Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door WillemS »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Bij een "goede" accutester kan je aflezen wat de werkelijke CCA/EN waarde is, en die is belangrijk voor het starten.
Andere vraag? is de lekstroom al eens gemeten, maw is er niet iets in de wagen dat voorkomt dat het netwerk in rust komt en dus alsmaar stroom blijft trekken.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1631
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door Valkenet »

Hallo,

Ik denk dat het een massa probleem is.
Koop een extra massakabel en monteer deze op de min pool van de accu en aan een bevestingsbout van de versnellingsbak.
Dan weet je in ieder geval zeker dat die verbinding goed is.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door seninha »

Zojuist met een maat van me de Espace aan zijn accu gehangen. Wederom niets.
Zodra ik op START druk dan hoor ik een relais klikken links voor in het dashboard maar verder niets.

Ga morgen maar weer eens onder de auto duiken om als eerste de startmotor relais rechtstreeks van de accu 12V te geven.Kijken of deze dan gaat draaien.

Wat de massa betreft, ik lees steeds over een massa punt bij de versnelling bak. Vraag me alleen af WAAR ik die kan vinden?
Want ik zou het niet weten. Dialogys laat ook niets zien.

We hebben ook zojuist alle zekeringen er uit getrokken welke achter de accu zitten.Allemaal met hoge waardes.heb alleen geen idee waar ze voor dienen.Kan ook nergens iets over vinden.
Ze waren allemaal nog in orde, dus dat is het niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1631
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door Valkenet »

Volg de dikke massadraad en je komt bij de versnellingsbak uit. Ik heb het al meegemaakt dat de kabel gebroken was net na de connector. Dan maakt het dus soms wel en soms geen goed contact.
Een nieuwe massadraad kun je het beste aan een M10 bevestigingsbout monteren. Dit zijn de bouten waar de versnellingsbak mee aan de motor gemonteerd zit.

Om te controles of de schakeldraad voor de startmotor onderbroken is, dan even een losse draad bij de startmotor erbij aan zetten. Zorg wel dat de draad nergens tussen kan komen. Probeer normaal te starten. Draait de startmotor niet dan contact aan laten staan, In z'n vrij zetten. Losse draad dan op de pluspool houden. Start hij dan wel, dan zit er een draadbreuk in de schakeldraad.

Suc6

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door seninha »

Martin

Ik zal morgen even kijken of ik ergens een massa kabel vandaan kan halen.
De kabel die ik nu heb zit vast aan het oog welke aan de accu vast zit.En deze kan niet los.

Daarnaast zal ik schakeldraad testen, alleen begrijp ik niet wat je hier mee bedoelt:

dan even een losse draad bij de startmotor erbij aan zetten. Zorg wel dat de draad nergens tussen kan komen. Probeer normaal te starten

Waar moet deze draad vandaan komen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door DHL »

Plus batterij versta ik eruit op plus starter haal ik eruit. Zal wel wat vonken geven.
Heb je al eens massa rechtstreeks op je starter gezet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door seninha »

DHL:
Volgens mij is dat het tweede gedeelte van Martin zijn antwoord (van de Plus naar de startmotor een draad trekken)
Draait de startmotor niet dan contact aan laten staan, In z'n vrij zetten. Losse draad dan op de pluspool houden. Start hij dan wel, dan zit er een draadbreuk in de schakeldraad.

Begrijp alleen de eerste gedeelte niet. :(

Massa rechtstreeks aan Startmotor heb ik nog niet geprobeerd.Morgen ga ik kijken of ik ergens een massa kabel vandaan kan halen en dan ga ik maar even testen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door DHL »

Ik denk dat hij gewoon bedoelt dat de starter kan draaien als je er rechtstreeks stroom opzet. Als dat zo is, is er ergens een kabelbreuk.
Is inderdaad jammer dat je niet met een andere batterij kan gaan testen. Je zei dat je de batterij laten testen hebt, waar deden ze dit? Indien in Renault garage waar ze zo'n tester hebben met foutcode, dan kan je daar niet echt op voortgaan. Deze zomer gingen we weekendje weg. Voor vertrek laadde ik de wagen in, waardoor de binnenverlichting max een kwartier gebrand heeft. Hierna wou m'n Espace ook niet starten. Half uurtje laten staan, dan startte hij wel weer. Komt door een chemische reaktie. Als je batterij bvb net te plat is om te starten, en je zet enkele minuten de grote lichten aan, je wacht daarna een tijdje, heb je kans dat er weer voldoende stroom is om te starten...
Daarna naar de Renault garage gereden. Tester erop en de batterij was perfekt. Ik liet toch nieuwe batterij steken, want op zo'n korte tijd een lege batterij wijst erop dat die batterij toch z'n beste tijd had. Hierna geen probs meer gehad.
Heb vroeger van alle nieuwe wagens die binnenkwamen in de garage de batterij getest met zo'n tester. Echt 100 procent betrouwbaar is die niet. Vele beter is zo'n ouderwetse tester met een weerstand die gaat gloeien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door seninha »

Accu is niet door een Renault garage getest maar door de winkel waar ik de accu nieuw gekocht heb.
Zij hebben een accu tester gebruikt.Deze sluit je aan op de plus en de min.Accu gaf toen 12.6V aan. Daarna werd er een knop omgezet waardoor je de accu gaat belasten, deze zakte naar 12.2V.

Verder heb ik gister al de auto met een andere accu proberen te testen.Wel d.m.v startkabels.
Maar aangezien de auto van mijn maat ook een dikke V6 heeft zit het met zijn accu wel goed wat vermogen betreft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1631
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door Valkenet »

Hallo,

De schakeldraad die ik bedoelde is de draad waarvan jij vertelde dat er een oogje aan zat.
Daar komt alleen spanning op te staan als je wilt starten, loopt de motor dan valt deze weg.
Om het met de losse draad te testen moet het contact dus aan staan en de bak in neutraal anders wordt je door je eigenauto overreden.
De nieuwe massadraad die ik bedoelde vastmaken aan bout waar de versnellingsbak mee aan Demoor vast zit.
De bouten van startmotor zitten daar ook mee vast, dus een betere verbinding kun niet krijgen.

Suc6

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door seninha »

Ik heb zojuist even een startkabel vanuit de 12V uit de accu op de relais aansluiting gezet.Even een paar vonken en toen.......NIETS :shock:

Om te onderzoeken of het toch niet een massa probleem is heb ik ook de massa vanuit de accu aan de startmotor gehangen.
Toen weer 12V vanuit de accu op de startrelais gezet en weer vonken maar niets...

Startmotor draait niet.

Zal deze toch kapot zijn? Ook al is die getest?

En heb ik het wel goed gedaan door 12V vanuit de accu door middel van een startkabel op de relais te zetten?
Accu capaciteit staat op dit moment op 11.6V (zou dit toch te weinig zijn ??)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door seninha »

Even een laatste update.
Buurman liep langs en die kwam met het idee om de startmotor een tik te geven.

Voor de zekerheid de Hyundai er bij gepakt en de startkabels aan gehangen.
Toen op START gedrukt en niets.Nogmaals maar nu met een tik op de startmotor en toen...vroemmmmmmmmmm :D

Lag het toch daar aan.

Ben blij dat het niet of ander vaag electronisch probleem is (ECU of een draadbreuk)

Nu op jacht naar een startmotor.jammer genoeg zijn deze niet te reviseren.

Wordt vervolgt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor (OPGELOST)

Bericht door seninha »

Nou, gister avond gelijk de startmotor er tussen uitgehaald en gelijk gaan kijken wat een nieuwe kost.
Heb prijzen tussen de 250 en 500 voorbij zien gaan :oops: Boel geld vind ik.

Oude startmotor lag op tafel en zag er niet best uit:

Afbeelding
Afbeelding

Omdat deze toch er uit ging heb ik hem even uit elkaar gehaald. Toen ik dit deed lag de tafel vol met zwarte poeder :o
Blijkbaar heeft deze hard moeten werken afgelopen 250.000km :lol:

Afbeelding

Toen zag ik dat de borstels op de rotor er aardig door heen waren. Twee ervan meer dan de andere.

Afbeelding

Omdat ik niets te verliezen had heb ik eerst alles grondig schoongemaakt. Buiten de borstels zag alles er gewoon netjes uit.

Afbeelding

Daarom ben ik vanmorgen weer naar het revisie bedrijf gereden waar de startmotor van de week getest was. Daar ben ik uiteindelijk weggegaan met 4 nieuwe borstels. 2 ervan zaten zoals het hoort aan een PLUS kabel en 2 welke ik moest solderen.
Dit allemaal voor een totaal van ...........€ 10 :clap: :clap:

Daarna alles weer in elkaar gezet. Die delen die draaien van een beetje vet voorziend.Ook gelijk de solanoid schoon geschuurd en een likje verf gegeven.

Daarna richting de auto gestapt en de startmotor onder gehangen.En toen kwam het moment.
Kaart er in, en op START gedrukt.Startmotor begon gelijk te draaien, met als resultaat een LOPEND V6 :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:

Me is happy. :D

Enig wat ik nu heb (en dit had ik van de week ook al gemerkt) is dat gelijk na het starten de auto erg laag in de toeren valt waardoor de motor uitvalt.Alleen door even met het gas te spelen blijft de auto lopen.
Dit is bij een koude motor. Heb het bij een warme nog niet geprobeerd.

Voor ik dit start probleem had liep de auto altijd gelijk goed.Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Percy
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 okt 2008
Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door Percy »

Hoi Seninha,

Zit net je hele verhaal te lezen. Mooi dat je het probleem hebt verholpen na alle ellende!

Heb zelf mijn dynamo laten vervangen verleden maand (Espace IV) en sindsdien loopt hij ook heel laag stagionair.
Soms valt hij uit. Voor de reparatie liep hij veel hoger. Ben benieuwd of het hetzelfde probleem is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
seninha
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 dec 2006
Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door seninha »

Bij mij is het alleen na het starten. Als ik niets doe dan valt de motor gelijk uit.
Ik moet nu iets gas ingedrukt houden tijdens het starten. Even een dotje gas en de motor pakt dan het zelf op en blijft ook lopen.

Ik heb geen idee waarom hij nu zo reageert, terwijl voor ik de start problemen had de auto altijd netjes bleef lopen.
Kon zelfs starten door met de hand de rem in te duwen en dan op start te drukken.Dan nog liep de auto gelijk goed op toeren.

Misschien toch iets met te lang zonder aangesloten accu gestaan te hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door DHL »

Is het niet zo dat die wagens zichzelf inleren? Dat je de batterij terug enkele uren moet afkoppelen, daarna starten zonder gasgeven en stationnair laten warmdraaien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Percy
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 okt 2008
Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door Percy »

Zoiets heb ook gelezen ergens op internet. Een reset zeg maar.
Zal het eens proberen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Accu leeg, spanning 13.6V bij draaiend motor

Bericht door mechanic »

Wellicht je dempende krukaspoulie defect, doorslippen? Laag toerental staat los je dynamo of startmotor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht