De Vision van Alpine

Afgelopen 16 februari was het zover, de nieuwe Alpine werd voorgesteld aan het publiek. Er waren al foto’s uitgelekt, maar hoe de wagen er uiteindelijk uit zo komen te zien, was nog niet 100% zeker.

Renault noemt de Alpine een “mix van elegantie, wendbaarheid en authenticiteit“.
De Alpine Vision kondigt het design en de prestaties aan van de straatlegale sportauto die Alpine voor het einde van dit jaar onthult. De productie vindt straks in het Franse Dieppe plaats. De verkoop start in 2017; allereerst in Europa gevolgd door de rest van de wereld.

Alpine vierde zijn terugkeer in het zuiden van de Franse Alpen op de wegen waar de Monte Carlo Rally wordt verreden. Deze bergen vormden niet alleen de inspiratiebron voor de merknaam Alpine, maar ook voor het design van de Alpine Vision.

“Ik heb voor de naam Alpine gekozen om dat die voor mij representatief is voor rijplezier op bergachtige wegen. Ik had het grootste plezier toen ik destijds in mijn gemodificeerde Renault 4CV met vijf versnellingen door de Alpen racete. Deze vorm van gepassioneerd autorijden wilde ik mijn klanten laten ervaren in de auto die ik voor ogen had. Alpine is een naam die tot de verbeelding spreekt, maar die ook dient als symbool.”
Jean Rédélé, oprichter Alpine

De Alpine Vision is de ultieme sportauto. Hij levert uitstekende prestaties en is elegant en licht; allemaal om de meest pure vorm van rijplezier te bieden.
Vanuit welke hoek je de auto ook bekijkt, het is een échte Alpine.  Op de voorvleugels en op de flanken plaatste Alpine de beroemde A-badges. Daarbij heeft de Alpine Vision meer uiterlijke, subtiele verwijzingen naar de legendarische A110 en andere iconische modellen.

De langgerekte achterlichten, waarin Alpine opvallende X-vormige verlichting verwerkt, en het typische design van de achterruit zijn een knipoog naar het iconische design van de A110.
De Alpine Vision is door zijn wendbare en levendige besturing voornamelijk in zijn element op bochtige wegen. Die levendigheid is ook terug te vinden in het design.

De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt minder dan 4,5 seconden. Deze acceleratie wordt ook realiteit bij de op stapel staande productieversie. Een krachtige reminstallatie maakt het rijplezier nog intenser. Dit zijn aspecten die al sinds jaar en dag horen bij het rijden in Alpines.

In het interieur overheerst een combinatie van materiaalsoorten en kleuren. Details worden afgewisseld met elementen waarvan de puurheid afstraalt. De balans tussen modern en heritage is merkbaar.

Het interieur heeft een eigentijdse uitstraling door leder, microvezel stoffen, aluminium en koolstofvezel met elkaar te combineren. Het resultaat is modern en high-tech en geïnspireerd op de autosporthistorie van Alpine. De retro-ogende kuipstoelen zijn een knipoog naar het verleden en beschikken over harnasgordels en aluminium gespen. De stoelen zijn afgewerkt met lederen bekleding in combinatie met microvezel stoffering.

Het instrumentenpaneel voor de bestuurder bestaat uit een te personaliseren display met daarboven een koolstofvezel kap. De twee pedalen, aluminium voetensteun met driedriehoekachtige patronen moeten de bergtoppen van de Alpen symboliseren. Het aluminium driespaaks stuurwiel, met daarachter Alpine schakelflippers, is afgewerkt met zwart leder en voorzien van een Sport-knop.

De hoofdschakelaars zijn voorzien van Blue Alpine sfeerverlichting. Met dezelfde verlichting worden ook de luchtroosters geaccentueerd. De basis van de middenconsole bestaat uit een prominente aluminium structuur en is afgewerkt met leder. het geheel lijkt te zweven zoals in een vliegtuigcockpit. Centraal in het dashboard bevindt zich een multimedia touchscreen tablet met daarboven een ronde stopwatch.
De Start-knop (te activeren na het verwijderen van een pin) is geplaatst binnen handbereik en maakt zelfs van het starten van de auto een sportwagen ervaring.

Blauw is de kleur die traditioneel het meest geassocieerd wordt met Alpine. Maa
r dat geldt ook voor de kleur wit dat Alpines op cruciale momenten in de geschiedenis sierde.

Een aantal beroemde Alpines was voorzien van een witte kleurstelling. Opmerkelijk waren de zogenaamde ‘Olympic’ A110 Berlinettes die ofwel van een blauwe óf rode streep op hun witte carrosserie waren voorzien. De verkoop van deze uitvoering begon in 1968 ter ere van het winnen van drie gouden medailles door de Franse skiër Jean-Claude Killy tijdens de Olympische Winterspelen in Grenoble, Frankrijk. De A110 1300G die tijdens de Autosalon van Parijs in 1970 werd onthuld was eveneens wit van kleur. In de autosport was de witte A110 1600S met nummer 4 succesvol; hij won de Rallye San Remo in Italië in 1971. Geïnspireerd op de eindeloos wit besneeuwde bergtoppen van de Alpen vormt de kleur wit ook voor de Alpine Vison de hoofdkleur. De kleur staat centraal voor puurheid, dankbaarheid, elegantie en voor de wederopstanding van het merk.