Achtervering zei KNAL !

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
Actief als: particulier

Achtervering zei KNAL !

Bericht door BramvT »

Model/uitvoering : Kangoo 1.9 DTI
Bouwjaar : 2000
Brandstof : Diesel

Vandaag in het oosten van het land, wilde net wegrijden onder een slagboom van een bedrijf...toen ik een harde knal hoorde (metaalachtig) en nu staat mijn linkerachter-wiel een stuk lager.
Ik had een pallet van 400 kg achterin, de Kangoo mag 650 kg hebben dus dat mag het probleem niet zijn.
DSC00171.JPG
De vraag is nu : is dit een gebroken torsiestaaf (of Schokbreker ?) en zo JA....hoe moet je dat gaan verhelpen, complete achterbrug (via de sloop ed.) regelen....of kan er ook alleen een nieuwe torsiestaaf ingezet worden ?

Dit is mijn derde Kangoo DTI...maar dit is voor het eerst dat ik iets met de vering heb....graag advies !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Re: Achtervering zei KNAL !

Bericht door BramvT »

Ondertussen wezen zoeken op het forum....kan zelf helemaal niks doen, zal dus garagewerk worden, maar de vraag is of een 1.9DTI met een laadvermogen van 650 kg zomaar een as van bijvoorbeeld een 1.4 benzine eronder kan cq. mag hebben :think:

viewtopic.php?f=120&t=14723
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

De Torsiestaaf is los te vervangen. Maar een as van een sloper is net zo eenvoudig.
Even zoeken op onderdelenlijn oid.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Alleen Kangoo's met een verhoogd laadvermogen en met een vergrote laadruimte hebben een verzwaarde achteras, de andere Kangoos hebben dezelfde as.
De auto's met verhoogd laadvermogen en vergrote laadruimte zijn gebouwd met een 65pk diesel of 65pk dCI motor.
De 55d, 55dCI, 80dTI, 80dCI en benzine uitvoeringen zijn alleen met standaard laadvermogen en achteras geleverd.
Allemaal met 650 kilo laadvermogen dus.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Nou dan moet het wel lukken er een van de sloop te halen.
SUC6
mvg WillemS
p.s. 650kg is natuurlijk inklusief het gewicht van het achterdeel van de wagen, dus met een pallet van 400kg ging je er ruim overheen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Willem :

Massa leeg 1065 kg
Maximum toelaatbare massa 1690 kg
(laadvermogen 625 en niet 650 zoals ik per ongeluk schreef) :oops:

Voorasdruk 890 kg
Achterasdruk 920 kg

Neem nu even de achterasdruk : leeg zal het van de 1065 kg misschien 400 op beide wielen zijn schat ik....en 665 kg voorzijde (met blok en aandrijving)....dus 400 kg moet hij dan toch kunnen hebben ?
En er rust natuurlijk ook wat gewicht van de lading op de voorwielen.

Maar goed, ik houd 400 a 450kg als max aan....dan zit ik met het eigen gewicht van 1065 totaal op : 1515 kg....zelf weeg ik 70kg ...dus 1585.

Overigens is er vanmorgen bij een garage in R'dam een as van een DCI uit 2007 onder gekomen...hij staat nu uiteraard weer recht maar ook wat hoger van achteren, zou deze as er eentje zijn met extra asdruk ?

En @Antonio : dank voor de gegevens ! :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Je berekening kan wel kloppen, maar het is allemaal net-aan. Door met 1 wiel over een drempel te gaan kan net de doorslag hebben gegeven, ook is het mogelijk dat er al wat vermoeidheid was opgetreden in het verenpakket, in ieder geval kan je nu weer verder.
Een torsie as kan vaak iets versteld worden door middel van spiebanen. Het kan ook zijn dat dit idd een "zwaardere as" is.
Als de wagen achter hoger staat zullen de rijeigenschappen veranderen doordat de fusseashelling minder wordt.
De rechtuit eigenschappen kunnen nadelig beinvloed worden.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

Kan ook zijn dat de oude as al wat ingezakt was en de nieuwe in een meer correcte stand staat.
Dit kan gebeuren door verschillend gebruik van de auto.
In principe is bij beide auto's de grondspeling gelijk, ook bij de auto's met verhoogd laadvermogen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Gaat mij niet om de grondspeling maar om de hoogte's die Renault voorschijft. Even opzoeken in het handboek welke die zijn en daar vind je meteen ook de daarbij behorende fuseeashellinghoek.
.mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Ik zal komende dagen even een paar foto's maken hoe hij er nu bij staat (uiteraard leeg)...kunnen jullie misschien makkelijker een oordeel vellen :wink:

Ik heb er vandaag bijna 700 km mee gereden door het land, als ik over een richel rijd op de snelweg (met 100 of 120) hoor ik van achteren een snelle trilling in de wielen, wat ik bij de vorige as niet had....ook over bobbels, drempels ed. deint hij nogal na....dan denk je dus al snel aan slechte schokbrekers uit mijn vroegere ervaringen.

Helaas was ik niet zo slim om te vragen om de oude schokbrekers van mijn as af te halen :fp: .....ik dacht bij mijzelf, als die nieuwe as van 2007 is zullen die schokbrekers wel frisser zijn dan die van mij...met 13 jaar oud en 226.000 km gereden.

Vroeger had je nog her en der garage's die schokbreker-testbanken hadden....maar in mijn stad is er niemand meer met zo'n apparaat (waren nogal klant-onvriendelijk zeiden ze, testten vaak in het voordeel van Koni e.d.) :think:
Of die snelle trillingen komen omdat de as te hoog staat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Hierbij de 2 zij aanzichten met de *nieuwe* as, de Kangoo is leeg.
(en ja, ik ben in het bezit van een invalidenkaart) :wink:
DSC00177.JPG
DSC00178.JPG
Nu heb ik tot nu toe altijd in Kangoo's (type-1) gereden met al minstens 180.000 km bij aanschaf...die stonden van achteren toch wel ietsje lager, wat natuurlijk te maken kan hebben met slijtage van de torsieveren (10 a 11 jaar doorveren)....deze is ook veel stugger in de veren (TE stug naar mijn gevoel)....dat snel ''bobberen'' als ik over een richel rijd, of een beetje willen springen in een wat scherpe bocht...zou volgens mij aan de schokbrekers moeten liggen.
De vering zelf piept of kraakt niet tijdens inveren, dat zit volgens mij wel goed. :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

De hoogte lijkt mij goed te zijn, de auto hoort iets voorover te staan.
Toch eens zien of je je oude schokbrekers nog teruggeplaatst kan krijgen als het stuiteren je tegenstaat.
Het kan zijn dat er in de loop van de modeljaren andere torsiestaven zijn gemonteerd echter zijn deze onderling best uitwisselbaar met uitzondering van de wagens met verhoogd laadvermogen, zoals al eerder is aangegeven.

Antonio.
Renault, a way of life!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

door Rossy » Do Sep 19, 2013 7:45 pm

De hoogte lijkt mij goed te zijn, de auto hoort iets voorover te staan.
Toch eens zien of je je oude schokbrekers nog teruggeplaatst kan krijgen als het stuiteren je tegenstaat.
Het kan zijn dat er in de loop van de modeljaren andere torsiestaven zijn gemonteerd echter zijn deze onderling best uitwisselbaar met uitzondering van de wagens met verhoogd laadvermogen, zoals al eerder is aangegeven.

Antonio.
Ik heb na een week rijden toch maar even die garage in R'dam gebeld en die vroeg mij om as. dinsdag langs te komen (de man is volgens eigen zeggen erg service-gevoelig) en zal het gratis voor mij in orde gaan maken....door er eerst 2 andere schokbrekers op te zetten...en als dat niet helpt desnoods een andere as eronder.

Ik had er vandaag een pallet in van zeker 300 kg.....normaal zakken de achterwielen dan iets onder de spatbordrand in, maar nu bleef je zeker nog 6 cm zien boven het wiel....oftewel, hij lijkt mij veel te stug (en zo veert hij ook). :think:

Het lijkt wel of ie nu een laadvermogen heeft van 1 ton ! :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Als je me even je chassisnummer opgeeft kan ik wellicht vinden welke as eronder hoort(onderdeelnummer).
Wat vervoer je eigenlijk op die pallets?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 jan 2025 12:13

Bericht door de mon »

Ik zou toch maar een aanhangwagentje gebruiken.Ik heb mijn as al eens moeten vervangen.
Ik heb maar 13 duim banden met X load index.
De as ligt al een jaar ter zijde,torsiebar komt niet los.Toch even de verfstrepen van de orginele as.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Het probleem is deze week inmiddels opgelost....er bleek inderdaad iets mis te zijn met de schokbrekers (1 of allebei), er zijn door de garage die de as eronder heeft gezet gratis 2 gebruikte schokbrekers onder gezet (kwamen notabene van een Kangoo DTI af) en nu ligt hij weer vast op de weg zoals het hoort.

Wel nog het hogere laadvermogen wat ik nu absoluut heb...vergeleken met de oude as, kan ook zijn natuurlijk dat die oude as al erg zwak was en daardoor snel inzakte.
Ik vraag mij dan ook af of dit met een APK volgend jaar (Juni) problemen kan opleveren. :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut