Airco koelt niet goed boven 30C graden celsius
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
Model/uitvoering : Renault Grand Espace
Bouwjaar : 2007
Brandstof : Benzine / automaat
De airco in mijn Grand Espace uit 2007 lijkt de strijd van de hitte te verliezen als het buiten warmer is dan 30 graden Celsius. Onder die temperatuur doet hij het redelijk, onder de 20 graden zelfs prima. Als de zon vol op de voorruit staat komt er minder koude lucht uit de airco. Kent iemand dit probleem? dank!
Bouwjaar : 2007
Brandstof : Benzine / automaat
De airco in mijn Grand Espace uit 2007 lijkt de strijd van de hitte te verliezen als het buiten warmer is dan 30 graden Celsius. Onder die temperatuur doet hij het redelijk, onder de 20 graden zelfs prima. Als de zon vol op de voorruit staat komt er minder koude lucht uit de airco. Kent iemand dit probleem? dank!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: Airco koelt niet goed boven 30C graden celsius
Het kan zijn dat bij deze temperaturen de verdamper bevriest, je merkt dit doordat er een geringere luchtstroom is.
Stel de airco op 20 of 22 graden in, en niet extreem laag want dan gaat door condensvorming de verdamper bevriezen.
Ook kan het natuurlijk zijn dat er nu na verloop van tijd te weinig koelmiddel in het systeem zit(er is plm.5-8% verlies jaarlijks).
SUC6
Stel de airco op 20 of 22 graden in, en niet extreem laag want dan gaat door condensvorming de verdamper bevriezen.
Ook kan het natuurlijk zijn dat er nu na verloop van tijd te weinig koelmiddel in het systeem zit(er is plm.5-8% verlies jaarlijks).
SUC6
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Dit heb ik ook gehad met mijn Kangoo met airco....als het buiten te warm is en de motor te heet gaat worden (vooral met langzaam rijden), zal hij de airco uitschakelen.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Hide post links |
-
Hoi Willem, dank je wel voor je uitgebreide antwoord, ik zal eens gaan experimenteren met de instellingen, thanks!
Hide post links |
-
Hoi Bram, In de Kangoo zit kennelijk inderdaad hetzelfde systeem, dank!
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
@Utrecht : of wij hetzelfde systeem hebben, weet ik niet...want mijn Kangoo is uit 2001 en jouw Espace uit 2007....maar je zou eens kunnen controleren of hij zondag met die hitte ook de koelfan continue laat draaien als de airco aan staat, dat moet namelijk wel .
Plus dat jij ook nog een automaat hebt zie ik, die volgens mij ook extra warmte moet afvoeren....maar dat moeten techneuten die meer ervaring hebben met de huidige Renaults je maar even vertellen.
Ik heb meer ervaring gehad met de R-6 en R-16, 30 jaar geleden.
Plus dat jij ook nog een automaat hebt zie ik, die volgens mij ook extra warmte moet afvoeren....maar dat moeten techneuten die meer ervaring hebben met de huidige Renaults je maar even vertellen.

Ik heb meer ervaring gehad met de R-6 en R-16, 30 jaar geleden.

Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
De airco in de espace IV en de kango zijn niet te vergelijken
Enorm veel verschillen.
In de espace is de airco gekoppeld aan diverse sensoren en wordt de airco niet zo koud als een oudere auto met conventionele airco. Meestal rond de 12-15 graden lager dan de buitentemp terwijl bij de kango de airco soms wel tot 2-3graden boven nul blijft koelen.

In de espace is de airco gekoppeld aan diverse sensoren en wordt de airco niet zo koud als een oudere auto met conventionele airco. Meestal rond de 12-15 graden lager dan de buitentemp terwijl bij de kango de airco soms wel tot 2-3graden boven nul blijft koelen.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-