Accu Megane IV loopt leeg
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 sep 2024
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 22:33
- Actief als: particulier
Accu Megane IV loopt leeg
We hebben sinds een paar weken een probleem met de accu van onze Megane IV TCe 130 uit 2016. Ondanks dat we hoofdzakelijk lange stukken (>100 KM) hebben gereden rond de kerst, was de accu toch ineens zo leeg dat de auto niet meer startte en een reeks foutmeldingen begon te spuwen.
Iets meer dan 2 jaar geleden is de accu vervangen.
Ik heb bij de Renault dealer de accu laten doormeten en daar kwam, behalve een factuur van EUR 65, niets uit. Accu zou goed zijn. Dynamo lijkt het probleem ook niet. Bij stationair toerental stijgt de spanning naar ruim 14,5 volt.
Voor ik de dealer ga vragen om een uitgebreid onderzoek te doen, wil ik toch hier eens vragen of er soortgelijke problemen bekend zijn en zo ja, waardoor die veroorzaakt werden?
Iets meer dan 2 jaar geleden is de accu vervangen.
Ik heb bij de Renault dealer de accu laten doormeten en daar kwam, behalve een factuur van EUR 65, niets uit. Accu zou goed zijn. Dynamo lijkt het probleem ook niet. Bij stationair toerental stijgt de spanning naar ruim 14,5 volt.
Voor ik de dealer ga vragen om een uitgebreid onderzoek te doen, wil ik toch hier eens vragen of er soortgelijke problemen bekend zijn en zo ja, waardoor die veroorzaakt werden?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15 jan 2020
- Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52
- Actief als: particulier
Re: Accu Megane IV loopt leeg
Als alle verbruikers zoals de radio e.d. zo als het behoort uit gaan mag de accu niet de volgende dag leeg zijn.
Er moet dan wel sprake zijn van een hoge lekstroom en dat is te meten door de garage.
Ik sluit de accu niet bij voorbaat uit omdat er één cel sluiting kan maken die de andere cellen die in serie staan leeg kan trekken.
Door de hitte van de accu wordt die sluiting even ongedaan gemaakt maar zodra de accu in rust komt gaat die cel weer in sluiting en trekt de accu leeg.
De dynamo is een tweede optie omdat in die dynamo middels diodes de wisselspanning in gelijkspanning wordt omgezet.
Als er één diode sluiting maakt laad de dynamo de accu wel maar trekt de accu binnen no time ook weer leeg.
Er moet dan wel sprake zijn van een hoge lekstroom en dat is te meten door de garage.
Ik sluit de accu niet bij voorbaat uit omdat er één cel sluiting kan maken die de andere cellen die in serie staan leeg kan trekken.
Door de hitte van de accu wordt die sluiting even ongedaan gemaakt maar zodra de accu in rust komt gaat die cel weer in sluiting en trekt de accu leeg.
De dynamo is een tweede optie omdat in die dynamo middels diodes de wisselspanning in gelijkspanning wordt omgezet.
Als er één diode sluiting maakt laad de dynamo de accu wel maar trekt de accu binnen no time ook weer leeg.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 sep 2024
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 22:33
- Actief als: particulier
Re: Accu Megane IV loopt leeg
Dank voor het uitgebreide antwoord Ronny! Ik heb, zover mogelijk alles nagelopen en alles lijkt uit te gaan.
Dynamo kan ik niet testen, maar wat wel opvalt is dat de accu gewoon geen stroom meer lijkt vast te houden. Als ik een jumpstarter gebruik is het starten en lopen. Als ik dan een goed half uur gereden heb en de auto uitzet, dan meet ik 12,2 volt of minder. Wat ik van auto’s weet is dat wel laag. Vervolgens is dat na een half uur dusdanig gezakt dat ik niet meer kan starten.
Gisteren met een 12 Volt, 6 ampère lader geprobeerd bij te laden en dan komt de lader niet verder dan 1,5 ampère laden. Dat is zover mijn kennis gaat toch ook weinig voor een accu met 60ah capaciteit? Zelfs gezien de lage temperatuur.
Dynamo kan ik niet testen, maar wat wel opvalt is dat de accu gewoon geen stroom meer lijkt vast te houden. Als ik een jumpstarter gebruik is het starten en lopen. Als ik dan een goed half uur gereden heb en de auto uitzet, dan meet ik 12,2 volt of minder. Wat ik van auto’s weet is dat wel laag. Vervolgens is dat na een half uur dusdanig gezakt dat ik niet meer kan starten.
Gisteren met een 12 Volt, 6 ampère lader geprobeerd bij te laden en dan komt de lader niet verder dan 1,5 ampère laden. Dat is zover mijn kennis gaat toch ook weinig voor een accu met 60ah capaciteit? Zelfs gezien de lage temperatuur.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 mei 2016
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 18:41
- Actief als: particulier
Re: Accu Megane IV loopt leeg
Hoewel uw post al even geleden is wil ik toch even reageren omdat ik met een nieuwere megane (4 phase 2, 2021, TCE140) dezelfde symptomen had en mijn ervaring kan wellicht nuttig voor anderen zijn.
De auto gaf soms zelfs de melding 'STOP', 'Risico op motorschade'. Uitlezen gaf teveel foutmeldingen voor een grondige analyse (zowel voor garage als mijzelf) en de laadstroom was 14,51V.
Ik merkte dat het stop/start systeem al minder frequent de motor stopte, steeds de melding "optmaliseren accu". Uiteindelijk bleek de auto ook niet meer te starten, met slechts 1 uur laden (met 2A) net genoeg om 1x te starten. De accu had dus nog net genoeg voor de ontgrendeling, boordcomputer, multimedia, etc. maar niet genoeg om de motor te starten.
Ik heb uiteindelijk de accu vervangen (ook type gewijzigd, van ECB naar AGM) en sindsdien geen symptomen meer en stop/start zet nu de motor ook vaak weer uit, hopelijk kan ik weer een lange tijd vooruit.
Ik heb ook een modernere lader meebesteld en deze gaf aan dat de oude accu toch nog ~80% 'vol' was...
Ben benieuwd of uw problemen inmiddels opgelost zijn.
De auto gaf soms zelfs de melding 'STOP', 'Risico op motorschade'. Uitlezen gaf teveel foutmeldingen voor een grondige analyse (zowel voor garage als mijzelf) en de laadstroom was 14,51V.
Ik merkte dat het stop/start systeem al minder frequent de motor stopte, steeds de melding "optmaliseren accu". Uiteindelijk bleek de auto ook niet meer te starten, met slechts 1 uur laden (met 2A) net genoeg om 1x te starten. De accu had dus nog net genoeg voor de ontgrendeling, boordcomputer, multimedia, etc. maar niet genoeg om de motor te starten.
Ik heb uiteindelijk de accu vervangen (ook type gewijzigd, van ECB naar AGM) en sindsdien geen symptomen meer en stop/start zet nu de motor ook vaak weer uit, hopelijk kan ik weer een lange tijd vooruit.
Ik heb ook een modernere lader meebesteld en deze gaf aan dat de oude accu toch nog ~80% 'vol' was...
Ben benieuwd of uw problemen inmiddels opgelost zijn.
Megane IV ph2 Grandtour, TCE140
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 sep 2024
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 22:33
- Actief als: particulier
Re: Accu Megane IV loopt leeg
Was bij ons uiteindelijk ook een defecte accu.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 21 apr 2025 14:16
- Actief als: particulier
Re: Accu Megane IV loopt leeg
Accu's gaan inderdaad snel defect. Maar let er ook op dat je de sleutelkaart verder dan 4 meter van de auto af houd.
Als het binnen de 4 meter is dan gaat de auto niet helemaal in "slaap" omdat hij de sleutelkaart blijft zien. Hierdoor loopt de accu ook snel leeg.
Als het binnen de 4 meter is dan gaat de auto niet helemaal in "slaap" omdat hij de sleutelkaart blijft zien. Hierdoor loopt de accu ook snel leeg.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 86 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 3 Reacties
- 256 Weergaves
-
Laatste bericht door LaTiNo156
-
- 7 Reacties
- 5304 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 7 Reacties
- 634 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip
-
- 12 Reacties
- 1087 Weergaves
-
Laatste bericht door PieterL
-
- 0 Reacties
- 300 Weergaves
-
Laatste bericht door Renier
-
- 2 Reacties
- 328 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450