Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
BBEL schreef:
Omdat ik daar niet echt blij van werd heb ik de KONNWEI-dongle besteld en CanZE geïnstalleerd.
Kijk op je CanZE onder firmware en kontroleer of je BMS versie 0854.
Hou ook rekening dat met het koude weer je accu slechter presteer.
Mijn Zoe Q210 uit 2015 heeft een gezondheid van 92% maar een bereik van ongeveer 100km.
Ik rij niet harder dan 114km/u omdat dan het verbruik sterk omhoog gaat en dus het bereik afneemt.
Gemiddeld verbruik staat op 18.8
Succes
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.
Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?
Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
aip schreef:Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.
Anders kom je in aanmerking voor een nieuwe accu
Stond overigens bij een laadpaal met de CanZe aangesloten.
Deze laadpaal zou 11kw moeten zijn.
Kan het kloppen dat CanZe 8.4kw aangeef (3x230Vx12A=8.4kw).
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Je bedoelt denk ik: kan het kloppen dat ergens stond dat de paal 11 kW is, maar het niet is? Ja dat kan! Chargemap to the rescue zou ik zeggen. Ik geef daar zelf altijd mutaties, onnauwkeurige lokaties en dit soort gedoe aan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
zoe2goe schreef:Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?
Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Nope, die LBC update heb ik denk ik nog niet gehad. Komt bij de volgende beurt dan denk ik wel (als ze t gratisch doen, anders wacht ik SOH<75% af). Overigens heb ik er zelf weinig last van hoor, mijn woon-werk-vv is zo'n 55km. Met de boodschapjes enzo erbij red ik het iedere dag makkelijk. Alleen wanneer ik andere afspraken heb wisselen mijn vrouw en ik van auto, ga ik met de XC60, zij met de Zoe. En dan is 112km woon-werk-vv voor haar in de winter net wat krap. Dus eigenlijk had ik moeten zeggen: Zoe heeft deze winter Fastned wat vaker gezien. Ik maar zelden
Voor wat betref 11kW laden: onze L24 laadpaal is ook 11kW, maar volgens CanZe haalt die maar net 9kW. Dus dat daar wat verschil tussen zit ben ik wel gewend....
Als dat DC vermogen is klopt dat prima, want dat is na verliezen en aftrek van imaginair vermogen (te ingewikkeld voor nu). Maar als linksboven in het charging scherm 9 staat, staat je 11 kW lader, nou ja, niet op 11 kW.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
zoe2goe schreef:Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Huh? Hoe zit dat? Dus de terugloop van 98% SOH een jaar geleden (en bijna 30.00 kilometer later) naar 90% SOH is iets vaags softwarematig? Ben benieuwd wat Renault Frankrijk vindt van de SOH van de accu, als ik er er maandag aan denk (kan maandag mijn nieuwe SD card ophalen, huidige geeft errors, bij de dealer) vraag ik of ze dan uit kunnen printen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Ik bedoel: ik heb letterlijk iedereen 98% na de laatste firmware update horen meldden. Dat kan natuurlijk niet echt kloppen. De LBC heeft tijd nodig om de SOH te bepalen, en dat is extra lastig omdat er geen sprake is van prachtige, voorgedefinieerde laad- en ontlaad-cycli. Uiteindelijk is het een benadering want het ding kan niet in de chemie van de batterij kijken. Mijn stelling is dat het heel lang duurt voor de SOH wort bijgewerkt.
Ik volg ook onder andere een forum in het onverenigd koninkrijk en ook daar zakken de SOH getallen maar heel langzaam, ook als de auto intensief wordt gebruikt.
En voordat iemand anders het zegt: Jaaahaa, dit is een sterk staaltje batterygate! Ahem.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Klopt het dat de referentiewaarde voor een nieuwe accu 41/22*131 dus 244km is?
In dat geval ben ik best tevreden. na een reset staat ie op 242km, dus 99%. De accu is ongeveer 10 maanden geleden vervangen, en sindsdien is er 35000 km gereden (sinds de upgrade wordt ie veel meer gebruikt)
De oude accu had na 110.000 km en 4,5 jaar nog iets van 81% over. Ik laad vrijwel altijd op 11kw en denk er verder niet over na (dus altijd tot 100%). Dat is niet gewijzigd sinds de upgrade. Voornaamste verschil is denk ik dat de nieuwe accu minder deep cycles doormaakt (want hij is groter). Aan de andere kant wordt de auto nu ook voor meer lange ritten gebruikt, dus het verschil is niet zo heel groot.
Ah, bedankt. Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik Canze al zolang niet gebruikt had dat het niet meer op mijn telefoon stond. Supertool!
Het is ietsje minder: 96%. Toch nog steeds niet gek na 35000 km. De Zoe kan het nu weer wat rustiger aan gaan doen. We hebben twee auto's en de regel: alles wat makkelijk electrisch kan doe je electrisch. Na de accu upgrade bleek dat vrijwel alles te zijn
Nu is de andere auto vervangen door een e-niro en rijden we dus alleen nog maar electrisch.
Ik heb gemeten bij mijn Zoë van 2013 met 104.000 op de teller en kom nu op 72 procent uit. Lijkt me dat ik een keer terug moet om te checken of niet? Rij wel vaak genoeg nog 120 km met een lading overigens. Maar rij volgens mij ook wel aardig zuinig. 15,6 kw per 100 km over heel jaar....
Wat denken jullie? Nog een keer checken binnenkort en dan naar garage?
Ik moest ook iets van 400 euro betalen voor update software, dus ben eerst maar weer naar huis gegaan. Misschien heb ik iets op het forum gemist maar hoort dit niet bij de accu en de lease daarvan ? Dus niet betalen? Hoe krijg je dat er door bij de dealer ?
Ja, dat vraag ik me ook af. Ik probeer nu al meerdere keren rci te bellen maar krijg ze niet te pakken. Ook mailen schiet niet op....hoe is dat bij jullie?
BMS-update op mijn verzoek laten uitvoeren. Tijdens de vakantie afgelopen week onze ZOE Zen laten logeren bij de dealer. Van 79% nu naar 98%. Er staat nu 133km op de teller bij 90% (identicatief cijfer). €88,00 in rekening gebracht door dealer. Kan ik mee leven.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
GertjanVB schreef:BMS-update op mijn verzoek laten uitvoeren. Tijdens de vakantie afgelopen week onze ZOE Zen laten logeren bij de dealer. Van 79% nu naar 98%. Er staat nu 133km op de teller bij 90% (identicatief cijfer). €88,00 in rekening gebracht door dealer. Kan ik mee leven.
Deze BMS update had in garantietijd (5 jaar/100'000 km) niet betaald hoeven worden, hoewel mijn dealer dit wel geprobeerd heeft. Ik heb het via Renault Nederland gespeeld en toen werd er niets in rekening gebracht. €88,= voor het aansluiten en loskoppelen van de laptop vindt ik een pittig bedrag.
En dat (aansluiten loskoppelen van een laptop) is het dan ook niet. Het vereist het (hoog)spanningsvrij maken van de auto, wat een tamelijk omvangrijk klusje is. Mijn totaalbedrag in 2017 (BCB en LBC 106 euro ex BTW).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
nartz schreef:Ik heb gemeten bij mijn Zoë van 2013 met 104.000 op de teller en kom nu op 72 procent uit. Lijkt me dat ik een keer terug moet om te checken of niet? Rij wel vaak genoeg nog 120 km met een lading overigens. Maar rij volgens mij ook wel aardig zuinig. 15,6 kw per 100 km over heel jaar....
Wat denken jullie? Nog een keer checken binnenkort en dan naar garage?
Naar garage geweest voor bms update en batterij blijkt nog op 98% te zitten. Km te rijden na 1 dag later: 140!
Dat is relatief laag. Dan heb je waarschijnlijk de BMS-update nog niet gehad die de SoH op een nieuwe manier bepaalt. Daarmee begint ie weer vanaf 98% SoH te tellen. Zie een aantal berichten terug meer hierover.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Na de BMS-update zit ik van 98% weer op 91% (de 22kW).
Het is mij wel duidelijk dat helemaal vol laden en ver leeg rijden “dodelijk” is. Dat is wel wat we thuis doen, vooral met de 22kW. Bij de 41kW gebeurd dat minder, maar het is met de hulpmiddelen die Renault biedt (geen) nagenoeg niet te voorkomen, (ze laden ‘s nachts en ‘s morgens weer 100% vol) Het zou leuk zijn van OlafH te horen wat zijn SoH en zijn laadpraktijk is. Ik vermoed veel laden op bestemming (niet helemaal leeg en bijtijds de stekker er weer uit)
Tesla heeft sowieso een veel groter accupakket waardoor nagenoeg leegrijden onnodig is of gewoon niet vaak voorkomt, maar de Max laadgrens is eenvoudig met een schuifje in te stellen. Wanneer je te vaak met te hoge SoC oplaad wordt fijntjes opgemerkt dat dit niet goed is voor de batterij en stelt lagere laadniveau’s voor. Desondanks mag je instellen wat je wenst. Renault geeft een laadplanner-optie die je moet aanschaffen en dan nog is het een gruwel van gebruiksvriendelijkheid.
“Men” zegt dat er boven de 100% vulling nog reservecapaciteit zit zodat nooit echt 100% wordt volgeladen, maar ik vermoed dat de BMS update niets anders doet dan daarvan wat vrijgeven om contractuele vervanging bij 75% te voorkomen of uit te stellen. Het gaat alleen maar zorgen voor snellere aftakeling. Dus rigoureus je laadmanieren aanpassen of juist niet en zo snel mogelijk je batterij naar de 75% jagen en vervanging afdwingen (bij leasen). Je moet je niet direct voorstellen dat de hele batterij wordt vervangen. Weer vergelijkend met Tesla, nu in het voordeel kan Renault; hiervan kunnen makkelijker delen vervangen worden door de modulaire opbouw van de batterij, het zwakke onderdeel wordt geïdentificeerd en vervangen. Ik meen dat de vele “penlights” bij Tesla met een koelpasta verkleefd zijn en dat het bij vervanging alles of niets is (correct me of I’m wrong).
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Ik zit met mijn 2013 Q210, 101k op de klok, maar af en toe "leeg" rijden, maar altijd 100% in de nacht op mijn 16A enkelfase lader op 97%. Misschien heb ik (nou ja, RCI) erg veel geluk? Hoe veel staat er op de klok Gertjan?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
@birdibird: correct (0854), en m.i. véél te laag (en dan komen er allemaal ingewikkelde mitsen en maren over laad-, rij- en stilstand-grdrag).
@gertjanvb: na nog even nadenken: natuurlijk is onze "sample size" vééĺ te klein, maar is een mogelijke conclusie dat de de ZE40 batterijen (jij hebt volgens mij een upgrade kitje ) aanzienlijk minder robuust zijn dan de oude 2xx model exemplaren?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Het gaat bij mijn cijfermateriaal om de 2013 Q210 22kW Zen die we er vorig jaar bijkochten. Km 76k, die we er niet allemaal zelf op hebben gereden (10k). Deze vertoont wel hetzelfde gedrag als de Q210 die bij 90k een upgrade kreeg naar 41kW, SoC dan de 22 kW liep naar de 80% dacht ik. Inmiddels 130k dus er is 40k met de 41kW batterij gereden. SoC van de 41kW heb ik niet bij de hand (dochter is er weer me op pad) maar zal ergens bij 98% liggen. Er wordt geladen met 1 fase 3,7 kW dat is voor mijn gevoel ook niet jofel. De verzwaring naar 3*25A is aangevraagd waardoor 3-fase 11kW mogelijk moet zijn.
Als de 41kW minder solide lijkt/is, dan kan dat door de hogere temperaturen in de batterij en minder reserve boven de 100% laadgrens (er is meer van de totale batterij capaciteit vrijgegeven)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Ah thanks. Nou, dan zit ik er dus kennelijk warmpjes bij. Ook in het Engelse forum wordt mijn goede SOH als "sample of one" afgeschilderd. Ik klaag niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Tja, ik rijd hier in de heuvels voornamelijk rond. Gemiddelde snelheid rond de 40 km/h. Gemiddelde afstand op een dag <40 km.
Opladen doe ik op de off-grid lader, meestal laad ik niet tot 100% maar in de 90%.
We laden met tussen de 1,5 en 3,5 kW, afhankelijk van wolken ed, meestal met de Granny, soms met de Tesla Wall Charger. (hier moet ik nog wat puzzelen met een Raspberry pi en een python script voor loadbalancing mbv van gegevens uit de inverter)
Af en toe bij langere afstanden (>75km) aan een 22kW lader, meestal ook niet tot vol. Behalve dan in de laatste maand 2x tot vol bij Renault Granada.
Het enige afwijkende dat ik kan bedenken is dat ons laadsysteem op dit moment wat fluctueert in voltage omdat ik de zoe vaak zonder huisbatterij heb aangesloten: direct PV -> EV. Daardoor fluctueert het Voltage met de lichtopbrengst. Soms gewoon 230V, soms zakt het tot onder de 200V. De granny en zoe hebben geen krimp gegeven, maar gingen gewoon door.
Hmmm, SOH is ook maar een berekening van een computer uitgevoerd op een beperkt aantal parameters die aan de buitenkant van de batterij meetbaar zijn. Het lijkt me geen volstrekt onredelijke hypothese om te veronderstellen dat die geen (goed) rekening houdt met dergelijke toch wat afwijkende laadcycli, spanningen, etcetera. Misschien niet onverstandig de auto een paar redelijk diepe cycles te geven en op het net opladen, zodat de computer weer "weet" hoeveel capaciteit er daadwerkelijk is. Dat gezegd hebbende, voor zover ik het kan nagaan wordt de SOH maar heel langzaam aangepast. Met andere woorden, als de range redelijk is, niet al te druk over maken. Maar toegegeven, dat is min of meer giswerk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Megane E-Tech wilde niet open vanwege lege batterij van de keycard. Noodsleuteltje uit de keycard gehaald, auto geopend maar starten lukte niet. Via Google erachter gekomen dat je de keycard in de middenconsole moet leggen bij het sleutel symbool,...
Mijn Opel Vivaro Tour uit 2003 (1.9 Diesel = identiek aan Trafic) staat in panne in Frankrijk.
Voor zover ik zelf kon zien, is het de alternator die het begeven heeft.
De lokale garagist heeft ernaar gekeken en bevestigt deze diagnose. Hij...
Ik bezig nog geen Renault maar er is een Renault 5 52kWh besteld in de iconic uitvoering. Zoals vele wel voor opvallend kiezen ben ik voor zwart gegaan.
Maar nu mijn vraag, ik zit alvast te kijken naar laadpas apps enz.
Batterijvraag: Renault Master 3, 2016, 2.3dci, 125kW/170pk
Is het nodig om het BMS te resetten na het vervangen van de batterij?
Vorige batterij was efb, nieuwe is agm. Na vervangen geen foutmeldingen.
Indien het nodig is om een reset te doen, welke...
Gisteren heb ik dringend de accu van mijn Renault Scénic IV uit 2020 moeten vervangen. Deze vervanging werd niet bij een Renault dealer uitgevoerd.
Alles werkt echter opnieuw, alleen is er het probleem dat mijn Scenic in de stand 'comfort' niet meer...