Speciale banden voor electrische voertuigen verhogen rendement



Wanneer we denken aan het vehogen van de actieradius van electrische voertuigen, zou men geneigd zijn in eerste instantie te gaan kijken naar betere accu’s en super-geavanceerde oplossingen voor energie beheer, alsmede gebruik van materialen die zo licht mogelijk zijn.

Renault en Michelin willen de actieradius van electrische wagens, zoals de RenaultZOE, tot 10 procent verhogen door het ontwikkelen van een speciale autoband voor electrisch aangedreven wagens.

Deze band, met een grotere diameter en smaller draagvlak dan gewoon, werd gedemonstreerd tijdens de Michelin Challenge the Bibendum – Rio de Janeiro. Experts verklaren dat een grotere diameter met smaller draagvlak bijdraagt aan een verminderde rolweerstand en betere aerodynamica. Door de grotere diameter hoeft de band minder omwentelingen te maken, hetgeen beter is voor de duurzaamheid en het langer duurt voordat de band moet worden vervangen. Wanneer het gaat om luchtweerstand, is een band te vergelijken met een vierkant blok. Maak deze smaller, en de luchtweerstand neemt af.

Het prototype van de Michelin-EV band is een speciaal voor dit doel van begin af aan nieuw ontworpen band.
De kerngedachte tijdens de ontwikkeling was dat een electrische auto eerder gebruikersvriendelijk en comfortabel moet zijn, en niet snel ingezet zou worden voor een zware of sportieve rijstijl. Het profiel is meer dan geschikt voor nat asfalt en geeft voldoende remfrictie.

De band warmt niet op zoals andere banden. Warme banden veroorzaken zachter rubber, wat makkelijker vervormd waardoor veel energie wordt verloren en de rolweerstand maar ook de grip toeneemt. Tijdens rijden blijven deze banden zo koel mogelijk. Bij remmen maken de nieuw ontwikkelde banden gebruik van een techniek waarbij de band gecontroleerd opwarmt zonder dat het rubber te zacht wordt, wat een kortere remweg bewerkstelligd.