Airco check, werkelijk nodig?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Frans_G.Scenic
lid
lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 30 nov 2024 23:29
Actief als: particulier

Airco check, werkelijk nodig?

Bericht door Frans_G.Scenic »

Ik zie weer over reclames om je airco te laten controleren; toevallig net eentje van Renault op Facebook.
Volgens mij is dit tot op bepaalde hoogte onzin, de druk in het systeem wordt continu gemeten in mijn Scenic 2. Als deze te laag is schakelt de airco niet in. Voor de smering zit er olie in het systeem, dus waarom zou de pomp drooglopen als er te weinig koelgas in zou zitten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49

Re: Airco check, werkelijk nodig?

Bericht door mechanic »

Als er een lek zit kan de olie er ook uit lekken natuurlijk,dan met een te lage vullingsgraad blijven rijden kàn er schade optreden.
Een aircocheck bij de dealer is niks meer dan controleren of de pomp inschakeld,uitstroomtemperatuur meten,en ruiken of het systeem geen nare luchtjes geeft. Ongeveer 1minuut werk,en je krijgt een leuk controle lijstje.
Best laat je eens in de zoveel jaar de vulling controleren en het systeem op lekkage.
De verdamper reinigen heeft als de airco niet stinkt weinig nut.
Bij een te lage vulling werkt het systeem nog steeds,tot op zekere hoogte. Uitstroomtemperatuur wordt lager,je hoort het suizen in de leidingen,pomp wellicht ratelen. Het werkt pas echt niet meer als er serieus te weinig inzit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ap1
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 28 mar 2025 15:20

Bericht door ap1 »

Tsa vind die APK voor 19€ ook altijd eng, kom ook nooit bij zulke bedrijven want daar is altijd wel wat met de remmen en dergelijke. Zolang die airco doet wat ie moet doen lekker met rust laten lijkt me.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53

Bericht door kaleido 1 »

Een airco check heeft zeker zin , je verliest 10% op jaarbasis aan koudemiddel , voordat het systeem er echt defenitief mee stopt heb je al een tijdje met te weinig koudemiddel rond gereden.
Het koudemiddel koelt ook het inwendige van de pomp en transporteert ook de olie , olie verdwijnt door gebrek aan koudemiddel uit de pomp , en ja hoor door begint het geratel en dus de schade , kassa.
Een airco check heeft in mijn ogen alleen zin door het leeg halen van het systeem , wegen wat er uit kwam , daar een diagnose op los laten , en van daaruit wel of niet opnieuw vullen.
een checklijstje zegt mij niets , de meesten weten toch niet wat ze aan het doen zijn !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Heb deze dealer airco checks jàren gedaan volgens rn richtlijn en bijhorend controle lijstje.
Die gingen zoals in mijn 1e post en hebben weinig/geen meerwaarde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Frans_G.Scenic
lid
lid

Misschien vroeg ik er om: vorige week woensdag 30 graden begon de airco opeens meer geluid te produceren.
Zaterdag de Airco laten controleren aan zo'n machine, ging bijna 300 gram koudemiddel bij. Hij koelt nu nog beter maar ik hoor hem nog steeds lopen als ik op de autoweg rijd. Dit geluid ben ik niet gewend dus vrees dat ik aan een andere pomp toe ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Laat dat ook op lekkage controleren. Zo uit mijn hoofd gaat er 550gram r134a in.
Een aircocheck is elk geval iets anders dan de vullingsgraad laten controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TheSarge
lid
lid
Laatste bezoek: 19 nov 2020 20:01

Bericht door TheSarge »

Ik laat jaarlijks bij onze auto's een volledige aircocheck doen bij kwikfit (ja niet iedereen is enthousiast over deze formule, maar ik heb hier in mijn woonplaats goede ervaringen). Systeem leeg halen, druktest, reinigen verdamper, check interieurfilter en weer vullen. Ze hebben altijd wel een leuke kortingsactie en na 1 uurtje rij je weer weg. Je merkt gewoon dat er dan beter wordt gekoeld. Geen nare luchtjes en dus beter voor de gezondheid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Frans_G.Scenic
lid
lid

Hallo allemaal, dank voor jullie reacties. Ik twijfel of ik de pomp/compressor zo nog een zomervakantie kan gebruiken of dat ik er toch beter aan doe om er een nieuwe of revisie in te zetten. Bij een hoger toerental met name op de snelweg hoor je hem wel duidelijk lopen.
Weet iemand misschien wat voor compressor er het beste in kan, ik zie een hele lijst bij autodoc.
Kenteken 96-sp-pl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TheSarge
lid
lid
Laatste bezoek: 19 nov 2020 20:01

Bericht door TheSarge »

Aircoservice weer laten doen bij kwikfit en een wereld van verschil zeg. Toch na een jaar weer gedaan en een stuk koeler en zonder luchtjes. Ik zou gezien jou problematiek niet wachten met reparatie....straks heb je hem echt nodig en begeeft ie het

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53

Bericht door kaleido 1 »

Als de compressor echt op een hoop gaat ben je verder van huis , met een beetje pech zit het hele systeem vol slijpsel , vuile olie enz.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 16 apr 2021 14:43

Bericht door Domi1963 »

Ik vrees dat het voor deze compressor te laat is. Ik zou een gereviseerde nemen. Die zijn goed nagekeken. Een nieuwe kan een constructiefout bevatten! Bovenal is een gereviseerde goedkoper bij inlevering van je oude compressor dan een nieuwe.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut