Airco maakt vreemd geluid
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 17 nov 2015 21:20
- Actief als: particulier
Airco maakt vreemd geluid
Model/uitvoering : Megane 5 deurs_
Bouwjaar : 2007_
Brandstof :Diesel _
Hallo allemaal,
Ik heb 1,5 week geleden een Renault Megane 1.5dci uit 2007 gekocht. Er staat 104k op de teller.
Ik heb er tevens 3 maanden volledige garantie bij gekregen.
Nu heb ik een mankement waar ze volgende week naar gaan kijken, maar eerlijk gezegd heb ik vrij weinig vertrouwen in de eerlijkheid van de verkoper na wat gebeurtenissen die zijn voorgevallen.
Het volgende is aan de hand. De airco maakt mijnsinziens teveel geluid. Dit hoor je goed bij lage snelheden.
Verder maakt de auto een vreemd geluid bij 110km/u (bij 108km/u en bij 112 km/u is het niet te horen). Zodra ik de airco uitzet is het geluid weg.
Verder is het zo dat als de auto koud is en ik rond de 50km/u mijn gas loslaat ik iets hoor trillen.
Ik ga sowieso ook naar mijn eigen garage als ze volgende week zeggen dat het niets is. Hij zei vandaag "je hoort de pomp altijd wel een beetje". Bij mijn vorige Megane was dit dus niet het geval.
Mijn vraag is wat zouden de oorzaken kunnen zijn?
Groet,
Mark
Bouwjaar : 2007_
Brandstof :Diesel _
Hallo allemaal,
Ik heb 1,5 week geleden een Renault Megane 1.5dci uit 2007 gekocht. Er staat 104k op de teller.
Ik heb er tevens 3 maanden volledige garantie bij gekregen.
Nu heb ik een mankement waar ze volgende week naar gaan kijken, maar eerlijk gezegd heb ik vrij weinig vertrouwen in de eerlijkheid van de verkoper na wat gebeurtenissen die zijn voorgevallen.
Het volgende is aan de hand. De airco maakt mijnsinziens teveel geluid. Dit hoor je goed bij lage snelheden.
Verder maakt de auto een vreemd geluid bij 110km/u (bij 108km/u en bij 112 km/u is het niet te horen). Zodra ik de airco uitzet is het geluid weg.
Verder is het zo dat als de auto koud is en ik rond de 50km/u mijn gas loslaat ik iets hoor trillen.
Ik ga sowieso ook naar mijn eigen garage als ze volgende week zeggen dat het niets is. Hij zei vandaag "je hoort de pomp altijd wel een beetje". Bij mijn vorige Megane was dit dus niet het geval.
Mijn vraag is wat zouden de oorzaken kunnen zijn?
Groet,
Mark
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 aug 2014 20:22
- Actief als: professional
Re: Airco maakt vreemd geluid
Beste Mark,
Bij een gierend geluid vanuit de airco, kan het zijn dat er teveel vocht in het systeem zit.
Mijn mening is dan om het systeem lang te vacumeren (twee keer) en het apparaat de tijd te geven al het vocht uit het systeem te halen.
Na deze procedure is het mij meerdere malen gelukt de airco weer stil/koud te krijgen na klachten geluid vanuit het airco systeem.
Wat qua trilling betreft kan ik je vanaf hier niet zo goed helpen met deze informatie.
Hopelijk krijg je het met de airco voor elkaar!
Met vriendelijke groet,
Nino. W
Bij een gierend geluid vanuit de airco, kan het zijn dat er teveel vocht in het systeem zit.
Mijn mening is dan om het systeem lang te vacumeren (twee keer) en het apparaat de tijd te geven al het vocht uit het systeem te halen.
Na deze procedure is het mij meerdere malen gelukt de airco weer stil/koud te krijgen na klachten geluid vanuit het airco systeem.
Wat qua trilling betreft kan ik je vanaf hier niet zo goed helpen met deze informatie.
Hopelijk krijg je het met de airco voor elkaar!
Met vriendelijke groet,
Nino. W
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
Hi Mark --
Eerst eens een essentiële vraag: werkt de airco? En hoe?
Wat is de laagste instroomtemp? Met een sensor/thermometer aan een werkende ventilatieopening meten, MANUAL en vraagtemp LOW en lage fan snelheid.
Bij een goede vulling moet die toch de 3-5 graden kunnen halen (bij dit weer met 16 graden buiten haal je makkelijk 10 graden differentieel).
Zoniet - dan is je vulling te laag en hoor je de pomp/compressor rammelen.
Dan komt de vraag: lekt het systeem?
M.a.w. over een maand ben je weer zover en dan is garantie op zijn plaats
Werktie goed dan is er iets anders: de magneetkoppeling of een lager of een riem of een pulley.
Ben benieuwd
Rein
Eerst eens een essentiële vraag: werkt de airco? En hoe?
Wat is de laagste instroomtemp? Met een sensor/thermometer aan een werkende ventilatieopening meten, MANUAL en vraagtemp LOW en lage fan snelheid.
Bij een goede vulling moet die toch de 3-5 graden kunnen halen (bij dit weer met 16 graden buiten haal je makkelijk 10 graden differentieel).
Zoniet - dan is je vulling te laag en hoor je de pomp/compressor rammelen.
Dan komt de vraag: lekt het systeem?
M.a.w. over een maand ben je weer zover en dan is garantie op zijn plaats
Werktie goed dan is er iets anders: de magneetkoppeling of een lager of een riem of een pulley.
Ben benieuwd
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Hide post links |
-
Hi Rein,
De airco werkt. Ik vind dat deze soms wel laat inslaat. Zowel bij hitte (geen airco natuurlijk) als bij kou.
De overige vragen die je stelt heb ik eigenlijk geen spullen voor om het te testen. Mocht er volgende week niets uitkomen dan ga ik toch even naar mijn eigen garage denk ik.
Ninontjee ook bedankt voor jouw reactie.
Groet,
Mark
De airco werkt. Ik vind dat deze soms wel laat inslaat. Zowel bij hitte (geen airco natuurlijk) als bij kou.
De overige vragen die je stelt heb ik eigenlijk geen spullen voor om het te testen. Mocht er volgende week niets uitkomen dan ga ik toch even naar mijn eigen garage denk ik.
Ninontjee ook bedankt voor jouw reactie.
Groet,
Mark
Hide post links |
-
Even een update. De airco is gevuld en alle vreemde geluiden zijn weg. Zou bij aflevering gedaan worden, maar waren ze vergeten. Volgende probleem heeft zich echter aangediend. Het wordt nat in mijn auto aan de bestuurderszijde. Ik heb dit bij mijn vorige Megane ook gehad en volgens mij duid dit op een verstopte afvoerleiding van de airco.
Verder lijkt de temperatuursensor niet te werken. Als ik hem vandaag op 25 graden zette blijft deze koude lucht blazen.
Nog een manier om hier achter te komen?
Verder lijkt de temperatuursensor niet te werken. Als ik hem vandaag op 25 graden zette blijft deze koude lucht blazen.
Nog een manier om hier achter te komen?
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
Re: RE: Airco maakt vreemd geluid
Gewoon terug naar de garage. Bij mijn Scenic was er ook een geluid, na opnieuw vullen was het weg. Een maand later sloeg de pomp vast, 1200 euro schade..... 
Het kan dus een duur foutje zijn van de garage om het bijvullen de vergeten.

Het kan dus een duur foutje zijn van de garage om het bijvullen de vergeten.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Ga ik ook heen. Hij is gevuld door de garage waar ik de auto heb gekocht. Volgende week maar weer bellen. Wilde alleen even achter eventuele oorzaak komen.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
Fijne garage - vergeten... ja ja. Dus toch te lage vulling.
Bij Blokker even een thermometer met sensordraad halen en instroomtemp permanent in een ventilatieopening meten. Dan kan je het werkelijk tempverloop echt beoordelen bij alle standen van de regelaars.
Als de vraagtemp 25gr is en het is een ECC dan moet koelen/airco stoppen en verwarming beginnen.
Is de airco-besturing een ECC of handmatig? In welke modus gebeurt dat koelen?
Met een thermometer krijg je meer inzicht en sta je sterker bij de verkoper.
Waar zit je binnensensor?
Natte voeten had ik voorheen door verstopping in de dakwaterafvoer. Dan loopt het hemelwater door de A-kolom af. Heb je een schuifdak?
Groet van
Rein
Bij Blokker even een thermometer met sensordraad halen en instroomtemp permanent in een ventilatieopening meten. Dan kan je het werkelijk tempverloop echt beoordelen bij alle standen van de regelaars.
Als de vraagtemp 25gr is en het is een ECC dan moet koelen/airco stoppen en verwarming beginnen.
Is de airco-besturing een ECC of handmatig? In welke modus gebeurt dat koelen?
Met een thermometer krijg je meer inzicht en sta je sterker bij de verkoper.
Waar zit je binnensensor?
Natte voeten had ik voorheen door verstopping in de dakwaterafvoer. Dan loopt het hemelwater door de A-kolom af. Heb je een schuifdak?
Groet van
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hide post links |
-
Ik heb geenn schuifdakk. Ik heb ECC. Wat bedoel je met in welke nodus gebeurd het koeken? Het gebeurd in de autonatische modus als je dat bedoeld.. Ik weet niet waar de binnensendor zit?
Fijne garage nee niet evcht. Ook een sticker eraf getrokken toen ik hem kocht en daar kwam een kras onderuit. Is nu bijgespoten op een verschrikkelijk slechte manier, dus wordt opnieuw gespoten. Koop hier nooit meer een auto.
Fijne garage nee niet evcht. Ook een sticker eraf getrokken toen ik hem kocht en daar kwam een kras onderuit. Is nu bijgespoten op een verschrikkelijk slechte manier, dus wordt opnieuw gespoten. Koop hier nooit meer een auto.
Hide post links |
-
Bovenstaande post waarschijnlijk op mijn telefoon getypt wat een slecht Nederlands. Zijn nog wat andere zaken die ondertussen spelen. Maak een lijstje en dan ga ik terug.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 242 Weergaves
-
Laatste bericht door xrayzzz
-
- 0 Reacties
- 330 Weergaves
-
Laatste bericht door Matradjet
-
- 8 Reacties
- 1046 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 33 Weergaves
-
Laatste bericht door guidovb1976
-
- 2 Reacties
- 512 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
-
Hoe interieurfilter vervangen? (Twingo 2004 met airco)
door Vertrokken gebruiker 45857 » » in Techniek algemeen - 4 Reacties
- 804 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 45857
-
-
- 2 Reacties
- 420 Weergaves
-
Laatste bericht door Hens