airco compressor stuk
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
airco compressor stuk
Zo. De koppeling vd airco heeft onverwacht afscheid genomen. Volgens "het systeem" bij de airco specialsit is het bij deze compressor niet waard om de koppeling van de compressor los te verwisselen. Wordt een bedrag van rond de 7900 SEK om at te wisselen.(delen door 9.5 voor eur)
Arbeidsloon om het e.e.a te monteren is uitgesplitst in diverse posten. O.a monteren, op druk zetten koelsysteen, op druk zetten a/c systeem, vullen, a/c systeem.
De compressor zelf kost krap 4000 SEk ex BTW.
Veel keuze is er niet overigens. Autootje weggooien of repareren. Zelf een compressor opscharrelen en dan laten monteren en op druk zetten zou een optie kunnen zijn, maar ook at gaat dan minimaal een kroon of 2000 kosten. Met in dat geval garantie tot de voordeur.
Arbeidsloon om het e.e.a te monteren is uitgesplitst in diverse posten. O.a monteren, op druk zetten koelsysteen, op druk zetten a/c systeem, vullen, a/c systeem.
De compressor zelf kost krap 4000 SEk ex BTW.
Veel keuze is er niet overigens. Autootje weggooien of repareren. Zelf een compressor opscharrelen en dan laten monteren en op druk zetten zou een optie kunnen zijn, maar ook at gaat dan minimaal een kroon of 2000 kosten. Met in dat geval garantie tot de voordeur.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Via het www kun je adhv het type auto/onderdeelnummer voor minder dan €300 zeker een nieuwe compressor bemachtigen.
Het monteren is niet heel veel werk,en met wat geduld ook zelf te doen mits systeem leeg is.
Dan heb je enkel kosten voor het afvullen,hier plm €35.
Wel redelijk wat pech/reparaties de afgelopen tijd.
Bij dit type is het inderdaad waar dat de pomp zelf geregeld vastloopt en je met een nieuwe poulie vaak enkel uitstel hebt.
Het monteren is niet heel veel werk,en met wat geduld ook zelf te doen mits systeem leeg is.
Dan heb je enkel kosten voor het afvullen,hier plm €35.
Wel redelijk wat pech/reparaties de afgelopen tijd.
Bij dit type is het inderdaad waar dat de pomp zelf geregeld vastloopt en je met een nieuwe poulie vaak enkel uitstel hebt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Eigenlijk neig ik er wel naar om het zelf te doen. Ik zie een paar vergelijkbare compressoren voor 1500 op Ebay staan.
Bijv.
http://www.ebay.com/itm/Klima-Kompresso ... q6&vxp=mtr
Moet ik dan nog met olie vullen?
De compressoren die hier op de sites van auto onderdelen handelaars staan, gaan voor een bedrag van rond de 7500. Dat is tegen het belachelijke aan. Op de offerte bij de firma die ik nu gevraagd heb (een zuivere auto airco specialist) vraagt rond de 4500.
Zelf doen is zeker een optie. maar het vullen en legen moet ik dan wel uitbesteden. Een oplossing zou wellicht zijn om als die airo specialist daar in mee gaat, om met de auto langs te komen, het systeem leeg te laten trekken. Zelf nieuwe comopressor monteren. Hun de zaak daarna weer laten vullen en afpersen. Ik kan natuurlijk altijd simpelweg alleen de pomp monteren, en dan de riem er nog even af laten.
Zal dan ook zeker 1500 kosten. Maar dan gaat de totaalrekening wel met zeker de helft omlaag. Dat bedrag baseer ik op de kosten die ze nu rekenen voor droger, vullen en afpersen.
Bijv.
http://www.ebay.com/itm/Klima-Kompresso ... q6&vxp=mtr
Moet ik dan nog met olie vullen?
De compressoren die hier op de sites van auto onderdelen handelaars staan, gaan voor een bedrag van rond de 7500. Dat is tegen het belachelijke aan. Op de offerte bij de firma die ik nu gevraagd heb (een zuivere auto airco specialist) vraagt rond de 4500.
Zelf doen is zeker een optie. maar het vullen en legen moet ik dan wel uitbesteden. Een oplossing zou wellicht zijn om als die airo specialist daar in mee gaat, om met de auto langs te komen, het systeem leeg te laten trekken. Zelf nieuwe comopressor monteren. Hun de zaak daarna weer laten vullen en afpersen. Ik kan natuurlijk altijd simpelweg alleen de pomp monteren, en dan de riem er nog even af laten.
Zal dan ook zeker 1500 kosten. Maar dan gaat de totaalrekening wel met zeker de helft omlaag. Dat bedrag baseer ik op de kosten die ze nu rekenen voor droger, vullen en afpersen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Heb de documentatie uit Dialogys niet,je kunt de vulhoeveelheid die in een nieuwe pomp zit met de specialist bespreken.
Je kunt met een tiewrap bijv in de peilopening in de pomp voelen of er olie inzit,meestal wel.
Dan hoort er nog een hoeveelheid extra gevuld te worden in het systeem bij het op druk zetten.
Een specialist weet dit wel.
Dan is het een kwestie van laten legen,de pomp zelf wisselen,en laten afvullen. Lijkt me dat een garage hier aan mee wil werken.
De pomp wisselen zelf is vrij eenvoudig.
Ga wel uit van het origineel onderdeelnummer met het bestellen van een vervangende pomp staat op je oude compressor.
Even hier inhaken op een ander onderwerp van je mbt kwaliteit aftermarket uitlaten.
Komende week komt er voor onze auto,geen RN,een bosal uitlaat binnen. Ben benieuwd of het een beetje gaat passen. Huidige uitlaat is na 19jaar aan vervanging toe,dat zal de bosal niet uithouden,maar de auto ook niet.
Je kunt met een tiewrap bijv in de peilopening in de pomp voelen of er olie inzit,meestal wel.
Dan hoort er nog een hoeveelheid extra gevuld te worden in het systeem bij het op druk zetten.
Een specialist weet dit wel.
Dan is het een kwestie van laten legen,de pomp zelf wisselen,en laten afvullen. Lijkt me dat een garage hier aan mee wil werken.
De pomp wisselen zelf is vrij eenvoudig.
Ga wel uit van het origineel onderdeelnummer met het bestellen van een vervangende pomp staat op je oude compressor.
Even hier inhaken op een ander onderwerp van je mbt kwaliteit aftermarket uitlaten.
Komende week komt er voor onze auto,geen RN,een bosal uitlaat binnen. Ben benieuwd of het een beetje gaat passen. Huidige uitlaat is na 19jaar aan vervanging toe,dat zal de bosal niet uithouden,maar de auto ook niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Ik zie dat als ik zoek op het orignele Renault nummer dat ik krijg als ik de pomp wil bestellen (7700103536) en zoek op sloperijen foto's van een
pomp met een lichtelijk andere ahterkant. Al lijkt het dat de aansuitingen wel hetzelfde zijn.
Compressor nu:
https://goo.gl/photos/oBp9rd33u5T1UB2J9
Hier een soortgelijke foto.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a ... ressor.jpg
En hier het model dat je meestal ziet als je gaat zoeken.
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=33411763#
DAt latere model is ook waar de airco firma een offere op gebaeerd heeft. Aangezien de leidingen flexibel zijn, lijkt het mij niet uitmaken als ze op een iets andere plek uitkomen.
Ik heb ook nog een vraag voor een offerte naar de dealer gestuurd. Hun antwoord: dit moeten wij eerst onderzoeken en dat kost tussen de 500 en 2000 SEK. Echt, als ik een nieuwe auto zou willen kopen, dan zou ik er hard over denken om ipv een Renault Zoe een Nissan Leaf te leasen bij de conrurrerende Nissan/Citroen dealer waar ze wel moeite doen doen, ook als je reserve onderdelen komt kopen.
Ik zag hier trouwens nog een handige tabel met vulhoveelheden.
http://www.hamu-automaterialen.nl/Media ... 0Hella.pdf
Verder nog even getest, maar er staat nog prima druk op het airco systeem. Niet echt koosje wat mij betreft om dat zomaar leeg te laten sissen, al zou het wel een stuk praktischer zijn.
Update: antwoord van de dealer. Nieuwe compressor kant en klaar geinstalleerd 17.000 SEK (zeg maar 1800 EUR). Een tweedehands voor 11.000. Hmmm, dan is die 7900 van de airco agrarier "ineens" een koopje.
pomp met een lichtelijk andere ahterkant. Al lijkt het dat de aansuitingen wel hetzelfde zijn.
Compressor nu:
https://goo.gl/photos/oBp9rd33u5T1UB2J9
Hier een soortgelijke foto.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a ... ressor.jpg
En hier het model dat je meestal ziet als je gaat zoeken.
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=33411763#
DAt latere model is ook waar de airco firma een offere op gebaeerd heeft. Aangezien de leidingen flexibel zijn, lijkt het mij niet uitmaken als ze op een iets andere plek uitkomen.
Ik heb ook nog een vraag voor een offerte naar de dealer gestuurd. Hun antwoord: dit moeten wij eerst onderzoeken en dat kost tussen de 500 en 2000 SEK. Echt, als ik een nieuwe auto zou willen kopen, dan zou ik er hard over denken om ipv een Renault Zoe een Nissan Leaf te leasen bij de conrurrerende Nissan/Citroen dealer waar ze wel moeite doen doen, ook als je reserve onderdelen komt kopen.
Ik zag hier trouwens nog een handige tabel met vulhoveelheden.
http://www.hamu-automaterialen.nl/Media ... 0Hella.pdf
Verder nog even getest, maar er staat nog prima druk op het airco systeem. Niet echt koosje wat mij betreft om dat zomaar leeg te laten sissen, al zou het wel een stuk praktischer zijn.
Update: antwoord van de dealer. Nieuwe compressor kant en klaar geinstalleerd 17.000 SEK (zeg maar 1800 EUR). Een tweedehands voor 11.000. Hmmm, dan is die 7900 van de airco agrarier "ineens" een koopje.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Het leeg laten van aircogas is natuurlijk 'verboden' zo in de open lucht,maarja het kan natuurlijk wel.
Op dat oem nummer googelen leert dat je voor minder dan €200 zelfs het artikel thuis bezorgd hebt,een aftermarket nieuw onderdeel.
Zou alsnog mijn voorkeur hebben boven een gebruikt origineel deel.
Op dat oem nummer googelen leert dat je voor minder dan €200 zelfs het artikel thuis bezorgd hebt,een aftermarket nieuw onderdeel.
Zou alsnog mijn voorkeur hebben boven een gebruikt origineel deel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Klopt, wat betreft nieuwe pomp. Ik vind het wel maf dat er aanbieders zijn die het blijkbaar voor zo weinig geld kunnen leveren. Maar wellicht moeten ze van hun voorraad af?
Ik vind het zo in de atmosfeer leeg laten lopen ook niet helemaal kosjer. Er zullen vast "zat" beunen zijn die dat rustig doen. Ik heb nu een afspraak morgenochtend om het systeem leeg te maken. Misschien dat ze ook niet te beroerd zijn nog wat instructies te geven.
Ondertussen heb ik de auto wel gewoon nodig. Kinderen naar school brengen lukt niet zonder auto hier. Mijn vrouw die normaalgesproken in de Megane rijdt heeft nu de Volvo in gebruik. Ik mag spierballen kweken, nu de accesorieriem eraf is.
Ik vind het zo in de atmosfeer leeg laten lopen ook niet helemaal kosjer. Er zullen vast "zat" beunen zijn die dat rustig doen. Ik heb nu een afspraak morgenochtend om het systeem leeg te maken. Misschien dat ze ook niet te beroerd zijn nog wat instructies te geven.
Ondertussen heb ik de auto wel gewoon nodig. Kinderen naar school brengen lukt niet zonder auto hier. Mijn vrouw die normaalgesproken in de Megane rijdt heeft nu de Volvo in gebruik. Ik mag spierballen kweken, nu de accesorieriem eraf is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Let op,zonder poly v-riem rijden is de dynamo ook buiten gebruiken rijdt je dus op de 12v accu.
De pomp eraf halen is goed te doen,bij de nieuwe/vervangende pomp ook best de o-ringen op de leidingen vervangen,of op zijn minst smeren.
Nou,de prijzen van onderdelen zit natuurlijk deels in de kwaliteit. Of je krijgt een 'nieuw' opgeknapt exemplaar etc.
De uitlaat die ik besteld heb na wat googelen gaat tussen diverse sites gewoon over de kop.
Nu voor nog geen 8tientjes thuisbezorgd,midden+eindstuk en montage klein spul.
Kunt ondertussen ook een kortere v-riem monteren en de ac-pomp omzeilen.
De pomp eraf halen is goed te doen,bij de nieuwe/vervangende pomp ook best de o-ringen op de leidingen vervangen,of op zijn minst smeren.
Nou,de prijzen van onderdelen zit natuurlijk deels in de kwaliteit. Of je krijgt een 'nieuw' opgeknapt exemplaar etc.
De uitlaat die ik besteld heb na wat googelen gaat tussen diverse sites gewoon over de kop.
Nu voor nog geen 8tientjes thuisbezorgd,midden+eindstuk en montage klein spul.
Kunt ondertussen ook een kortere v-riem monteren en de ac-pomp omzeilen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Ik heb wel zitten kijken naar bypass poelies. Die vind je veel voor in amerka geleverde auto's. Is simpelweg een dummy compressor. Een wieltje op de plek avn de compressor, zodat je de rest van de riemen en rollen zo kan katen als het is. Ik vraag me eigenlijk af dat hier wel zou passen als je een kortere riem zou nemen. Of ie dan niet tegen een meelooprol of spanrol komt.
Idd is de dynamo ook buiten gebruik nu. Ik zou eigenlijk nog voor de zekerheid een reseve accu achterin moeten zetten. Maar ik ga er vanuit dat 2x 10 km wel moet lukken zonder dynamo. De accu gaat vanavond op de lader.
Het is idd lastig in te schatten, die kwaliteit. In het ergste geval is het totale ruk kwaltieit en dan hoop ik dat het lager het in elk geval een tijd uithoudt.
Idd is de dynamo ook buiten gebruik nu. Ik zou eigenlijk nog voor de zekerheid een reseve accu achterin moeten zetten. Maar ik ga er vanuit dat 2x 10 km wel moet lukken zonder dynamo. De accu gaat vanavond op de lader.
Het is idd lastig in te schatten, die kwaliteit. In het ergste geval is het totale ruk kwaltieit en dan hoop ik dat het lager het in elk geval een tijd uithoudt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Dat moet gewoon passen,het best zou zijn een nieuwe compressor te bestellen en deze zsm te monteren.
Hier in nl nu bestellen voor €170 morgen binnen,maar richting het noorden duurt het vast wat langer.
Hier in nl nu bestellen voor €170 morgen binnen,maar richting het noorden duurt het vast wat langer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Ik wacht nog even met bestellen tot ik de oude pomp los heb. Ik zou graag die pomp in mijn handen hebben om te zien dat ik het juiste bestelnr. heb.
Lijkt me krap, maar het zou wellicht gaan. AC simpelweg bypassen.

Lijkt me krap, maar het zou wellicht gaan. AC simpelweg bypassen.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Jahoor kan gewoon , van dynamo rechtstreeks naar de krukas .
Lengte van de riem bepalen met een touwtje , wel de spanner opspannen.
Lengte van de riem bepalen met een touwtje , wel de spanner opspannen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Plaatje ziet er qua geometrie toch iets anders uit. Die looprolnmoet zondermeer weg ende spanrol zit dan erg dicht bij de baan van de riem tussen krukaspoelie en dynamopoelie.
Accu was vlotjes leeg. Het gebruikelijke ritje naar bushalte en terug via kinderdagverblijf was genoeg om tot slot srs enabs lampje te laten branden. Accuspannibg onder11v waarschijnlijk. Nu is vanmorgen het systeem leeggezogen. Vanavond de compressor eraf trekken. De meneer waar ik nu was lijkt een mannetje dat van alles doet in koeltechniek. Hij had in elk geval de apparatuur maar had niet de details van hoeveel olie en welke hoeveelheid koelmiddel erin moest.
Accu was vlotjes leeg. Het gebruikelijke ritje naar bushalte en terug via kinderdagverblijf was genoeg om tot slot srs enabs lampje te laten branden. Accuspannibg onder11v waarschijnlijk. Nu is vanmorgen het systeem leeggezogen. Vanavond de compressor eraf trekken. De meneer waar ik nu was lijkt een mannetje dat van alles doet in koeltechniek. Hij had in elk geval de apparatuur maar had niet de details van hoeveel olie en welke hoeveelheid koelmiddel erin moest.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Je kunt een dealer bellen voor de juiste vulhoeveelheid. Op het www is het te vinden,de extra hoeveelheid olie na vervangen pomp wellicht niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Die had ik al gevonden:
Daar moet de aircomeneer wel wat mee kunnen.mpostma schreef:Ik zag hier trouwens nog een handige tabel met vulhoveelheden.
http://www.hamu-automaterialen.nl/Media ... 0Hella.pdf
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
720-780gram r134a,extra oliehoeveelheid na vervangen pomp weet ik zo niet,dat weet een dealer/airco specialist. Dacht enkel hoeveelheid oude pomp vergelijken met nieuwe en zonodig aanvullen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Ik heb nu de compressor eraf getrokken. Stelt inderdaad niet zoveel voor.
Wat mij wel opviel:
- het lager van het riemwiel is nog in prima conditie, maar het zit los op de aluminium drager (integraal onderdeel van de compressorbehuizing). Dat maakt dat er redelijk speling te voelen is op het riemwiel te voelen is, ook als deze vast zit met de seegerring.
Daarentegen voel ik geen speling op de compressor as en deze draait "strak soepel" rond.
Maar toch: als dat riemwiel speling heeft, zal het de koppeling ook scheef belasten. Lijkt me daarom niet geheel onmogelijk dat ook een nieuwe koppeling na een tijdje weer problemen gaat veroorzaken. Een iets scheefstaande poelie zal natuurlijk verhoogde slijtage kunnen veroorzaken aan de multieriem. De vraag is of 1.5 mm heel veel doet.
Beetje in dubio dus. Ik zag dat ik overignes een andere compressor heb. Blijkbaar een nieuwer model. Iets duurder op ebay. Ga ik het fixen dan kost het me toch nog wel bij elkaar een eur of 250-300, inclusief opnieuw vullen en nieuwe droger en o-ringen. De optie met alleen een nieuwe koppeling is dan wat goedkoper, maar dan heb ik ook nieuwe olie, o ringen en een niewue droger nodig. Gaat dan een eur of 150-200 kosten. SJa, had ik de leidingen er maar niet af moeten halen. Aan de andere kant: op de plek waar hij zit is er lastig bij te komen EN had ik niet het typenr kunnen aflezen van de compressor.
Ik heb wel gezien dat het niet moeilijk moet zijn om de compressor te bypassen met een korter riempje. Moet wel de looprol die tussen dynamo en aircpomp zit wieberen.
Dat kortere riempje heb ik vanmorgen opgehaald. Het is wel prettiger asl die auto gewoon weer normaal bruikbaar is, tot ik precies besloten heb. Mijn vriendin vind het eigenlijk maar onzin om die airco nog te fixen. Persoonlijk gaat het mij nog iets aan het hart om deze Megane definitief het afrij stadium in te loodsen.
Wat mij wel opviel:
- het lager van het riemwiel is nog in prima conditie, maar het zit los op de aluminium drager (integraal onderdeel van de compressorbehuizing). Dat maakt dat er redelijk speling te voelen is op het riemwiel te voelen is, ook als deze vast zit met de seegerring.
Daarentegen voel ik geen speling op de compressor as en deze draait "strak soepel" rond.
Maar toch: als dat riemwiel speling heeft, zal het de koppeling ook scheef belasten. Lijkt me daarom niet geheel onmogelijk dat ook een nieuwe koppeling na een tijdje weer problemen gaat veroorzaken. Een iets scheefstaande poelie zal natuurlijk verhoogde slijtage kunnen veroorzaken aan de multieriem. De vraag is of 1.5 mm heel veel doet.
Beetje in dubio dus. Ik zag dat ik overignes een andere compressor heb. Blijkbaar een nieuwer model. Iets duurder op ebay. Ga ik het fixen dan kost het me toch nog wel bij elkaar een eur of 250-300, inclusief opnieuw vullen en nieuwe droger en o-ringen. De optie met alleen een nieuwe koppeling is dan wat goedkoper, maar dan heb ik ook nieuwe olie, o ringen en een niewue droger nodig. Gaat dan een eur of 150-200 kosten. SJa, had ik de leidingen er maar niet af moeten halen. Aan de andere kant: op de plek waar hij zit is er lastig bij te komen EN had ik niet het typenr kunnen aflezen van de compressor.
Ik heb wel gezien dat het niet moeilijk moet zijn om de compressor te bypassen met een korter riempje. Moet wel de looprol die tussen dynamo en aircpomp zit wieberen.
Dat kortere riempje heb ik vanmorgen opgehaald. Het is wel prettiger asl die auto gewoon weer normaal bruikbaar is, tot ik precies besloten heb. Mijn vriendin vind het eigenlijk maar onzin om die airco nog te fixen. Persoonlijk gaat het mij nog iets aan het hart om deze Megane definitief het afrij stadium in te loodsen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Airco is vast een prettige optie,als je voor €100 meer dan de airco bypassen de boel weer in orde hebt lijkt dat een goede keus.
Mocht de volvo aircoproblemen hebben,is bij dat type de pouliespeling te controleren/af te stellen.
Mocht de volvo aircoproblemen hebben,is bij dat type de pouliespeling te controleren/af te stellen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Die 100 EUR meer wordt het hem dus niet, want ik heb niet het idee dat ik er ben met alleen een nieuwe koppeling.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Vanaf bj 2000 dacht ik zo,is er een ander merk pomp gebruikt.
Wat is het nummer wat erop staat?
Een mégane als deze heeft een kleine verkoop waarde,als de auto verder in orde is wellicht zonde de airco niet te maken.
Wat is het nummer wat erop staat?
Een mégane als deze heeft een kleine verkoop waarde,als de auto verder in orde is wellicht zonde de airco niet te maken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Het is de :8200050141
Als ik zoek op mijn model en bouwjaar krijg ik echter meestal een andere te zien, namelijk de : 7700103536
Wat het verschil is weet ik niet. Ze verschillen duidelijk qua vorm, maar of dat ook gevolgen heeft voor de mechanische passing op het blok, de elektrische aansluiting OF de slangaansluitingen weet ik ook niet. Waarschijnlijk maakt het weinig uit, maar je weet het nooit zeker natuurlijk.
Bij verkoop gaat dit geen verschil meer uitmaken. Dan is de vraag of we het zelf nog de moeite waard vinden. Ligt eraan. Het ding begint het laatste jaar wel een stuk reparatiegevoeliger te worden. Nu was ik niet zelf van plan om em weg te gooien (ik heb er 2 weken geleden nog een nieuw setje schijven en blokken opgezet) maar het moet wel een beetje binnen de perken blijven.
Als ik zoek op mijn model en bouwjaar krijg ik echter meestal een andere te zien, namelijk de : 7700103536
Wat het verschil is weet ik niet. Ze verschillen duidelijk qua vorm, maar of dat ook gevolgen heeft voor de mechanische passing op het blok, de elektrische aansluiting OF de slangaansluitingen weet ik ook niet. Waarschijnlijk maakt het weinig uit, maar je weet het nooit zeker natuurlijk.
Bij verkoop gaat dit geen verschil meer uitmaken. Dan is de vraag of we het zelf nog de moeite waard vinden. Ligt eraan. Het ding begint het laatste jaar wel een stuk reparatiegevoeliger te worden. Nu was ik niet zelf van plan om em weg te gooien (ik heb er 2 weken geleden nog een nieuw setje schijven en blokken opgezet) maar het moet wel een beetje binnen de perken blijven.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: airco compressor stuk
Dit model is vrij degelijk,grote reparaties bij tijdig onderhoud zijn er vaak niet.
Denk er eens goed over,als je de auto geen jàren meer wil rijden is een gebruikt deel wellicht toch het overwegen waard.
Denk er eens goed over,als je de auto geen jàren meer wil rijden is een gebruikt deel wellicht toch het overwegen waard.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Heb je de leidingen wel heeeeeeeel goed dicht gemaakt , en ik bedoel echt goed dicht , als je gaat rijden of je laat de auto zo een tijdje staan met open leidingen krijg je nog veel meer ellende .
Als er water of vuil in komt is het systeem defenitief ten dode opgeschreven.
Als er water of vuil in komt is het systeem defenitief ten dode opgeschreven.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: airco compressor stuk
Ja, ik heb ze wel gelijk stevig afgetapted.
Voor diegenen die dezeflde truuk willen toepassen: een riem met een lengte van 1303 mm past. Een 1330 mm riem is te lang. Spannen wil wil, maar dan komt de spanrol aan de onderkant tegen de riem aan die dan loopt tussen dynamo en krukas. Verder moet de losse looprol er er tussenuit.
Voor diegenen die dezeflde truuk willen toepassen: een riem met een lengte van 1303 mm past. Een 1330 mm riem is te lang. Spannen wil wil, maar dan komt de spanrol aan de onderkant tegen de riem aan die dan loopt tussen dynamo en krukas. Verder moet de losse looprol er er tussenuit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 376 Weergaves
-
Laatste bericht door LeonKnook
-
- 0 Reacties
- 330 Weergaves
-
Laatste bericht door Matradjet
-
- 8 Reacties
- 1047 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 50 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 2 Reacties
- 420 Weergaves
-
Laatste bericht door Hens
-
-
Hoe interieurfilter vervangen? (Twingo 2004 met airco)
door Vertrokken gebruiker 45857 » » in Techniek algemeen - 4 Reacties
- 809 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 45857
-
-
- 2 Reacties
- 512 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic