Commerciële resultaten wereldwijd 2017

Record voor Renault-groep met 3,76 miljoen verkochte voertuigen, een stijging met 8,5%

• 3,76 miljoen verkochte voertuigen, een stijging met 8,5%, in een markt die een groei optekent van 2,3%.

• Recordjaar voor Renault, het grootste Franse merk ter wereld, en voor Dacia. Renault is het op één na best verkochte merk in Europa.

• Renault blijft marktleider in het segment elektrische voertuigen in Europa met een marktaandeel van 23,8 %.

• Alle regio’s van de Groep vergroten hun volume en marktaandeel. In het bijzonder neemt de verkoop van de Groep toe met 13,6% in de regio Eurazië en met 17,0% in de regio Azië-Pacific.

• Renault mikt op groei in 2018 dankzij de ontwikkeling van de activiteiten op internationaal niveau en het vernieuwde gamma.

De Renault-groep realiseert voor het 5e opeenvolgende jaar een groei van de verkoop met in totaal 3 761 634 voertuigen. Het aantal inschrijvingen wereldwijd (personenwagens + bedrijfsvoertuigen) van de Renault-groep (inclusief Lada) steeg met 8,5% in een markt die 2,3% groei optekent. Het marktaandeel van de Groep bedraagt nu 4,0% (+0,2 procentpunten t.o.v. 2016).

In het bedrijfswagensegment bereikt de Groep een recordverkoop met 462 859 inschrijvingen, een toename van 4,1 % ten opzichte van 2016.

De merken Renault en Dacia bereiken een recordverkoop met respectievelijk 2 670 982 en 655 235 verkochte voertuigen. De verkoop van Lada klimt met 17,8% tot 335 564 inschrijvingen en die van Renault Samsung Motors daalt met 10,1% tot 99 846 voertuigen.

“We hebben een nieuw record gevestigd op het niveau van de Groep met meer dan 3,7 miljoen verkochte voertuigen in 2017. Onze volumes en marktaandelen blijven stijgen in alle regio’s. Onze strategie van vernieuwing van het gamma en geografische expansie blijft resultaat opleveren. In 2018 zullen wij onze groei en de internationalisatie van onze verkopen verder blijven uitbouwen in het kader van het plan “Drive the Future” verklaarde Thierry Koskas lid van het Uitvoerend Comité, commercieel directeur van de Renault-groep.

In Europa, in een markt die met 3,3% vooruitgaat, stijgen de inschrijvingen van de Groep met 5,6% tot 1 911 169 voertuigen. Het marktaandeel van de Groep in Europa bedraagt 10,8%, een stijging met 0,2 procentpunt.

Het merk Renault afzonderlijk kent een groei van 3,7%. Het heeft een marktaandeel van 8,2%. Renault profiteert met name van de volledige vernieuwing van de familie Mégane in 2016 en de lancering van de nieuwe Koleos in juni vorig jaar. Clio 4 blijft het 2e meest verkochte voertuig in Europa en Captur is de best verkopende cross-over in zijn klasse.

In het segment van de elektrische voertuigen behoudt Renault zijn leiderspositie met een marktaandeel van 23,8 %. Het verkoopvolume stijgt met 38%. Het aantal inschrijvingen van ZOE, de best verkochte elektrische wagen in Europa, groeit met 44%.

Nog voor de nieuwe Duster begin 2018 wordt gelanceerd, registreert het merk Dacia een recordverkoop in Europa met 463 712 ingeschreven voertuigen (+11,7%) en een marktaandeel van 2,6%, een stijging met 0,2 procentpunten. Die stijging is voornamelijk het gevolg van de prestaties van Sandero fase 2, die eind 2016 werd gelanceerd.

Buiten Europa blijven alle regio’s groeien in volume en marktaandeel. Het aantal inschrijvingen van de Groep stijgt met 11,6%, in een markt die met 3,3% vooruitgaat. Het volume buiten Europa vertegenwoordigt nu 49,2% van de totale verkoop.

De Renault-groep versterkt zijn posities dankzij het succes van het nieuwe gamma: Reanult Kaptur, Lada Vesta en Lada XRAY in Rusland, Koleos in China, Mégane Sedan in Turkije, Duster Oroch en Kwid in Midden- en Zuid-Amerika.

In Eurazië neemt het aantal inschrijvingen toe met 13,6% in een markt die met 7,0% groeit. Het marktaandeel van de Groep, die voortaan ook het merk Lada omvat, stijgt met 1,4 procentpunten tot 24,5%, vooral dankzij de dynamiek in Rusland.

De Russische markt groeit voor het eerst in 4 jaar en stijgt met 12,2%. De Groep vergroot zijn verkoopvolume met 16,9% (Lada inbegrepen). Meer dan een op vier verkochte wagens in Rusland in 2017 was een Lada of een Renault.

Lada noteert een stijging van 17,0% met een marktaandeel van 19,5% (+0,8 procentpunten) dankzij het succes van het vernieuwde gamma en vooral de modellen Lada Vesta en Lada XRAY.

Het merk Renault behaalt een recordmarktaandeel van 8,5%, een toename met 0,3 procentpunten. Kaptur registreert meer dan 30 958 inschrijvingen en Duster bijna 43 715.

Met de consolidatie van de volumes van Lada blijft Rusland de 2de belangrijkste markt van de Groep.

In Turkije bereikt Renault een historisch hoog verkoopniveau met een groei van 7,0% (130 276 voertuigen) in een markt die met 2,8 % daalt. Het succes van Mégane Sedan houdt aan met bijna 39 300 inschrijvingen. Het marktaandeel klimt met 1,3 procentpunten tot 13,6 % en Renault wordt het grootste merk van het land in personenwagens + bedrijfsvoertuigen.

In de regio Azië-Pacific groeit het aantal inschrijvingen met 17,0% op een markt die 2,7% groter wordt.

In China verkocht Renault meer dan 72 000 voertuigen tegenover 35 278 in 2016, een verdubbeling van het verkoopvolume in een jaar tijd. Het succes van de nieuwe Koleos wordt bevestigd met meer dan 43 400 inschrijvingen.

Renault Samsung Motors registreert een daling van 10,1% omdat er geen nieuw model werd gelanceerd in een zeer concurrentiële markt, en dit na een forse groei in 2016 met de lancering van SM6 en QM6.

In Afrika Midden-Oosten India stijgen de inschrijvingen van de Groep met8,4% in een markt die met 2,0% vooruitgaat. Het marktaandeel stijgt met 0,4 procentpunten tot 6,6%.

In Iran groeit de verkoop met 49,3%, wat een recordmarktaandeel oplevert van 10,8% (+2,4 procentpunten), dankzij het succes van Tondar en Sandero.

In India blijft Renault het grootste Europese automerk met een marktaandeel van 3,1%. De verkoop daalt met 14,9% in afwachting dat de verkoop van Captur aantrekt.

In de Maghreblanden verkoopt de Groep 5,6% meer voertuigen in een markt die met 4,7% krimpt. Het marktaandeel van de Groep bedraagt 42,4%, een stijging met 4,1 procentpunten, voornamelijk dankzij de prestaties in Algerije, waar de Groep een record-marktaandeel van 62,8 % bereikt, een stijging met 11 procentpunten.

In de regio Midden- en Zuid-Amerika neemt de verkoop toe met 9,9% in een markt die 7,2% groeit, goed voor een marktaandeel van 6,7%, een stijging met 0,2 procentpunten.

De Groep blijft volop profiteren van het herstel van de Braziliaanse markt die met 9,3% groeit. De verkoop stijgt met 11,4% en het marktaandeel bereikt een recordniveau van 7,7% (+0,1 procentpunten), dankzij de goede resultaten van de nieuwe modellen Captur en Kwid. Kwid werd in juli gelanceerd en er werden al bijna 22 600 exemplaren verkocht.

In de Argentijnse markt, die een stijging optekent van 26,5%, gaat de Groep met 16,3% vooruit in afwachting dat de verkoop van Kwid aantrekt.

COMMERCIËLE VOORUITZICHTEN VAN DE RENAULT-GROEP VOOR 2018

In 2018 zou de wereldmarkt een groei van 2,5% moeten kennen ten opzichte van 2017. Er wordt verwacht dat de Europese markt zal groeien met 1%. Ook de Franse markt zou er met 1% op vooruit moeten gaan.

Op internationaal vlak zouden de Braziliaanse en Russische markt met respectievelijk 5% en 10% moeten groeien. China zou een groei moeten kennen van 5%, en India van 6%.

In die omgeving zou de Groep in 2018 moeten profiteren van zijn vernieuwde gamma in alle regio’s en zijn omzetgroei internationaal moeten voortzetten in lijn met het nieuwe plan Drive the Future.

Totaal verkopen PW+BW per regio

Cumul eind december*

2017

2016

% verschil

Frankrijk

673 852

651 780

3,4%

Europa** (zonder Frankrijk)

1 237 317

1 158 171

6,8%

Totaal Frankrijk + Europa

1 911 169

1 809 951

5,6%

AfrikaMiden Oosten Indië

532 391

491 301

8,4%

Eurasië

732 786

645 278

13,6%

Amerika

389 419

354 241

9,9%

Asia Pacific

195 869

167 403

17,0%

Totaal zonder Frankrijk+ Europa

1 850 465

1 658 223

11,6%

Wereld

3 761 634

3 468 174

8,5%

* Verkopen

** Europa = Europese Unie, Ijsland,Noorwegen en Zwitzerland

Totaal verkopen per merk

Cumul eind december*

2017

2016

% verschil

RENAULT

PW

2 264 075

2 094 905

8,1%

BW

406 914

392 977

3,5%

PW+BW

2 670 989

2 487 882

7,4%

RENAULT SAMSUNG MOTORS

PW

99 846

111 097

-10,1%

DACIA

PW

610 160

542 463

12,5%

BW

45 075

41 752

8,0%

PW+BW

655 235

584 215

12,2%

LADA

 

 

 

PW

324 694

274 968

18,1%

BW

10 870

10 012

8,6%

PW+BW

335 564

284 980

17,8%

GROUPE RENAULT

PW

3 298 775

3 023 433

9,1%

BW

462 859

444 741

4,1%

PW+BW

3 761 634

3 468 174

8,5%

Renault (met Alpine : 7 verkochte wagens in 2017)

De 15 belangrijkste markten eind december 2017

 

 

Volumes  2017*

Marktaandeel

PW+BW 2017

(eenheden)

(in % )

1

FRANKRIJK

673 852

26,44

2

RUSLAND

448 270

28,02

3

DUITSLAND

228 046

6,14

4

ITALIË

215 901

9,98

5

SPANJE

185 760

12,95

6

TURKIJE

178 646

18,68

7

BRAZILIË

167 147

7,69

8

IRAN

162 079

10,81

9

VERENIGD KONINKRIJK

115 262

3,96

10

ARGENTINIË

115 243

13,34

11

INDIA

112 489

3,07

12

ZUID KOREA

100 537

5,71

13

BELGIË + LUXEMBURG

88 547

12,90

14

CHINA

72 137

0,26

15

MAROKKO

70 536

41,84