airco bevriest, Renault Arkana

Plaats reactie

Topic author
Gast1965
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 14 sep 2024 14:03
Actief als: particulier

airco bevriest, Renault Arkana

Bericht door Gast1965 »

Beste Arkana eigenaren of Renault bezitters,

Ik heb een vraag. Ik ben sinds een maand in het bezit van een mooie Arkana 1.6 E-Tech Hybrid 145 R.S. Line, bijna twee jaar oud (oktober 2022),.
Deze bij een Renault dealer gekocht en ben daar heel tevreden mee, behalve over de werking van de airco.

Het is namelijk zo dat ik nu meerdere keren na een lange rit in combinatie met een warme zonnige dag geconfronteerd wordt met een airco die na verloop van de rit langzaamaan steeds minder koele lucht blaast en idem ook de lucht uit de ventilatieroosters niet meer doorgeeft. Je hoort de ventilator loeien, maar er wordt geen lucht meer doorgegeven. Bij de proefrit constateerde ik ook dat de airco niet zo goed koelde, maar voor de aflevering is deze nagekeken en in orde bevonden

Natuurlijk heb ik de Renault dealer gebeld (ik woon een paar honderd meter zuidelijker) en die meldde mij dat dit een bekend probleem is en dat in dit geval de verdamper bevriest, waardoor de airco en de luchtdoorgifte wordt geblokkeerd. De enige remedie zou zijn dat ik, wanneer bovenstaande probleem zich voordoet ik de airco uitzet en eventueel de kachel even aan, waardoor de verdamper wordt ontdooit. Daarna de airco weer aanzetten en dan werkt hij weer. Ook was het advies om niet te veel koeling te vragen in relatie tot de buitentemperatuur, waardoor bovenstaande probleem minder vaak kan optreden. Wel gaf men aan dat dit probleem bij een Nederlandse zomer wel een keer of 10 zal optreden, waarbij hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid de boosdoeners zijn.

Nu moet ik zeggen dat ik vertrouwen heb in de deskundigheid van deze Renault dealer en ik ook een goede service tot dusver heb ervaren, maar wil deze case toch graag voorleggen aan Arkana rijders of zij ook zo de zomer moeten doorkomen, met deze gerbruiker tips. Of misschien andere Renault rijders die dit probleem kennen. Aan de andere kant wil ik ook zeker weten dat er geen technisch mankement is met de airco, dit zeker ik nog 11 maanden BOVAG garantie heb. Ook heb ik de vraag of er ook in het algemeen een matige airco wordt ervaren. Bij mijn voormalige Nissan Qasqhai ervaarde ik een veel krachtigere airco en kende ik deze problemen niet.

Alvast dank voor reacties!

André
Sinds aug 2024 Arkana 1.6 E-Tech Hybrid 145 R.S. Line

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 24 apr 2025 23:24

Re: airco bevriest, Renault Arkana

Bericht door mechanic »

Het bevriezen van de airco komt door het vocht wat klaarblijkelijk niet voldoende afgevoerd wordt.
Gewoonlijk hoort dit niet te kunnen gebeuren, en met menig andere auto dit ook nooit ervaren.

Probeer eens met een simpel metertje de uitstroomtemperatuur te monitoren op een hete dag, als je merkt dat die richting vriespunt gaat kun je deze een aantal graden hoger zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Gast1965
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door Gast1965 »

Dankjewel voor je reactie. Ik zal je suggestie om de uitstroomtemperatuur te meten meegeven aan de garage. Verder begrijp ik uit je reactie, dat de problemen die ik met mijn airco ondervindt, niet behoren bij een goed werkende airco van een auto van nog geen 2 jaar oud.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Bevriezen van airco is in sommige gevallen wel 'gewoon', maar niet nodig.
Wellicht is er een euvel met de temperatuursensor waardoor de airco niet uitschakelt als deze bevriest, en de afvoer wellicht ondermaats.

Het is gemeld in de garantie elk geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Gast1965
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door Gast1965 »

mechanic schreef: 13 sep 2024 16:47 Het bevriezen van de airco komt door het vocht wat klaarblijkelijk niet voldoende afgevoerd wordt.
Gewoonlijk hoort dit niet te kunnen gebeuren, en met menig andere auto dit ook nooit ervaren.

Probeer eens met een simpel metertje de uitstroomtemperatuur te monitoren op een hete dag, als je merkt dat die richting vriespunt gaat kun je deze een aantal graden hoger zetten.
Dank, zal ik doen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 21 apr 2025 14:16

Bericht door A110 »

Hebben ze ook het airco systeem opnieuw gevuld bij aflevering?

Uit ervaring kan ik vertellen dat bij nieuwe auto's vanaf de fabriek het airco systeem minimaal gevuld word. Dat scheelt weer (duur) airco gas voor de fabriek.

Als er dus (te) weinig gas in het systeem zit is de koel capaciteit ook ondermaats en bevriest de verdamper ook sneller.

En zoals geschreven laat de temperatuur sensoren eens nakijken. Er zit een temperatuursensor in/bij de verdamper. Deze moet ervoor zorgen dat als de verdamper bevriest de airco even tijdelijk uitgeschakeld word om dit soort problemen te voorkomen.
Wellicht geeft die sensor een verkeerde waarde waardoor het systeem niet goed functioneerd.

En wat ook belangrijk is zoals hierboven ook al geschreven. Zet de airco/kachel niet lager dan 3 tot 4 graden onder de buitentemperatuur.
En bij hele hoge temperaturen heeft een airco systeem van veel merken (werk bij een universeel garage) moeite. Het lijkt erop dat de fabrikant het systeem ondermaats heeft gemaakt om kosten te besparen.

Maar eerst goed naar de temperatuursensoren laten kijken. En de airco vulling eens goed onder de loep nemen. Als het daarna nog steeds is dan gaan we spreken over product eigenschap.
www.jwa-autoservice.nl

Renault Clio Hybrid 140 (2020) Afbeelding
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021) Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Gast1965
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door Gast1965 »

Dankjewel voor de uitgebreide toelichting!

Bij aflevering is de airco na gekeken, en is ook het vloeistof nivo gecheckt en die was goed is mij verzekerd.

Maar de aanbeveling om de temperatuur sensoren na te laten kijken ga ik zeker meegeven!

En wellicht de afvoer van condenswater dat deze niet goed zou zijn.

Dank en blij te vernemen dat het wellicht op te lossen is.

Ps, de airco niet te laag zetten irt tot buitentemperatuur heb ik ook meegekregen, daar hield ik overigens bij vorige auto's nooit rekening mee, maar is wel verstandig.

Groeten André

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Heb een klein autootje zelf waar 380gram koudemiddel in zit, die airco staat in de zomer constant op maximaal wat weinig capaciteit, maar die bevriest niet.
Had voorheen een oude Volvo waar 1000gr koudemiddel in het systeem zat, dat systeem had een overcapaciteit..

Bij de kangoo 2 was de airco afvoer ook slecht ontworpen en liep alles het interieur in vaak om maar wat te noemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 23 apr 2025 18:38

Bericht door Pepone »

Wij zetten de airco altijd op auto en 18/20 graden.
Dan zou hij bij +30 graden of -10 die temp moeten aanhouden (ongeveer).

Werkt in de Zoë goed.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie