2.2 DCi valt uit tijdens rijden.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
hscho
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

2.2 DCi valt uit tijdens rijden.

Bericht door hscho »

Mij Espace, 2.2 Cdi uit 2003, valt soms tijdens het rijden uit. Hij start daarna wel. De computer geeft een foutmelding aan de druk aan.
De garage heeft de brandstofleiding met filter vervangen omdat deze lucht aan zou zuigen. Kosten dik 300 euro. Het heeft niet geholpen. In de brandstofleiding onder de motorkap zitten nog steeds luchtbellen. Is dit een normale situatie?
Inmiddels heeft de computer 3 verschillende foutmeldingen gesignaleerd. Het vermogen is soms minder en hij geeft melding van een electrische storing aan op het daschbord. Te hoge druk, te lage druk en fout aan drukregelaar. De gerage wil nu een sensor vervangen.
Vraag. Mogen er luchtbellen in de brandstofleiding zitten?
vraag. Mogen reparaties die nit het probleem oplossen berekend worden?
Vraag. Wie herkend dit probleem en weet wat de oplossing kan zijn.

BVD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Robbie
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Robbie »

Heb ook een 2.2 DCI en heb twee keer een dergelijk probleem gehad. Een keer zat de uitlaatgas recirculatieklep vast en was de auto niet vooruit te branden. Als ie eindelijk op snelheid was ging het wel weer. Klep is toen vervangen en probleem was opgelost.

Een andere keer hield de motor tijdens een ritje op de snelweg ineens heel sterk in, ik vloog bijna door de vooruit. Even later was het over. Wel veilig thuisgekomen en de volgende dag wilde de motor niet meer starten. De BDP (Bovenste Dode Punt) sensor bleek defect te zijn. Dan weet de motor elektronica niet wanneer de diesel ingespoten moet worden en doet dan maar niks.

Weet natuurlijk niet of dit het is maar dit zijn wel typische espace kwaaltjes. Uit de meldingen op het display in de auto wordt je doorgaans alleen maar op een dwaalspoor gezet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Uit ervaring met deze motoren kan ik zeggen dat de druksensor op de brandstofrail niet altijd zijn werk blijft doen en ook dat de brandstofleidingen nog wel eens willen lekken en dat de injectors de brandstof niet altijd op de juiste plaats afleveren (lees lekken).
Ook is het onder de motorkap en ook onder de bodem van de auto nat van de diesel.
Enige remedie is vervangen van het geheel.
Laat de garage hier eens naar kijken.
Wacht hier echter niet te lang mee, motorrubbers en ophanings rubbers kunnen niet goed tegen diesel.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ATILLA
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

2.2 DCi valt uit tijdens rijden

Bericht door ATILLA »

Jij ook al?? mijn espace 2.2 DCI staat nu al 2 weken in de garage. telkens als ik boven de 3000 toeren kom valt ie uit. dacht eerst dat 't aan de verstuivers lag omdat bij het uitlezen deze fout telkens terugkwam. ondertussen heeft de garagist de 4 bougies vervangen omdat ze vochtig waren van de dieselinspuiting, een klep vervangen, de dieselpomp vervangen maar het probleem was nog steeds niet opgelost. vorige week is hij begonnen met de verstuivers te demonteren en uit te kuisen, benieuwd wat dat zal geven. daarna ging ie ook de nokkenassensor nakijken, het kon zijn dat die ook defect is.

Het gaat me in elk geval een héle duit kosten. laat weten hoe jou probleem opgelost is (raakt).

greetzz

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

geert_b
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door geert_b »

:?: Ik begrijp in het gehele plaatje iets niet goed. Iedereen spreekt over telkens een pak geld. Ik begrijp dat een garagist soms wat tijd moet steken in de diagnose van een optredende storing (iedereen die met technologie te maken heeft weet dit) Dit kost soms veel tijd, en dus ook heel wat geld (iedereen is graag betaald voor zijn werk niet?) Wat soms schering en inslag is bij vele garagisten is de "try and error "methode die ze toepassen.: het ingebouwd laten van onderdelen die niet defect bleken na vervanging . Dit is een praktijk die niet te tolereren is. Maar vele garagisten liggen niet graag met een stock aan dure wisselstukken die ze misschien nooit meer zullen nodig hebben. Het is dus duidelijk dat een degelijke opleiding een noodzaak is bij onderhoud aan moderne auto's. Diagnostiek is een kwestie van kennis en ervaring. Een goede garagist zal dan ook veel moeten investeren in opleiding van zijn personeel .Ik kan slechts één tip geven: maak goede afspraken met je garagist en maak duidelijk dat je gedetailleerde facturen wenst. Het is alleen met een foutomschrijving én een detailfactuur dat je kan discussieren bij eventuele wanpraktijken. Maar wij "brave" burgers betalen nooit graag het BTW bedrag en betalen die hoge rekeningen soms maar al te graag in "het zwart" . Als er dan iets fout loopt kan je nooit meer je gelijk bewijzen......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hscho
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door hscho »

Ik ben het met Geert eens dat een goede interpretatie van de meldingen en gedragingen heel belangrijk is. De methode van "try and error" wordt toegepast omdat de storingen niet begrepen worden. Dit gaat inderdaad met onnodige kosten gepaard. Naar mijn idee ia het zaak van de merkdealers om dit te voorkomen en het de personeel vodoende te scholen. Oer slot van rekening kenne zij de auto van haver tot gort zou je mogen verwachten.
Een zichzelf respecterend auto merk zou moeten voorkomen dat hun klanten opdraaien voor de onjuiste interpretaties van de storingen. Het uitlezen van de computer kost ongeveer 30 euro per keer. Op zijn minst mag je dan verwachten dat de informatie die dit opleverd ook leid tot de oplossing van het onderhavige probleem.

Inmiddels heb ik het nog niet vervangen geddelte van het brandstof systeem (filter huis en leidingen naar de pomp) ook laten vervangen. Het ziet ernaar uit dat geen luchtbellen meer in de leiding komen. Ik hoop nu maar dat dit alle problemen opgelost heeft. De motor was inderdaad "nat" zoals Rossy beschrijft.
Van Atilla had ik graag gehoord of hij de auto in een renault garage heeft staan ter reparatie.
Ik zal jullie op de hoogte houden indien de problemen met het afslaan niet opgelost blijken te zijn.

HSCHO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hscho
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

slecht starten

Bericht door hscho »

Gisteren de brandstof leiding vervangen met filterhuis. Er komt geen lucht meer in het systeem doch de auto start nog steeds heel slecht. Uiteindelijk slaat hij alleen nog aan als ik startpilot gebruik. Heb er mijn buik inmiddels van vol.
Wie heeft een idee wat hiervan de reden kan zijn?

HSCHO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

geert_b
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door geert_b »

:?: start hij wel met startpilot? dan klopt er iets niet met de hoevellheid afgeleverde brandstof door de verstuivers.
Startpilot verrijkt het gasmengsel (je voert dus extra brandstof toe) Wat zegt de airmassasensor? Bij de DCI zal de computer de hoeveelheid brandstof bepalen naargelang het volume lucht dat je aanzuigt. Een slechte sensor knijpt in de meeste gevallen je "kraantje" dicht (gas geven tot door de bodem zonder resultaat) checken waard en kost (bijna) niets!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hscho
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door hscho »

Bedankt voor je antwoord Geert,

ik wist niet van het bestaan een airmassasensor. Dit kan inderdaad het probleem zijn. Is het ook mogelijk dat er teveel brandstof afgeleverd wordt omdat naar mijn gevoel het gebruik gestegen is. Ook houdt de motor in wanneer ik rond de 3000 toeren kom. Dit voelt hetzelfde als wanneer de verstelbare sproeier te groot afgesteld stond op de brommer vroeger.
Indien het probleem helder is hou ik je op de hoogte.

gr. HSCHO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hscho
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door hscho »

Inmiddels de BDP sensor vervangen doch dit is niet de oplossing gebleken van de storing. De auto start alleen met sartpilot ook als hij net afgeslagen is. Als hij loopt duurt dit hoogstens 500 meter dan wordt de motot uitgezet. De auto staat weer bij de renault dealer. Het probleem sleept zich inmiddels al 2 maanden voort. Al voor ongeveer 600 euro reparatie uitgevoerd maar de kwaal wordt steeds erger. Via Renault nederland een nr gekregen van een kenniscentrum en hier het probleem voorgelegd. Een antwoord kan wel drie weken op zich laten wachten. Over service gesproken!

hscho

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hscho
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

stand van zaken

Bericht door hscho »

Inmiddels heeft mijn auto 5 weken in de garage doorgebracht. Na overleg mt renault is vorige week de brandstofpomp vervangen. Dinsdag opgehaald en woensdag weer teruggebracht naar de garage omdat hij s'morgens weer niet startte. Donderdag is een monteur van renault langsgewest bij de garage. Hij kan niets vinden. Voor de zekerheid een klep vervangen die pas nieuw erin gezet was. Misschien zou de nieuwe haperen. Vrijdag avond de auto weer gehaald en vanmorgen weer teug gebracht. Hij startte vanochtend weer niet. De garage heeft geen idee waar ze moeten zoeken. Er rest niets anders dan afwachten.

Hscho

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hscho
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

gerepareerd!

Bericht door hscho »

eindelijk na omgeveer 6 weken is de auto gerepareerd. Op aanwijzing van renault een meeting gedaan van de hoeveelheid brandstof die door de retourleiding vanaf de verstuivers retour naar de tank gaat. Dit mag bij lopende motor maximaal 50 cc zijn. 2 Verstuivers kwamen hier ver boven. Eentje leverde bijna 50 cc op en de vierde was goed. Conclsie: 2 verstuivers haperden, de derde was een grensgeval en de vierde was goed. Alle vier vervangen, waarna het probleem tot nog toe opgelost lijkt. Deze test had naar mijn mening in een eerder stadium gedaan moeten worden alvorens andere, dure, niet ter zake doende vervangingen uitgevoerd werden te weten, brandstofpomp, bezineleiding, brandstoffilter met filterhuis en 2 x een brandstof klep. Onnodig lange duur van de reparatie en waanzinnige kosten.
Ik hoop dat andere espace rijders met vergelijkbare problemen met deze ervaring hun voordeel kunnen doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht