ABS lampje

Stel hier de vragen die specifiek met Renault 25 techniek te maken hebben
Plaats reactie

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
Actief als: particulier
Contacteer:

ABS lampje

Bericht door Mathijs »

Laatst bij een zeer lage snelheid (max. 10Km/h) remde ik, en ging het ABS en SERVICE lampje branden.
Al geruime tijd vind ik de auto niet lekker remmen, het klinkt als een kantelend remblok rechtsachter, en er komt ook een brommend geluid van rechtsachter.

Alvorens de auto naar de APK te brengen, heb ik hem eerst technisch laten keuren, met als aandachtspunten de wielophanging, schokdemperschotels, remmen en met mijn klacht over een brommend geluid rechtsachter, de rechtsachter wiellager.

Alles was echter in orde, en een paar weken later kwam de auto dan ook zonder problemen door de APK.
Het brommende geluid rechtsachter kon te maken hebben met de banden, was de verklaring.

Maar nu ik dus remde, klonk er een soort van <PATS> rechtsachter, en ging het lampje branden.

Thuisgekomen heb ik er nog niets aan gedaan. Totdat ik opeens weer met de auto weg moest.
Tot mijn verbazing was het lampje nu uit.
2Km verder, wederom met een zeer lage snelheid (parkeren) remde ik en...hoppa, lampjes weer aan.
10 minuten later, ik moest nog wat verder, was het lampje weer uit toen ik de auto startte.

Daarna weer terug naar huis, niets aan de hand.
Toen nog een keer dezelfde route gereden, eveneens niets aan de hand.

De auto remt zeer goed qua remkracht. Een lichte druk volstaat al om hem bijna op zijn banden te horen wringen (zacht rubber type) en je bijrijder naar de voorkant van de stoel te laten schuiven.

Maar het rare geluid rechtsachter (vooral als je eerst even naar achteren en dan weer naar voren rijdt en remt) bevalt mij totaal niet, om over het hinderlijke gebrom van rechtsachter nog maar te zwijgen.
Nu dus dat ABS gedoe.

Is er iemand die mij een beetje in een denkrichting kan helpen over wat de mogelijke oorzaak en oplossing zou kunnen zijn ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Carel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 19 jun 2012 21:34

Bericht door Carel »

Hi Mathijs,

klinkt als een storing in de ABS sensor, hetzij een slecht contact in de bekabeling (als je mazzel hebt), hetzij een versleten ABS krans. Dat laatste is niet fijn, die kransen zijn niet los verkrijgbaar, daarvoor moet je het complete lager + krans vervangen. Of de sensor zelf, maar dat is minder waarschijnlijk.

Testje: haal van de achterwielen de stekkers van de sensoren los. Het ABS lampje gaat nu natuurlijk branden, maar je kunt dan wel testen of dat brommen en andere rare geluiden wegblijven. Daarna de stekkers nakijken en zonodig schoonmaken en weer testrijden.

Kijk gelijk even naar de ABS kransen, die moeten een mooi vierkant profiel hebben. Als die verroest zijn en meer op een tandwiel lijken dan op een gave krans, weet je eigenlijk al genoeg.

Laat even weten wat de resultaten zijn, dan kunnen we daarna de volgende stappen bepalen.

Succes!

Carel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Tsja, een storing in de sensor/kabel zou natuurlijk het meest voordelig zijn.

Alleen hoe kan een brommend geluid verdwijnen door het losmaken van een stekker in dit geval ?
Het lijkt mij dat het lager stuk is, of misschien dat de sensor tegen de krans aangekomen is en nu aan het wegslijten is, met het bijpassende geluid.

Maar ik zal het achterwiel eens opkrikken, en luisteren naar wat ik hoor wanneer ik het met de hand ronddraai, en of er speling opzit, en natuurlijk hoe de krans eruit ziet.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Carel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Carel »

Dat brommend geluid kan worden veroorzaakt door het ingrijpen van de ABS op het wiel waar een sensor niet de juiste signalen doorgeeft. Stel voor dat je een paar tanden van de krans mist, of zover zijn afgesleten dat de sensor ze niet meer oppikt. De ABS "denkt" dat het wiel stilstaat en zal de remdruk verminderen. Dan komen er weer tanden die de sensor wel ziet, enzovoort. Zodra de informatie van de sensoren te veel gaat afwijken van een normale toestand (er zal altijd een signaal van alle wielen moeten komen, als een signaal te lang wegblijft en ingrijpen van de ABS heeft geen effect) zal de ABS unit zich uit voorzorg uitschakelen en gaat het lampje op het dashboard branden. Dat zou overigens wel verklaren waarom het bij lage snelheden is, en niet bij hogere, immers bij hogere snelheden is de tijd dat er geen signalen komen veel korter.

Wat je ook even moet nakijken is de voeding van de ABS unit. Die zit met een aparte kabel direct op de pluspool van de accu (tenminste bij mij wel). Ik heb het fenomeen gehad dat het lampje meer aan was dan uit, en na het hele systeem te hebben nagelopen kwam ik er achter dat de kabelschoen aan de voeding van de ABS unit nogal gaar was, waardoor er een te grote spanningsval over was ontstaan. Nieuw kabelschoentje, probleem opgelost. Overigens had ik daar niet het brommen bij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Het gevoel dat ik af en toe in het rempedaal heb, voelt wel aan als het ingrijpen van de abs <!>

Er is alleen even een misverstand met het brommende geluid.

Inderdaad tijdens het remmen wil er wel eens een apart geluid rechtsachter vandaan komen (ook passend bij een ingrijpend abs), maar dat is niet wat ik bedoelde met brommend geluid.

Gewoon tijdens het rijden is er continue een geluid van rechtsachter.
Ga je vervolgens slingeren, dan is het geluid als je naar links toe slingert wat harder, en wanneer je naar rechts gaat stukken zachter. (echt heel uitvoerig testen kan ik het niet, heb geen trek om op een tegenligger te klappen :? )

Op het rechter achterwiel lager na, zijn in de afgelopen 3 jaar alle wiellagers vervangen.
Eerst linksachter tijdens APK, toen rechtsvoor, 6000Km later linksvoor, en aangezien ik niet veel meer rij ben ik nu iets meer dan 2000Km verder en heb de indruk dat het rechter achterwiel lager defect is.

Ik heb dit bij de APK keuring gemeld, maar zij deelden die mening niet.
Volgens hun kwam het omdat ik zo weinig reed, en de band daardoor niet exact meer rond was door te lange stilstand.

Als het achterwiellager inderdaad defect is, maar het is een complete unit inclusief tandkrans (wat de enorme prijs kan verklaren), dan sla ik met de vervanging hiervan dus 2 vliegen in één klap.

Enige punt is dat ik als de dood ben om aan het onderstel van een auto te werken.
Hoeveel uur zou er in de vervanging hiervan gaan zitten denk je ?

Denk overigens dat we een kapotte sensor wel kunnen uitsluiten nu.
Die zou onmiddelijk het lampje laten branden omdat die geen impuls krijgt terwijl die wel komt van de andere wielen, toch ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Carel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Carel »

Dat klinkt inderdaad als een wiellager....maar dat kun je testen door het wiel op te krikken en rond te draaien. Als dat ook geluid maakt is het het wiellager. Ook zou je wat speling moeten voelen, dat gaat het beste met het wiel er nog op, handen boven en onder en heen en weer bewegen. Ter controle links en rechts, je voelt vanzelf of het goed vast zit of dat er speling is.

Vervangen is een eitje: wiel eraf, remschijf + klauw eraf, naafdop eraf, naafmoer eraf en de hele naaf met lager van de as af trekken. Eventueel, als de naaf wat vast zit, even helpen met een hamer. Wat ook wel wil helpen is allereerst de naafmoer wat losdraaien (met het wiel er nog op), dan aan het wiel de naaf wat loswerken en dan alles demonteren.

Daarna nieuwe naaf +lager +ABS krans er op, vastzetten met 160Nm en schijf/klauw en wiel weer monteren.

Als alles meezit een half uurtje. Als het tegenzit, bijvoorbeeld als die $%$#%*&! boutjes van de remschijf niet mee willen werken, een beetje langer......

Tip: controleer gelijk de staat van de remschijven, als je toch gaat demonteren en ze zijn aan vervanging toe, sla je 3 vliegen in 1 klap. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Carel schreef: Tip: controleer gelijk de staat van de remschijven, als je toch gaat demonteren en ze zijn aan vervanging toe, sla je 3 vliegen in 1 klap. :lol:
...dat wordt een moordpartij (financieel) :D

De remschijven heb ik alle vertrouwen in, maar inderdaad, als ik toch bezig ben.

Moet alleen ergens een goede en betrouwbare momentsleutel zien te vinden.
(dus niet zo'n gamma ding of een gebruikte die gebruikt is om bouten mee los te krijgen, schijnt ook niet te mogen maar met die goedkope wel te kunnen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Carel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Carel »

Tja...we dragen wat geld naar zo'n auto :wink: maar dan heb je ook wat :P

Kun je die momentsleutel niet bij een lokale dealer of onafhankelijke garage lenen? Ik heb ook geen momentsleutel, die investering voor 1 x per jaar is het me niet waard, maar ik heb een goed contact met de plaatselijke dealer die mij op een zaterdagmorgen wel eens wil matsen - zolang ik het geleende spul maar binnen een uur terugbreng.

Of bij Boels of Bo-Rent huur je er een voor een paar Euro per dag - op een wiellagerprijs kan dat er nog wel bij :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Carel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Carel »

Mathijs, is er al witte rook ? :D :D :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nee, beetje bruinige met een wiellagervet luchtje.
Is dat erg ?

Heb nog geen tijd gehad om de auto op te krikken, tuin is nogal drassig en parkeerterreintje ervoor loop zo schuin af dat je daar echt geen auto op een krik gaat zetten.

Binnenkort denk ik dat ik maar een paar speciale oprij bokken van beton ga gieten, die gammele ijzeren dingen vind ik bloedeng, en mijn voorbumper zit te laag voor die dingen, dus altijd hulpbalkjes nodig. Bovendien zijn die ook niet erg hoog. Maar ja, dan moet het ook weer warmer dan 13 graden zijn, anders hard het beton niet goed uit.

Kortom, uitstel uitstel en nog eens uitstel, maar zeker geen afstel, auto moet over 7 maanden weer naar de APK, dus moet dan in orde zijn. (bovendien wil ik het om meer redenen wel eerder in orde hebben)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Het is echt geen doen meer.
De herrie in de auto is niet te harden, met 60~70Km/h mag je de radio flink opendraaien om die zware brom te overtroeven.
Bij 100~110Km/h is de brom redelijk minder :shock:

Volgens mij zit er nu ook speling op het wiel, mogelijk kan dit ook het ABS lampje verklaren ?

Evengoed, heb een afspraak gemaakt met de Renault Garage.
Voorlopig maar zo min mogelijk rijden, en maandag 26/3/07 zetten zij er een nieuw lager onder.
Weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurd :lol:
Per slot van rekening praten we wel over het onderstel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Vanmiddag de auto weer opgehaald.

Niet alleen de zware brom is verdwenen, ook het ABS lampje blijft nu netjes uit.
Ook de trilling is uit de auto, met sommige snelheden had je gewoon het gevoel dat er een wiel niet goed gebalanceerd was.

Volgens mij had ik niet veel langer moeten wachten met het vervangen van dit lager... :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Carel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Carel »

Gelukkig, probleem dus opgelost! Goed om te lezen dat er niets ernstigers aan de hand was. Nog veel brom-en trillingsvrije kilometers gewenst!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut