Bandenspanning aanpassen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 05 mei 2016 22:42
- Actief als: particulier
Bandenspanning aanpassen
Ik krijg de melding "bandenspanning aanpassen". Volgens het instructieboekje is dan één van de banden lek, of in ieder geval de bandenspanning niet juist meer.
Zo op het eerste gezicht was niets aan de banden te zien, dus daarom ook maar de bandenspanning (koud) gecontroleerd. En die bandenspanning is bij de vier wielen gewoon correct.
Wat kan het probleem zijn?
Zo op het eerste gezicht was niets aan de banden te zien, dus daarom ook maar de bandenspanning (koud) gecontroleerd. En die bandenspanning is bij de vier wielen gewoon correct.
Wat kan het probleem zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 03 feb 2022 12:49
Re: Bandenspanning aanpassen
Defecte sensor?
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
Kun je die sensoren niet resetten of inleren of aanduidingen van gelijke strekking?
Is mij mijn huidige brommert wél mogelijk.
Van de Captur staat het mij niet meer bij.
Is mij mijn huidige brommert wél mogelijk.
Van de Captur staat het mij niet meer bij.
R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Hide post links |
-
- Donateur
Kijk even op blz 2.19 en 2.20 van je instructieboekje of in de bijlage.
Daar staat hoe je de referentiewaarde voor de bandenspanning kunt resetten.
Met vriendelijke Volvo groeten, Huite
Daar staat hoe je de referentiewaarde voor de bandenspanning kunt resetten.
Met vriendelijke Volvo groeten, Huite

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
Het vreemde is ook dat volgens blz. 2.20 van het instructieboekje de melding "BANDINGSPANNING AANPASSEN" na enkele minuten zou moeten verdwijnen, terwijl deze melding bij mij gewoon blijft staan.
Ik heb toen de motor gestart, en hetzelfde geprobeerd. Toen verscheen wel de melding "INLEREN BANDENSPANNING". En later "REFERENTIEDRUK BEZIG". Kennelijk had dit resultaat want de melding "BANDINGSPANNING AANPASSEN" is nu verdwenen.
Dus de volgende vraag is nu, hoe zit het nu met die stilstaande motor? En natuurlijk waarom de melding van het aanpassen niet verdween na enkele minuten.
De melding is dus nu verdwenen, maar of nu het systeem goed functioneert?
Neen, dat kan niet de oorzaak zijn, want volgens het instructieboekje (pagina 2.21) zou dan de melding "CONTROLEER WIELSENSOREN" moeten verschijnen.Axel57 schreef:Defecte sensor?
Alhoewel geen van de drie redenen (blz. 2.19) om de sensoren te resetten bij mijn Captur gelden, heb ik het advies van Huite opgevolgd. Op blz. 2.20 van het instructieboekje staat hoe de referentiewaarden van de wielsensoren te resetten. Deze instructie begint met te vermelden, dat je de instructies moet uitvoeren bij stilstaande motor. Als ik dan de instructies volg, krijg ik de melding "INLEREN BANDENSPANNING" niet te zien. Er komt van alles voorbij, zoals de afgelegde kilometers en het brandstofverbruik, maar niets over het inleren van de bandenspanning.Huite schreef:Kijk even op blz 2.19 en 2.20 van je instructieboekje of in de bijlage. Daar staat hoe je de referentiewaarde voor de bandenspanning kunt resetten.
Ik heb toen de motor gestart, en hetzelfde geprobeerd. Toen verscheen wel de melding "INLEREN BANDENSPANNING". En later "REFERENTIEDRUK BEZIG". Kennelijk had dit resultaat want de melding "BANDINGSPANNING AANPASSEN" is nu verdwenen.
Dus de volgende vraag is nu, hoe zit het nu met die stilstaande motor? En natuurlijk waarom de melding van het aanpassen niet verdween na enkele minuten.
De melding is dus nu verdwenen, maar of nu het systeem goed functioneert?
Hide post links |
-
- Donateur
Als je zeker bent dat de bandenspanning OK is zou ik me er niet zo druk over maken.De melding is dus nu verdwenen, maar of nu het systeem goed functioneert?
Anders één band laten leeglopen (met draaiende motor) en kijken of het systeem gaat piepen.
Niet vergeten dit in de buurt van een mogelijkheid om je band weer op spanning te brengen te doen...!
En om te plagen ook nog even een vraag aan jou.
Hoe kun je er zeker van zijn dat je auto morgen remt als je een noodstop moet maken?

Hide post links |
-
Niet morgen, maar wel vorige week zondag. Staat op de dashcam, maar het videootje is hier, in tegenstelling tot foto's, niet te plaatsen. Antwoord is dus: ik ben er zeker van.Huite schreef:Hoe kun je er zeker van zijn dat je auto morgen remt als je een noodstop moet maken?
Overigens, deze Outdoor kreeg zo'n maand geleden, bij het wegrijden de melding dat er een band lek was, wat inderdaad het geval bleek.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 06:12
Een videootje van een noodstop hoeft hier ook niet 

Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 jul 2018 10:47
Even een vraag wat betreft de bandenspanning.
In mijn captur heb ik nu dus geen bandenspanning meter die de spanning van de banden netjes doorgeeft .
Is het soms mogelijk om dit systeem achteraf nog te laten inbouwen ?
Wat ik mij ook afvraag is het volgende, op de nieuwe electrische fiets van mijn vrouw zitten nu gekleurde dopjes op de ventielen die op de juiste bandenspanning staan afgesteld, Als de bovenkant van die dopjes nog groen is dan zie je in 1 oogopslag dat je banden nog voldoende spanning hebben, begint of zijn de bovenkanten van de dopjes rood dan zie je dus ook weer in 1 oogopslag dat je dus de banden moet oppompen, mijn vraag is dus, zijn er voor de ventielen van o.a onze Captur ook van deze dopjes die dus bv op 2.3 bar zijn afgesteld en in kleur aangeven of je banden nog op voldoende spanning zijn of niet ?
Ben benieuwd,
Groeten,
Eric H
In mijn captur heb ik nu dus geen bandenspanning meter die de spanning van de banden netjes doorgeeft .
Is het soms mogelijk om dit systeem achteraf nog te laten inbouwen ?
Wat ik mij ook afvraag is het volgende, op de nieuwe electrische fiets van mijn vrouw zitten nu gekleurde dopjes op de ventielen die op de juiste bandenspanning staan afgesteld, Als de bovenkant van die dopjes nog groen is dan zie je in 1 oogopslag dat je banden nog voldoende spanning hebben, begint of zijn de bovenkanten van de dopjes rood dan zie je dus ook weer in 1 oogopslag dat je dus de banden moet oppompen, mijn vraag is dus, zijn er voor de ventielen van o.a onze Captur ook van deze dopjes die dus bv op 2.3 bar zijn afgesteld en in kleur aangeven of je banden nog op voldoende spanning zijn of niet ?
Ben benieuwd,
Groeten,
Eric H
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 03 feb 2022 12:49
Ja op Marktplaats of ze goed werken weet ik niet.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Hide post links |
De sensoren zijn achteraf niet op een Captur te monteren.
Renault heeft het bandenspanningscontrolesysteem trouwens aangepast.
Er worden geen sensoren meer gemonteerd, maar de uitlezing geschiedt nu via het ABS-systeem.
Het voordeel hiervan is dat nu ook de winterbanden gecontroleerd worden.
Die speciale ventieldopjes zijn ook voor auto's te koop, gewoon even 'googelen'.
Renault heeft het bandenspanningscontrolesysteem trouwens aangepast.
Er worden geen sensoren meer gemonteerd, maar de uitlezing geschiedt nu via het ABS-systeem.
Het voordeel hiervan is dat nu ook de winterbanden gecontroleerd worden.
Die speciale ventieldopjes zijn ook voor auto's te koop, gewoon even 'googelen'.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-