Achterruit verwarming werkt niet meer
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Achterruit verwarming werkt niet meer
Ik bezit een renault laguna 1.6 rxi 16 v uit 1999.
Mijn achterruit verwarming werkt helaas niet meer. Ik heb het halve internet afgezocht en kom nu
uiteindelijk hier. Heb mezelf gelijk even ingelezen in de diverse topics.
Als ik de knop indruk brandt het lampje op het dashboard. Ik hoor ook een relais inschakelen onder mijn
stuur.
Als ik de stekkers naar het raam in de achterklep loshaal, meet ik hier ook een spannings verschil.
Ongeveer 12 Volt. Als ik de achterruit verwarming weer uitzet is dit spanningsverschil ook niet aanwezig.
Als ik het spul aansluit (dus raam verbindingen met kabel) meet ik geen spanningsverschil.
Ik heb mijn raam goed onderzocht maar ik kan geen breuken vinden.
Hoe kan ik stapsgewijs zaken uitsluiten.
Kan ik ergens anders nog wat proberen ?
Wie heeft een tip voor me ?
Mijn achterruit verwarming werkt helaas niet meer. Ik heb het halve internet afgezocht en kom nu
uiteindelijk hier. Heb mezelf gelijk even ingelezen in de diverse topics.
Als ik de knop indruk brandt het lampje op het dashboard. Ik hoor ook een relais inschakelen onder mijn
stuur.
Als ik de stekkers naar het raam in de achterklep loshaal, meet ik hier ook een spannings verschil.
Ongeveer 12 Volt. Als ik de achterruit verwarming weer uitzet is dit spanningsverschil ook niet aanwezig.
Als ik het spul aansluit (dus raam verbindingen met kabel) meet ik geen spanningsverschil.
Ik heb mijn raam goed onderzocht maar ik kan geen breuken vinden.
Hoe kan ik stapsgewijs zaken uitsluiten.
Kan ik ergens anders nog wat proberen ?
Wie heeft een tip voor me ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 04 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Nijmegen
Heb ik ook gehad met mijn 2.0. RT uit 94.
Na veel zoeken op Problemcar kwam ik erachter wat het was. Er zit bij de ruit een verbindingsblokje. Deze is wit van kleur. En daar zit hem de kneep. Soldeer de draden aan elkaar buiten het blokje om en hij zal het weer doen.
Op de een of andere manier geeft de verbinding in het blok niets door. Vaak is deze ook donker van kleur wat op een lichte verbranding duid.
Na veel zoeken op Problemcar kwam ik erachter wat het was. Er zit bij de ruit een verbindingsblokje. Deze is wit van kleur. En daar zit hem de kneep. Soldeer de draden aan elkaar buiten het blokje om en hij zal het weer doen.
Op de een of andere manier geeft de verbinding in het blok niets door. Vaak is deze ook donker van kleur wat op een lichte verbranding duid.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ha Walliamm,Walliamm schreef:Heb ik ook gehad met mijn 2.0. RT uit 94.
Na veel zoeken op Problemcar kwam ik erachter wat het was. Er zit bij de ruit een verbindingsblokje. Deze is wit van kleur. En daar zit hem de kneep. Soldeer de draden aan elkaar buiten het blokje om en hij zal het weer doen.
Op de een of andere manier geeft de verbinding in het blok niets door. Vaak is deze ook donker van kleur wat op een lichte verbranding duid.
ik zal eens kijken of ik het kan vinden. Ik heb al wel een keer de plastic afdekkap gedemonteerd om te kijken
of ik wat vreemds zag. Dat blokje is me toen niet opgevallen.
Ben trouwens benieuwd waar dat voor dient.
Misschien is het wel een onderdeel wat los te bestellen is. Ik heb mijn achterruit onderzocht op een draadbreuk maar hier is niks te vinden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02 feb 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: zwaag
achterruit verwarming
Hoi Tychosta,
Als je in de kofferbak de binnenbekleding aan de linkerkant loshaalt, zie je daarachter een wit stekkerblok zitten.
Je de de twee helften loshalen en met contactspray inspuiten. Heb ik gedaan en dat hielp prima. Draden solderen kan natuurlijk ook.
Succes, Reinier
Als je in de kofferbak de binnenbekleding aan de linkerkant loshaalt, zie je daarachter een wit stekkerblok zitten.

Je de de twee helften loshalen en met contactspray inspuiten. Heb ik gedaan en dat hielp prima. Draden solderen kan natuurlijk ook.

Succes, Reinier
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Re: achterruit verwarming
Ha Reinier,reinier06 schreef:Hoi Tychosta,
Als je in de kofferbak de binnenbekleding aan de linkerkant loshaalt, zie je daarachter een wit stekkerblok zitten.![]()
Je de de twee helften loshalen en met contactspray inspuiten. Heb ik gedaan en dat hielp prima. Draden solderen kan natuurlijk ook.![]()
Succes, Reinier
het zit dus niet in de deksel maar gewoon in de zijde van de auto.
Zal wel achter het vakje zijn waar in mijn verbandkist heb zitten. Zal eens kijken of ik er makkelijk bij kan komen.
Alvast bedankt !
Jullie horen de afloop !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Re: achterruit verwarming
Oke,
we gaan verder. Die stekker aan de zijkant heb ik gevonden. Er gaan nog meer draden in en uit.
Als ik bij de aansluiting naar het raam kijk dan zie ik daar 2 draden.
Groen/wit & groen/zwart. Deze moeten dus voor de achterruitverwarming zijn.
Als ik die stekker eruit trek en ik zet de achterruitverwarming bij (motor draait).
Dan meet ik daar 32 Volt. Als ik de stekker weer aansluit en de aansluitingen bij het raam check,
meet ik daar ook 32 Volt (aansluiting naar raam ligt los).
Als ik het raam vervolgens ook aansluit meet ik 0 V.
Het rare is dat ik nu 32 Volt meet. Terwijl ik eerst een 12 Volt heb gemeten.
Ik heb natuurlijk wel die stekker er een paar keer in en uit gehaald.
Ik ben benieuwd wat ik op die witte stekker, en de aansluitingen bij het raam zou moeten meten.
Wie oh wie.
Tycho
we gaan verder. Die stekker aan de zijkant heb ik gevonden. Er gaan nog meer draden in en uit.
Als ik bij de aansluiting naar het raam kijk dan zie ik daar 2 draden.
Groen/wit & groen/zwart. Deze moeten dus voor de achterruitverwarming zijn.
Als ik die stekker eruit trek en ik zet de achterruitverwarming bij (motor draait).
Dan meet ik daar 32 Volt. Als ik de stekker weer aansluit en de aansluitingen bij het raam check,
meet ik daar ook 32 Volt (aansluiting naar raam ligt los).
Als ik het raam vervolgens ook aansluit meet ik 0 V.
Het rare is dat ik nu 32 Volt meet. Terwijl ik eerst een 12 Volt heb gemeten.
Ik heb natuurlijk wel die stekker er een paar keer in en uit gehaald.
Ik ben benieuwd wat ik op die witte stekker, en de aansluitingen bij het raam zou moeten meten.
Wie oh wie.
Tycho
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Re: achterruit verwarming
Niemand die mij kan helpen ?tychosta schreef:Oke,
we gaan verder. Die stekker aan de zijkant heb ik gevonden. Er gaan nog meer draden in en uit.
Als ik bij de aansluiting naar het raam kijk dan zie ik daar 2 draden.
Groen/wit & groen/zwart. Deze moeten dus voor de achterruitverwarming zijn.
Als ik die stekker eruit trek en ik zet de achterruitverwarming bij (motor draait).
Dan meet ik daar 32 Volt. Als ik de stekker weer aansluit en de aansluitingen bij het raam check,
meet ik daar ook 32 Volt (aansluiting naar raam ligt los).
Als ik het raam vervolgens ook aansluit meet ik 0 V.
Het rare is dat ik nu 32 Volt meet. Terwijl ik eerst een 12 Volt heb gemeten.
Ik heb natuurlijk wel die stekker er een paar keer in en uit gehaald.
Ik ben benieuwd wat ik op die witte stekker, en de aansluitingen bij het raam zou moeten meten.
Wie oh wie.
Tycho
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3484
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Die 32 volt, dat zou eerder 3.2 volt zijn denk ik zo.
Immers, de dynamo zal maar iets van 14 volt maximaal mogen leveren. Als die meer volt afgeeft, dan is de spanningsbegrenzer stuk, en even later een heleboel andere dingen in de auto
Als de stekkers op de raamverbinding zitten en je meet het voltage tussen beide stekkers, dan moet dat juist heel dicht bij of zelfs 0 volt zijn.
Meet je de spanning tussen de stekkers en een massa punt, dan zou er één rond de 13 volt moeten geven, en de andere 0 volt.
Maar behalve spanning heb je ook nog stroom (Ámpere).
Een achterruit verwarming kan zo'n 200 watt zijn (staat er soms ook heel klein in/bij één van de stroombanen te lezen, in elk geval bij de R25 en de Scenic (240W 13V) rechtsonderaan)
Dan kom je al snel op amperage's van 18Ampere, en bij iedere stekkerverbinding kan dat problemen geven omdat het een overgang is, en er dus wat stroom verloren kan gaan.
Dan meet je op de kabels nog wel mooi 12 of 13 of 14 volt, maar het amperage is dan te laag om de verwarming tot volle vermogen te laten komen.
Als je een goede ampere meter hebt, zou je dat nog kunnen meten, maar let wel op de maximale ampere die hij mag verwerken (de meter dus) en de maximale tijd gedurende de meting.
(Bijvoorbeeld, bij Aldi had je een multi meter die kan tot ik meen, 20Ampere meten, maar niet langer dan iets van 15 seconden ofzo. Maar goed, voor die 8 euro vond ik dat al heel knap
)
Wat je ook kunt doen is de zekering vervangen, ook al lijkt hij goed in orde te zijn.
Immers, de dynamo zal maar iets van 14 volt maximaal mogen leveren. Als die meer volt afgeeft, dan is de spanningsbegrenzer stuk, en even later een heleboel andere dingen in de auto

Als de stekkers op de raamverbinding zitten en je meet het voltage tussen beide stekkers, dan moet dat juist heel dicht bij of zelfs 0 volt zijn.
Meet je de spanning tussen de stekkers en een massa punt, dan zou er één rond de 13 volt moeten geven, en de andere 0 volt.
Maar behalve spanning heb je ook nog stroom (Ámpere).
Een achterruit verwarming kan zo'n 200 watt zijn (staat er soms ook heel klein in/bij één van de stroombanen te lezen, in elk geval bij de R25 en de Scenic (240W 13V) rechtsonderaan)
Dan kom je al snel op amperage's van 18Ampere, en bij iedere stekkerverbinding kan dat problemen geven omdat het een overgang is, en er dus wat stroom verloren kan gaan.
Dan meet je op de kabels nog wel mooi 12 of 13 of 14 volt, maar het amperage is dan te laag om de verwarming tot volle vermogen te laten komen.
Als je een goede ampere meter hebt, zou je dat nog kunnen meten, maar let wel op de maximale ampere die hij mag verwerken (de meter dus) en de maximale tijd gedurende de meting.
(Bijvoorbeeld, bij Aldi had je een multi meter die kan tot ik meen, 20Ampere meten, maar niet langer dan iets van 15 seconden ofzo. Maar goed, voor die 8 euro vond ik dat al heel knap

Wat je ook kunt doen is de zekering vervangen, ook al lijkt hij goed in orde te zijn.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
update:
heb een nieuwe multimeter op de kop getikt.
Als ik de achterruitverwarming los haal met de stekkers in de klep, en ik schakel vervolgens
de verwarming in, dan meet ik zo'n 14 a 15 Volt.
Als ik nu vervolgens de stekkertjes aansluit (verwarming staat nog bij, motor draait nog) en dan weer los
haal dan meet ik over de stekkertjes nog naar 9 a 10 Volt.
Schakel ik nu weer de verwarming aan en uit, dan krijg ik weer die 14 a 15 Volt terug.
Ik heb ook de witte stekker in de achterbak gevonden, daar meet ik ook gewoon 14 a 15 Volt.
Als ik de ruit aansluit op een accu dan werkt het wel.
Zou het een aardingsprobleem zijn ?
Zit er ergens nog een verbinding naar de aarde vanaf de achterruitverwarming ?
heb een nieuwe multimeter op de kop getikt.
Als ik de achterruitverwarming los haal met de stekkers in de klep, en ik schakel vervolgens
de verwarming in, dan meet ik zo'n 14 a 15 Volt.
Als ik nu vervolgens de stekkertjes aansluit (verwarming staat nog bij, motor draait nog) en dan weer los
haal dan meet ik over de stekkertjes nog naar 9 a 10 Volt.
Schakel ik nu weer de verwarming aan en uit, dan krijg ik weer die 14 a 15 Volt terug.
Ik heb ook de witte stekker in de achterbak gevonden, daar meet ik ook gewoon 14 a 15 Volt.
Als ik de ruit aansluit op een accu dan werkt het wel.
Zou het een aardingsprobleem zijn ?
Zit er ergens nog een verbinding naar de aarde vanaf de achterruitverwarming ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 7
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 dec 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Achterruit verwarming werkt niet meer
Het vriest buiten weer, dus ik dacht laat ik dit topic weer eens updaten:
Ik heb ondertussen hetvolgende gedaan (en flink mijn handen opengehaald aan dat handige relaiskastje onder het dashboard, erg makkelijk te demonteren
!)
• Losse accu op raam aangesloten: verwarming werkt, achterruit ontdooit
• Zekering nageken (is nog goed, mijn achterruitwisser doet het ook gewoon nog, en deze zit op dezelfde
zekering)
• Ik hoor het relais bijspringen als ik de schakelaar indruk
• Heb het relais al gewisseld met een andere
• Aansluitingen op het raam los gehaald: ik meet dan gewoon 14 volt
• Stekker los gehaald achter de bekleding van de achterbak: ook gewoon 14 volt (niet aangesloten op raam)
• Via losse draad die direct op de stekker in de kofferbak wordt aangesloten een verbinding gemaakt naar het
raam (dit werkt niet)
Ik heb het idee dat zodra er vermogen wordt afgenomen door de achterruit er iets fout gaat. Ik meen ergens wel eens gelezen te hebben dat de printplaat dan slecht zou kunnen zijn. Zit die daar waar mijn zekeringen/relais zitten, onder het stuurconsole? En wat zou zoiets kosten?
Wie oh wie, wellicht heeft iemand nog opties.
Ik heb ondertussen hetvolgende gedaan (en flink mijn handen opengehaald aan dat handige relaiskastje onder het dashboard, erg makkelijk te demonteren

• Losse accu op raam aangesloten: verwarming werkt, achterruit ontdooit
• Zekering nageken (is nog goed, mijn achterruitwisser doet het ook gewoon nog, en deze zit op dezelfde
zekering)
• Ik hoor het relais bijspringen als ik de schakelaar indruk
• Heb het relais al gewisseld met een andere
• Aansluitingen op het raam los gehaald: ik meet dan gewoon 14 volt
• Stekker los gehaald achter de bekleding van de achterbak: ook gewoon 14 volt (niet aangesloten op raam)
• Via losse draad die direct op de stekker in de kofferbak wordt aangesloten een verbinding gemaakt naar het
raam (dit werkt niet)
Ik heb het idee dat zodra er vermogen wordt afgenomen door de achterruit er iets fout gaat. Ik meen ergens wel eens gelezen te hebben dat de printplaat dan slecht zou kunnen zijn. Zit die daar waar mijn zekeringen/relais zitten, onder het stuurconsole? En wat zou zoiets kosten?
Wie oh wie, wellicht heeft iemand nog opties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 mei 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
achterruitverwarming
Ik had ook het probleem.
Maakt ergens geen massa meer.
De draad van de massa (van de achterruit)heb ik opnieuw getrokken en op het chassis aangesloten.
Achterruitverwarming werkt weer. Bespaart me een hoop zoeken ..WAAAAAR... het kapot is.
Hij werkt weer, dat is voldoende, prettige rit verder.
Maakt ergens geen massa meer.
De draad van de massa (van de achterruit)heb ik opnieuw getrokken en op het chassis aangesloten.
Achterruitverwarming werkt weer. Bespaart me een hoop zoeken ..WAAAAAR... het kapot is.
Hij werkt weer, dat is voldoende, prettige rit verder.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 dec 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik heb dit probleem bij mijn Laguna 1996 net opgelost. Het bleek het massakontakt aan de achterruit te zijn dat niet doorgaf.
Beetje afschuren en wat kontaktspray, en opgelost.
Bedankt voor de foto's. Die hebben echt geholpen.
Beetje afschuren en wat kontaktspray, en opgelost.
Bedankt voor de foto's. Die hebben echt geholpen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 nov 2007
- Laatste bezoek: 18 okt 2011 08:11
- Actief als: particulier
- Locatie: Helmond
Heb het probleem ook net verholpen bij mijn Laguna van 1998. De wit/groene draad (+12v van achterruitverwarming) was een beetje warm geworden in die grote witte stekker. Draden afgeknipt en met andere connectoren aan elkaar doorverbonden. Werkt weer prima nu! 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 okt 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Achterruit verwarming werkt niet meer
Bij mij functioneerde de achterruitverwarming ook niet meer.
De tip van het doorknippen en direct doorverbinden heeft bij mij ook gewerkt!
Thanx voor de tip.
De tip van het doorknippen en direct doorverbinden heeft bij mij ook gewerkt!
Thanx voor de tip.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 202 Weergaves
-
Laatste bericht door bogdanowicz
-
- 16 Reacties
- 1413 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 444 Weergaves
-
Laatste bericht door johan R5
-
- 1 Reacties
- 175 Weergaves
-
Laatste bericht door joebeatt
-
- 2 Reacties
- 528 Weergaves
-
Laatste bericht door Hans uut Epe
-
- 0 Reacties
- 420 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 7 Reacties
- 600 Weergaves
-
Laatste bericht door carlh