'07 Megane Grand Tour met Cruise Control, Achterruitenwisser en achterklep slot met eigen wil

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Marc G
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 04 nov 2022 09:38
Actief als: particulier

'07 Megane Grand Tour met Cruise Control, Achterruitenwisser en achterklep slot met eigen wil

Bericht door Marc G »

Hoi Allemaal,

Mijn Megane Grand Tour nadert zijn 10e verjaardag, en om dat alvast te vieren heeft 'ie sinds een week of twee een aantal eigenaardigheden ontwikkeld;

- De cruisecontrol werkt feilloos, behalve als je richting aan geeft naar rechts. Dan schakelt hij uit (lampje blijft gewoon branden, en met stuurwielbediening is hij ook weer opnieuw te hervatten op ingestelde snelheid).
- De achterklep springt een aantal seconden na het starten uit het slot. Na opnieuw dicht gooien blijft hij dicht, ook na langere tijd. Tot je opnieuw moet starten..
- De achterruitenwisser heeft er niet zoveel zin meer in. Hij draait nog maar een stukje en blijft dan staan. Als je na een tijdje weer probeert gaat 'ie weer een stukje. Ik heb het idee dat hij onder het rijden soms ook langzaam verdraaid.
- Het raam van de bestuurdersdeur hapert soms bij openen of sluiten. Soms gaat hij halverwege even de andere kant op, soms stopt hij even om weer door te gaan. Na nog een keer drukken gaat het raam (tot nu toe) wel helemaal open of dicht (controle unit van het raammechanisme is in het verleden al drie keer vervangen).

Aangezien de symptomen allemaal vrij recent zijn vermoed ik dat ze verband kunnen houden. Iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47

Re: '07 Megane Grand Tour met Cruise Control, Achterruitenwisser en achterklep slot met eigen wil

Bericht door mechanic »

Een draadbreuk,of doorgesletendraad in de doorvoer van auto naar kofferklep is gekend bij de megane 2 grandtour. Rommel hier eens wat aan,hoor je bijv slot dan ook klikken weet je dat het euvel daar zit. Geldt ook voor de achterwisser.
Mbt de ruit,dat kan zoiets als weerstand in ruitgeleiders zijn.
Als je de knipperlichten aanzet,knippert dan achter ook het remlicht lichtjes mee? Maw massa achterlicht niet 100%?
Dat beïnvloed de c.c ook.
Is het interieur verder goed droog,ook in de opbergvakjes?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Marc G
Lid
Lid

Re: '07 Megane Grand Tour met Cruise Control, Achterruitenwisser en achterklep slot met eigen wil

Bericht door Marc G »

Hoi Mechanic,

Nog bedankt voor je reactie (Had al gereageerd dacht ik, maar zie nu dat dat niet gelukt is).
Kabel doorvoer lijkt in orde, auto is goed droog gelukkig. Met allebei eerder als eens problemen gehad.
Dat herinnerde me aan een eerder probleem met de stekkerdoos van de trekhaak. Daar waren destijds wat contacten gecorodeerd.
Voor de zekerheid nu een nieuwe 7-polige stekkerdoos gehaald. Bij het monteren blijkt in de oude een extra contact te zitten (grijs-witte draad) voor een mistlamp?

Weet iemand waar ik deze stad laat, of heb ik persé zo'n stekkerdoos met extra contact nodig? Gebruik de trekhaak hooguit 1 keer per jaar voor een fietsendrager.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47

Bericht door mechanic »

Die kun je dan los laten,even isoleren.
Stekkerdoos schuin monteren zodat water eruit kan. Best de rubberen afdichting nog eens afkitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 17 feb 2025 14:12

Bericht door Pleiades »

Marc G schreef:- De cruisecontrol werkt feilloos, behalve als je richting aan geeft naar rechts. Dan schakelt hij uit (lampje blijft gewoon branden, en met stuurwielbediening is hij ook weer opnieuw te hervatten op ingestelde snelheid).
Dit probleem had ik ook met mijn Mégane. Werd veroorzaakt door een kapot achteruitrijlicht... Hoe stom dat ook klinkt :fp: :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Marc G
Lid
Lid

Bericht door Marc G »

Bedankt voor de reakties weer. Er bleek i.i.g. een remlicht stuk. Na een korte rit vandaag lijkt de cruisecontrol het zonder onderbrekingen te doen. Even een paar dagen aankijken, maar waarschijnlijk kan vasr een vinkje achter :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Marc G
Lid
Lid

Bericht door Marc G »

Nou cruisecontrol doet het definitief weer. En vanmorgen de auto opgehaald bij mijn garage, welke het slot en de achterruitewisser hebben gefixt. Er was (weer) een kabelbreuk in de doorvoer naar de achterklep.
Voor een paar tientjes weer gefixt, dus mag niet klagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut