airco pomp V6
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 apr 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
airco pomp V6
na veel lawaai van onder de motorkap eens wezen kijken wat het nu precies is:
de poelie van de aircopomp is los gelopen en tikte tegen een kunststof kap aan, resultaat echt erg veel lawaai.
Nu mijn vraag, is het mogelijk om alleen de poelie van de pomp te vervangen terwijl de aircopomp gewoon gemonteerd blijft?
Dat scheelt namelijk veel werk en extra kosten.
Tuurlijk is het maar de vraag of de pomp nog goed is maar volgens mij wel het proberen waard of niet?
Als dit niet mogelijk is, wat kost ongeveer een ruil / of gereviseerde aircopomp voor een V6? (1998)
En is deze anders als van andere modellen?
En als het wel mogelijk is, wie kan mij een goede poelie van een aircopomp verkopen?
Groetjes, Jan-Cor
de poelie van de aircopomp is los gelopen en tikte tegen een kunststof kap aan, resultaat echt erg veel lawaai.
Nu mijn vraag, is het mogelijk om alleen de poelie van de pomp te vervangen terwijl de aircopomp gewoon gemonteerd blijft?
Dat scheelt namelijk veel werk en extra kosten.
Tuurlijk is het maar de vraag of de pomp nog goed is maar volgens mij wel het proberen waard of niet?
Als dit niet mogelijk is, wat kost ongeveer een ruil / of gereviseerde aircopomp voor een V6? (1998)
En is deze anders als van andere modellen?
En als het wel mogelijk is, wie kan mij een goede poelie van een aircopomp verkopen?
Groetjes, Jan-Cor
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
als je de ruimte hebt om er bij te kunnen is het mogelijk om een losse poulie te vervangen.
er zijn ook bedrijven die dit goedkoop kunnen. weet dat er in Helmond een goedkope zit.
maargoed bij zoon V6 zul je er niet gemakkelijk bij komen.
er zijn ook bedrijven die dit goedkoop kunnen. weet dat er in Helmond een goedkope zit.
maargoed bij zoon V6 zul je er niet gemakkelijk bij komen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 apr 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
ben dus vanochtend bij de Renault dealer geweest en die hebben er echt een gigantische zooi van gemaakt.
Zij beweren dat het niet mogelijk is om een losse poelie te vervangen maar dat de gehele pomp vervangen moet worden.
Weet je zeker dat je het wel mogelijk is om de poelie te vervangen?
Er is namelijk ruimte genoeg om te sleutelen, dus daaraan zal het niet liggen.
Zij beweren dat het niet mogelijk is om een losse poelie te vervangen maar dat de gehele pomp vervangen moet worden.
Weet je zeker dat je het wel mogelijk is om de poelie te vervangen?
Er is namelijk ruimte genoeg om te sleutelen, dus daaraan zal het niet liggen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Rotterdam
Het kan natuurlijk zo zijn dat het breekstuk in de poelie heeft gewerkt omdat de pomp zelf is vastgeslagen.
Alleen zou de poelie niet zo ver mogen loskomen dat hij tegen de kap aan tikt.
Het systeem zorgt er normaal gesproken voor dat de snaar gewoon blijft doorgaan als de pomp vastslaat zodat je verder geen hinder van die pomp hebt ook al staat hij nog ingeschakeld, er klinkt dan wel een ratelend geluid van het breekstuk, wat weg moet gaan als je de aircopomp uit zet.
Met wat jij omschrijft denk ik eerder dat de as is gebroken of kromgeslagen, want die poelie loopt niet zomaar vanzelf los.
Als het met al het bovenstaande heeft te maken dan heeft de dealer gelijk, en moet de pomp er in zijn geheel uit.
Wanneer je met google op autoairco zoekt kom je trouwens een hoop bedrijfjes tegen die de pomp gereviseerd aanbieden, al dan niet met inbouwen er bij.
Gr.
Peter
Alleen zou de poelie niet zo ver mogen loskomen dat hij tegen de kap aan tikt.

Het systeem zorgt er normaal gesproken voor dat de snaar gewoon blijft doorgaan als de pomp vastslaat zodat je verder geen hinder van die pomp hebt ook al staat hij nog ingeschakeld, er klinkt dan wel een ratelend geluid van het breekstuk, wat weg moet gaan als je de aircopomp uit zet.
Met wat jij omschrijft denk ik eerder dat de as is gebroken of kromgeslagen, want die poelie loopt niet zomaar vanzelf los.
Als het met al het bovenstaande heeft te maken dan heeft de dealer gelijk, en moet de pomp er in zijn geheel uit.

Wanneer je met google op autoairco zoekt kom je trouwens een hoop bedrijfjes tegen die de pomp gereviseerd aanbieden, al dan niet met inbouwen er bij.

Gr.
Peter
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 apr 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dat is het nu net, de pomp is niet vastgeslagen en loopt gewoon vrij en nog makkelijk ook.
Bovendien is het systeem volledig gevuld dus dat is het probleem ook niet.
Het is echt alleen dat de poelie volledig uit het lood is, de as is mijn inziens ook niet krom.
Ik heb gezien dat er een multiriem overheen loopt, die wordt waarschijnlijk aangedreven door de krukas.
Wat drijft deze multiriem nog meer aan? Ook de waterpomp? En misschien nog meer?
Ik ben ff aan het zoeken geweest naar een tekening hoe de riemen van de 12V 3.0V6 motor loopt maar ik kan helaas geen tekening hiervan vinden. Heb jij er misschien één?
Groetjes, JC
Bovendien is het systeem volledig gevuld dus dat is het probleem ook niet.
Het is echt alleen dat de poelie volledig uit het lood is, de as is mijn inziens ook niet krom.
Ik heb gezien dat er een multiriem overheen loopt, die wordt waarschijnlijk aangedreven door de krukas.
Wat drijft deze multiriem nog meer aan? Ook de waterpomp? En misschien nog meer?
Ik ben ff aan het zoeken geweest naar een tekening hoe de riemen van de 12V 3.0V6 motor loopt maar ik kan helaas geen tekening hiervan vinden. Heb jij er misschien één?
Groetjes, JC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Rotterdam
Misschien kan je hier wat mee.
Als de kern van je pomp goed draait dan staat die inderdaad los en zal je de storing in de magnetische koppeling moeten zoeken.
Ik hoop voor je dat er verder niks beschadigd is, maar ik heb mijn twijfels.
Wanneer je de ruimte voor een inwendige poelietrekker hebt moet het mogelijk zijn om deze te verwijderen.
Gr.
Peter

Als de kern van je pomp goed draait dan staat die inderdaad los en zal je de storing in de magnetische koppeling moeten zoeken.
Ik hoop voor je dat er verder niks beschadigd is, maar ik heb mijn twijfels.
Wanneer je de ruimte voor een inwendige poelietrekker hebt moet het mogelijk zijn om deze te verwijderen.
Gr.
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
als alleen de poulie defect is, en de pomp niet is hier wel degelijk een losse poulie op te zetten. de dealer doet dit niet omdat ze daar niet gespecialiseerd in zijn en liever meer geld verdienen door een nieuwe pomp te monteren.
airco specialist kan dit zo voor je doen.
airco specialist kan dit zo voor je doen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 apr 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Mooi zo, ik moet dus op zoek naar een poelie voor de aircopomp.
Iemand een idee waar ik deze poelie kan kopen?
Ik ben zelf een handige sleutelaar met veel ervaring dus ik hoop dat ik het zelf ook kan
Nog even een totaal andere vraag die er eigenlijk ook wel weer mee te maken heeft;
De multiriem die over de aircopomp loopt, wat zit er nog meer op deze riem?
Kan het zijn dat de stuurbekrachtigingspomp en de waterpomp op dezelfde riem draaien?
Iemand een idee waar ik deze poelie kan kopen?
Ik ben zelf een handige sleutelaar met veel ervaring dus ik hoop dat ik het zelf ook kan

Nog even een totaal andere vraag die er eigenlijk ook wel weer mee te maken heeft;
De multiriem die over de aircopomp loopt, wat zit er nog meer op deze riem?
Kan het zijn dat de stuurbekrachtigingspomp en de waterpomp op dezelfde riem draaien?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Rotterdam
De stuurbekrachtiging en waterpomp draaien niet op de zelfde riem.
Hierbij nog een plaatje voor de Z motor hoe de riemen zitten, heb je gelijk antwoord op je mail want daarbij kan ik geen plaatjes invoegen.
Gr.
Peter
Hierbij nog een plaatje voor de Z motor hoe de riemen zitten, heb je gelijk antwoord op je mail want daarbij kan ik geen plaatjes invoegen.
Gr.
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 apr 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Zo dit is geweldig in vele opzichten.
Het is voor mij nu een stuk duidelijker hoe mijn motor is warm gelopen.
En het is voor mij ook heeeeeel erg duidelijk dat de Renault dealer een enorme fout heeft gemaakt
Omdat mijn aircopomp lawaai maakte doordat de poelie tegen een plastic kapje aanliep hebben de monteurs van de dealer namelijk de multiriem door midden gesneden. Daardoor draait de aircopomp niet meer en maakt geen lawaai dus dat probleem opgelost. Maaarrrr, deze monteurs hebben daarmee natuurlijk een ander probleem gecreerd want de waterpomp wordt nu ook niet meer aangedreven. De Renault dealer belde mij op om te zeggen dat de motor was warm gelopen doordat er koelvloeistof meer in zat, wat weer kwam door een lekke expansievat
We hebben deze gedemonteerd maar die lekt echt geen druppel water, ook dit hebben we vast laten leggen door een andere partij
Hoe gek kun je het maken
Gelukkig hebben we alles gecontroleerd en vastgelegd. We geven de Renault dealer nog een kans om het op te lossen, anders gaan we met alle bewijzen op zoek naar een andere oplossing.
Groetjes, Jan-Cor
(dieernogsteedsnietbijkandatofficieledealerszulkeslechtmonteurshebbendienietgoedkunnennadenken)
Het is voor mij nu een stuk duidelijker hoe mijn motor is warm gelopen.
En het is voor mij ook heeeeeel erg duidelijk dat de Renault dealer een enorme fout heeft gemaakt

Omdat mijn aircopomp lawaai maakte doordat de poelie tegen een plastic kapje aanliep hebben de monteurs van de dealer namelijk de multiriem door midden gesneden. Daardoor draait de aircopomp niet meer en maakt geen lawaai dus dat probleem opgelost. Maaarrrr, deze monteurs hebben daarmee natuurlijk een ander probleem gecreerd want de waterpomp wordt nu ook niet meer aangedreven. De Renault dealer belde mij op om te zeggen dat de motor was warm gelopen doordat er koelvloeistof meer in zat, wat weer kwam door een lekke expansievat


Hoe gek kun je het maken

Gelukkig hebben we alles gecontroleerd en vastgelegd. We geven de Renault dealer nog een kans om het op te lossen, anders gaan we met alle bewijzen op zoek naar een andere oplossing.
Groetjes, Jan-Cor
(dieernogsteedsnietbijkandatofficieledealerszulkeslechtmonteurshebbendienietgoedkunnennadenken)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Geldt natuurlijk niet voor iedere dealerSquadracorse schreef:(dieernogsteedsnietbijkandatofficieledealerszulkeslechtmonteurshebbendienietgoedkunnennadenken)


Maar dit is inderdaad een oplossing van niks, en een dealer kan een auto zonder multiriem niet meegeven aan de klant.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 apr 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Zo, vanmiddag de Espace weer opgehaald van de Renault dealer.
Die hebben de multiriem weer gemonteerd en de (magnetische) aircopomppoelie zo gemaakt dat ie weer normaal kan draaien. Nu zijn daar geen problemen meer mee.
Hij werkt natuurlijk nog niet, dan moet die poelie eerst weer gemaakt worden. Volgens de dealer kan je dat niet zelf doen omdat de poelie heel precies afgesteld moet worden??
Heeft iemand een idee waar ik terecht zou kunnen voor een goede poelie en wat deze ongeveer gaat kosten??
Daarna doorgereden naar het keuringsstation en nu zit er gelukkig weer een jaar APK keuring op.
We zijn weer blij.
Die hebben de multiriem weer gemonteerd en de (magnetische) aircopomppoelie zo gemaakt dat ie weer normaal kan draaien. Nu zijn daar geen problemen meer mee.
Hij werkt natuurlijk nog niet, dan moet die poelie eerst weer gemaakt worden. Volgens de dealer kan je dat niet zelf doen omdat de poelie heel precies afgesteld moet worden??
Heeft iemand een idee waar ik terecht zou kunnen voor een goede poelie en wat deze ongeveer gaat kosten??
Daarna doorgereden naar het keuringsstation en nu zit er gelukkig weer een jaar APK keuring op.
We zijn weer blij.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 330 Weergaves
-
Laatste bericht door Matradjet
-
- 1 Reacties
- 50 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 8 Reacties
- 1047 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
-
Hoe interieurfilter vervangen? (Twingo 2004 met airco)
door Vertrokken gebruiker 45857 » » in Techniek algemeen - 4 Reacties
- 809 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 45857
-
-
- 2 Reacties
- 512 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 420 Weergaves
-
Laatste bericht door Hens
-
- 16 Reacties
- 1410 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone