Na het succesvol pairen van een Samsung Galaxy S4 (GT-I9505, Android 4.2.2) bleek bij het wegrijden dat alleen TomTom nog functioneerde, en reageerde op de 'joystick'-buttons. Alle buttons mbt de radio, inclusief satelietbediening bij het stuur, helemaal dood. Zelfs de aan/uit(volume)knop reageerde niet meer. Auto langs de kant van de weg gezet, motor uit en portier open -> alles (automatisch) netjes afgesloten. Portier dicht, auto gestart en slechts tijd/temperatuur in beeld. Aan/uit-knop reageerde nog steeds niet. Herplaatsen van de SD kaart deed het navsysteem wel herstarten maar telkens terug in het tijd/temp-scherm. Garage gebeld, en kon direct terecht voor check. Al vrij snel werd me gemeld dat er veel problemen zijn met Samsung telefoons, maar dit hadden ze nog niet eerder meegemaakt. Na overleg met Renault Nederland kon de radio gelukkig onder garantie worden vervangen. Ik mag de telefoon nu niet meer pairen met de nieuwe radio...
Ik werd erop gewezen dat de telefoon niet vermeld wordt op de compatibiliteitslijst van Renault. Strikt genomen heeft Renault het recht kosten in rekening te brengen. Ik vind alleen wel dat het systeem niet deugt wanneer het vastloopt ipv netjes melding geeft van incompatibiliteit. Daarbij komt dat de gepubliceerde lijst dateert van 2011. Ruim de helft van de vermelde toestellen is niet eens meer leverbaar.
Er is veel te vinden op internet aangaande problemen met bluetooth in bepaalde Androidversies/Samsung toestellen:
http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=41628
Hier schrijft iemand bv over een probleem met zijn Megane III en Android 4.1.2
Afijn, een lang verhaal maar let dus goed op als je een - ik denk met name Samsung-telefoon met Android 4.1.2 of hoger koppelt met een Arkamys-systeem...
Ondertussen blijf ik hopen op nieuwe Arkamys-firmware en misschien maar een Parrot installeren

En nee, ik doe mijn S4 niet weg voor een leuk prijsje

Model/uitvoering : Laguna III Estate
Bouwjaar : 2010
Brandstof : D