom de auto wel start als de motor warm is. Eventueel kan het zo zijn dat door het lekkende gas de cilinder niet helemaal lekker loopt en daardoor de tik.
2. de BDP sensor defect, dit kunnen ze niet uitlezen met de laptop en die stekker. De BDP moet doorgemeten worden met een oscilloscoop. Vervangen van de BDP en stekker, beide 20 euro plus wat arbeid. doormeten is duurder, dus gaat er gelijk een nieuwe in.
Deze twee zaken worden maandag gedaan door de dealer.
1. Lekkende gasinjector, gas in je cilinder en benzine erbij met als gevolg dat de auto niet start. Als het gas weg is start ie wel. Dit verklaart waarom de auto wel start als de motor warm is. Eventueel kan het zo zijn dat door het lekkende gas de cilinder niet helemaal lekker loopt en daardoor de tik.
2. de BDP sensor defect, dit kunnen ze niet uitlezen met de laptop en die stekker. De BDP moet doorgemeten worden met een oscilloscoop. Vervangen van de BDP en stekker, beide 20 euro plus wat arbeid. doormeten is duurder, dus gaat er gelijk een nieuwe in.
Deze twee zaken worden maandag gedaan door de dealer.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 feb 2017 19:18
ik heb ook een scenic uit 2000 op lpg en 225 dkm op de teller,met start problemen.
het deed zicht alleen voor met een warmemotor als je hem dan weer wil starten dan deed hij het niet.
de startmotor draaide dan wel. ik heb de bdp sensor vervangen kost ongeveer € 43 totaal.
sinsdien heb ik geen problemen gehad
het deed zicht alleen voor met een warmemotor als je hem dan weer wil starten dan deed hij het niet.
de startmotor draaide dan wel. ik heb de bdp sensor vervangen kost ongeveer € 43 totaal.
Hide post links |
-
dat is idd wel een goede tip de BDP sensor is die ook makkelijk zelf te vervangen of kan je het beter door de dealer of garage laten doen.
mijn auto is ook bij de garage geweest voor tikken als ie op gas loopt en onregelmatig toeren tal.
het tikken dat waren niet de kleppen maar de gasinjectoren niets om zorgen over te maken dat hoort zo en het onregelmatig toeren tal ik dacht dat het kwam door het slangetje van de mapsensor maar helaas dit type motor heeft geen slangetje de monteur heeft me de mapsensor aangewezen.
hij zei dat onregelmatig toerental komt door vuil in het gaskleppenhuis, zou moeten worden schoon gemaakt.
de benzine lucht word veroorzaakt door het af en toe niet starten.
ohh en op goede benzine rijden minstens 500 km per jaar kreeg ik als tip mee het bevordert de levens duur.
binnen kort grote beurt en dan ook maar meteen het gaskleppenhuis laten schoonmaken en dan ook maar de bdp sensor dan is ie weer goed.
groetjes rogier
mijn auto is ook bij de garage geweest voor tikken als ie op gas loopt en onregelmatig toeren tal.
het tikken dat waren niet de kleppen maar de gasinjectoren niets om zorgen over te maken dat hoort zo en het onregelmatig toeren tal ik dacht dat het kwam door het slangetje van de mapsensor maar helaas dit type motor heeft geen slangetje de monteur heeft me de mapsensor aangewezen.
hij zei dat onregelmatig toerental komt door vuil in het gaskleppenhuis, zou moeten worden schoon gemaakt.
de benzine lucht word veroorzaakt door het af en toe niet starten.
ohh en op goede benzine rijden minstens 500 km per jaar kreeg ik als tip mee het bevordert de levens duur.
binnen kort grote beurt en dan ook maar meteen het gaskleppenhuis laten schoonmaken en dan ook maar de bdp sensor dan is ie weer goed.
groetjes rogier
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 feb 2017 19:18
de bdp sensor is makkelijk zelf tevervangen deze zit rechts van de motor (als je voor de auto staat) boven de versnelingsbak als je een de nieuwe sensor heb bekeken dan kun je hem wel vinden waar hij zit(zit wel een beetje verstopt. zit met 2 boutjes vast aan de motor)
gr mark
gr mark
Hide post links |
-
43 euro vind ik zelf nog wel meevallen waar heb je het laten maken dan?mark schreef:ik heb ook een scenic uit 2000 op lpg en 225 dkm op de teller,met start problemen.
ik probeer zelf die bdp sensor te localiseren maar tot op heden is het me niet gelukt.
dus dan toch maar even naar de dealer brengen.
groetjes rogier
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in