3.5v6 automaat gedrag bij cruise control
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 24 feb 2016 11:40
- Actief als: particulier
3.5v6 automaat gedrag bij cruise control
Espace IV fase , 3.5V6:
het valt me op dat als ik rustig 80 rijdt, de bak gewoon op een gegeven moment in de vijf staat. Als ik op dat moment overschakel op cruise control, gaat de bak terug naar de 4. Ook na lang wachten en dus nog steeds 80 te rijden, gaat deze niet naar de vijf, boven de 100 of 120 natuurlijk wel weer.
Bij 70 hetzelfde verhaal, dan gaat de bak zelfs terug naar de 3 terwijl hij van de 4 of 5 komt als ik gewoon de voet op het pedaal zou houden.
Heeft elke 3.5v6 dit gedrag als je hem op de cruise control zet? Bak schakelt zelf overigens prima, ook de momenten van gewoon schakelen zijn niet verkeerd, behalve dan dat ik vind dat hij wel op cruise control een versnelling omhoog mag drukken. Neem aan dat het niet ergens een instelling is, of is dat in te stellen/in te leren?
het valt me op dat als ik rustig 80 rijdt, de bak gewoon op een gegeven moment in de vijf staat. Als ik op dat moment overschakel op cruise control, gaat de bak terug naar de 4. Ook na lang wachten en dus nog steeds 80 te rijden, gaat deze niet naar de vijf, boven de 100 of 120 natuurlijk wel weer.
Bij 70 hetzelfde verhaal, dan gaat de bak zelfs terug naar de 3 terwijl hij van de 4 of 5 komt als ik gewoon de voet op het pedaal zou houden.
Heeft elke 3.5v6 dit gedrag als je hem op de cruise control zet? Bak schakelt zelf overigens prima, ook de momenten van gewoon schakelen zijn niet verkeerd, behalve dan dat ik vind dat hij wel op cruise control een versnelling omhoog mag drukken. Neem aan dat het niet ergens een instelling is, of is dat in te stellen/in te leren?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 dec 2015 21:18
Re: 3.5v6 automaat gedrag bij cruise control
Mijn espace doet hetzelfde.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 31 jan 2025 19:46
Dat lijkt mij een ingebouwde beveiliging om te voorkomen dat de motor te veel inspanning moet leveren bij te weinig toeren, bijvoorbeeld tijdens een vals plat omhoog dan wel een heuveltje. In z'n 5 bij 80 is dan te laag in de toeren. Hij zou dan terug moeten schakelen, maar bij ingestelde cruisecontrol zullen de designers wel wat meer op safe zijn gegaan.
Dit ook om bij ingeschakelde cruisecontrol het aantal schakelmomenten waarschijnlijk zo laag mogelijk te houden. Bedenk ook dat een cruisecontrol geen heuveltjes "ziet" naderen en daardoor dus ook niet even van te voren kan terugschakelen.
Als je zelf rijdt en je ziet een heuvel naderen, dan geef je toch automatisch van te voren al wat gas bij, waardoor de automaat dan vrijwel zeker een versnelling terug schakelt.
Dit ook om bij ingeschakelde cruisecontrol het aantal schakelmomenten waarschijnlijk zo laag mogelijk te houden. Bedenk ook dat een cruisecontrol geen heuveltjes "ziet" naderen en daardoor dus ook niet even van te voren kan terugschakelen.
Als je zelf rijdt en je ziet een heuvel naderen, dan geef je toch automatisch van te voren al wat gas bij, waardoor de automaat dan vrijwel zeker een versnelling terug schakelt.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 13 jun 2021 10:37
Ik heb geen oplossing voor je vraag, maar het komt bij mij wel vreemd over. Een handbak ziet ook geen 'heuveltjes' als hij op de cc staat. Een automaat zou m.i. Juist mooi terug moeten schakelen bij gebruik op de cc.
Daarnaast is het verbruikstechnisch dan weer niet interessant om hem op de cc te zetten op de snelweg. Daarom ben ik geneigd te zeggen dat dit niet de bedoeling zou moeten zijn.
Daarnaast is het verbruikstechnisch dan weer niet interessant om hem op de cc te zetten op de snelweg. Daarom ben ik geneigd te zeggen dat dit niet de bedoeling zou moeten zijn.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33
Mijn 3.5 V6 doet precies t zelfde.Vooral rond de 50km.Maar als ik bv de CC op 54 vastzet dan schakelt deze niet terug.
Zet ik hem vast op 50 dan schakelt de bak wel een tikje terug.
Zet ik hem vast op 50 dan schakelt de bak wel een tikje terug.
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 24 feb 2016 11:40
Goed te horen dat iedere espace automaat dit heeft maar blijf het toch vreemd vinden. Zo weet de automaat precies of er meer vermogen geleverd moet worden als je een berg op zou rijden en kan dan uiteindelijk besluiten om terug te schakelen. Voet op het gas of cruise zou niet uit moeten maken. Tussen de 50 en 80 houdt de bak structureel 1 versnelling lager aan dan je rustig je voet op het gaspedaal houdt. Bak zou trouwens ook eerder mogen schakelen bij snel accelereren. Niet dat ik dat heel vaak doe want vreemd genoeg ga je er toch redelijk rustig in rijden. Misschien dat het uitmaakt dat het anders weer pijnlijk is er 70 liter in moet
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-