Opladen in het buitenland

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.
Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013
Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door MarcoZE »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

De type 3 aansluiting is toch de laadpaalzijde en niet de autozijde? Als het 43 kwladers zijn met vaste kabel dan kunnen wij als Nederlandse en Belgische Zoérijders er gewoon laden toch?
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

@Marco,
Je hebt gelijk! Alle Zoe's (ook de Franse) hebben gewoon Type 2 aansluiting in de neus, en voor 43kW zullen de snelladers MET kabel uitgevoerd worden. Dus is er wat dat betreft helemaal geen probleem!

Zie ook het 2e plaatje in het artikel van mijn eerste reis naar Zwitserland. Daar heb ik een Franse kabel geleend van Renault, en die heeft dus gewoon Type 2 aan de autozijde.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Ja, klinkt logisch. Maar Fransen die een snellaadnetwerk aanleggen waar een Franse auto niet aan kan laden is volkomen onlogisch. Tenzij ze inmiddels weten dat de ZOE voortaan met een CCS aansluiting gaat komen en dus voorbereid zijn op de toekomst.

Edit: Harm was me voor. Als Franse Zoe's ook met een type2 uitgerust zijn dan is er niets loos. die Franse stekker zit dus aan de lader kant, niet aan de autokant
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Inderdaad, dat is wat ik wilde zeggen.
Maar de overige laadpalen hadden een type 3 en schakelen nu over op type 2.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

Yesss, m'n laad-sleutelhanger voor heel Scandinavië is binnen!!
Nu alleen m'n Noors nog een beetje ophalen...
Fortum ladekort_.JPG
Takk Fortum :thumb:.

Bestellen kan via de website van Fortum. Of een email sturen naar chargedrive.no@fortum.com met vermelding van: date of birth, full invoice adress, phonenumber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Spannend. Rij je er heen of laat je je afzetten door de boot? En is het een verkenning voor je winterrit naar de poolcirkel?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

De planning is om het zonder veerdiensten te doen, dus via de bruggen in Denemarken, en dan via Zweden door naar Noorwegen.
En ja, stiekum speelt de Sub Zero Race ook een rol hierin. Misschien ga ik in februari wel meedoen... Dus dan is een beetje verkenning van het "circuit" nooit weg :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EVerhard
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jan 2014
Laatste bezoek: 25 mar 2016 17:09
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door EVerhard »

Wow, erg mooie uitdaging weer! Noorwegen is net als Nederland een echt EV land met een goede laad infrastructuur. Ik ben erg nieuwsgierig naar je reisverslag t.z.t. en ik wens jullie alvast een goede reis!
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gabi78
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2015
Laatste bezoek: 05 jul 2015 12:11
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Gabi78 »

Ik heb een vraag die ik niet kan terugvinden via het internet, hopelijk dat jullie mij kunnen helpen.

Wat heb ik nodig om te kunnen laden in Frankrijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

@Gabi78 : waarschijnlijk een andere laadkabel, de aansluitingen op de laadpaal zijn anders dan de hier gebruikelijke mennekes. Mogelijk kun je zo'n kabel lenen bij je dealer of is er iemand op het forum met zo'n kabel. Zo langzamerhand schijnt men overigens weer naar mennekes over te schakelen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Dan heb ik nog een vraag: Over een paar weken gaan we naar Gent en Brugge. Snelladen bij Antwerpen (bij d'n Brico) is bekend, maar dan? Het liefst gooi ik 'm even vol aan een 22kW en parkeer dan bij het B&B. Laadpalen in de buurt van het B&B lijken er niet te zijn of werken niet met TNM kaart. Geprobeerd een pas bij EV-point en BlueCorner,aan te schaffen, maar die teren nog op iets wat in 2013 is bedacht. Mobib op de Parkings bij het spoor lijkt wel wat , maar ook dat dateert uit die tijd en werkt dat nu nog zo? Wat is een goede laadpas voor Belgie of doe ik het gewoon met de TNMpas?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Gabi78 schreef: Wat heb ik nodig om te kunnen laden in Frankrijk?
IK lees nogal eens het Franse Zoe-forum.
De snellaadpalen zijn gewoon te gebruiken, want een vast kabel. Langs de autokant is er geen verschil tussen Franse en Nederlands/Belgisch: alle Zoe's hebben een type aansluiting. De laadpalen vind je het gemakkelijkst op chargemap.com. Ikea, Leclercq en bij Auchan bieden snellaadpalen aan. Daarvoor is ee Kiwhi-pas nodzakelijk. Die kan ook door buitenlanders aangevraagd worden, maar daarvoor neem je best contact op via mail. De online-pagina's zijn enkel afgestemd op Franse gebruikers. Zo kan het ook.
Binnenkort installeert men de corri-door: langs de snelweg elke 80 km een snellaadpaal. Daarvoor heb je deze nodig http://www.sodetrel-mobilite.fr/cb/portal/#/
Hoe langer hoe meer verschijnen in Frankrijk ook de type2 versnelde laadstations. De Europese standaard is type 2 en de nieuw geïnstalleerde palen krijgen minstens ook type 2 of zelfs alleen type 2. De Franse klanten kunnen kiezen tussen een T3-T2 of een T2-T2 laadkabel. Geef het nog enkele jaren en ook Frankrijk is volledig type 2.
Succes en houd ons op de hoogte.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

In Denemarken heb je om de laadpalen te kunnen bedienen naast CLEVER, waarvoor buitenlanders een prepaid kaart kunnen kopen, ook palen van E.ON. Op hun website vond ik de volgende informatie:
E.ON website schreef:Our charge network is AC 11kW and is capable of charging all types of electric cars, except Renault Zoe Z.E.
Dat klinkt niet erg hoopvol. Maar verder hebben ze ook snellaadpalen langs de snelweg, al kon ik daar geen informatie op hun website over vinden.
Navraag hierover leverde het volgende op:
Kundecenter E.ON schreef:We are in the process of making Renault Zoe compatible with our public chargespots. Until the work is completed, you are welcome to use our QuickChargers along the highway from Aarhus to Copenhagen.

You can purchase a one-time charge, CITY-Charge Cash, for 99,00 DKK. It is a flat rate charge, with no time- or kWh-limit. You simply call our 24-hour-service, +45 70 27 05 77, when you arrive at the QuickCharger. The charge will be made available to you instantly and the payment is made over the phone, using your credit card.

You can find the nearest QuickCharger on our map here. The white icons represents the QuickChargers.

We will make an announcement on our homepage and Facebook, as soon as all our public chargespots are made Zoe compatible.
99 DKK is iets meer dan €13. Bij een lege accu van de huidige Zoe wordt de prijs per kWh dan €0,61
De vraag is of de snelladers van E.ON al net zo intelligent zijn als die van Fastnet en Allego in Nederland. Maargoed, dat gaan we zien :D.
Mocht het om de een of andere reden bij E.ON toch niet lukken, dan kan ik in ieder geval terugvallen op Clever.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

Naast Fortum, waar ik al een RFID-sleutelhanger van heb, zijn er in Noorwegen nog meer aanbieders van laadpalen. Zoals:
- Grønn kontakt (oplaadpuntenkaart).
- Artic Roads (ishavsveien) (oplaadpuntenkaart).
- EV Power.
- Lyse (oplaadpuntenkaart).

Deze kan je gebruiken via de App GoCharge.
GoCharge logo.png
Maar om deze App te kunnen gebruiken moet je eerst een account hebben. Het lukt niet om dit zelf aan te maken, want vooralsnog kan je alleen kiezen uit Noorwegen/Zweden/Finland voor je mobiele telefoonnummer :doh:. Maar als je even contact opneemt met de klantenservice (kundeservice@wtw.no) dan kunnen zij dat voor je doen. Daarna moet je een Noors kenteken invullen. Aangezien we die niet hebben, krijg je van de klanterservice een dummy kenteken. Tsja, 't is een tijdelijke workaround, maar het belangrijkste is dat het werkt! Vervolgens kan je je creditcard gegevens invullen voor de betalingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Hebben wij het hier nou zo goed voor elkaar met de roaming laadpassen?
Lijkt er op dat ze dat in Noorwegen etc. ook niet kennen. Afgelopen week wat in Belgie rondgereden en node deze functionaliteit gemist bij die paar laadpalen daar. Interparking parkings heeft veel laadpalen, maar een eigen kaart. Gelukkig heeft de beheerder voor ons de paal aangezet. Overigens vind ik 22 kW niet zo'n goede keuze voor een Parking. De gratis snellader in Brussel bij Electrabel, is gratis, maar zie maar dat je de taxi-chauffeurs met EV-taxi's van je afhoud en de ZOE schakelde na ca. 5 min. uit, 4 keer achter elkaar. Het fijnste zijn natuurlijk de TNM-laadpunten (die met de TNM-pas te bedienen zijn). BlueCorner-palen zijn dat veelal, de constructie is niet zo solide (zijn watervangers, electra vind dat niet leuk en de stalen behuizing ook niet)
image.jpg
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door zoe2goe »

De tegenhanger van BlueCorner in Wallonië is Ze-Mo ( http://www.ze-mo.be/ ). Werkt met TMN pas. Viroinval heeft mij een keer "gered" met nog 7km in de batterij ;-) Goed te vinden op Chargemap.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Die klachten over de snellaadpaal van Suez vind ik vreemd: ik heb er al meerdere keren zonder probleem kunnen laden.
Er wordt veel door taxi's geladen. Zij gebruiken de optie "geheime code". Zo kunnen zij hun wagen ladend of niet achterlaten voor hun collega. Voor wie het nodig heeft, wil ik de code wel via pm doorgeven. Als de wagen onbeheerd achtergelaten werd, heb ik geen scrupules om even te ontkoppelen en daarna terug in te steken. Vreemd genoeg geven de byd's de laadkabel vrij.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Die "geheime" code is niet de pincode die op het apparaat staat vermeld?
De ZOE heeft zowel op heen als terugreis in Antwerpen (Schoten) probleemloos geladen bij een TNM/Allego snellader . Bij Electrabel/Suez (ABB) stopte de ZOE 4 keer (niet de lader) met melding dat er niet geladen kon worden en rode neus, iedere keer na ca. 5 min. De laatste keer bleef de stekker wat langer zitten omdat ik met een taxi-chauffeur bezig was en toen leek de ZOE weer te gaan laden, wat eigenlijk niet kon omdat het laadproces op de ABB lader al gestopt was (dwz de instructie was via het paneel gegeven)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Nee, de pincode is een code die je zelf kiest om ervoor te zorgen dat niet iemand anders het laden onderbreekt. Een RFID-kaart kan trouwens ook. Alle byd taxi's gebruiken dezelfde code juist om ervoor te zorgen dat de collega's de wagen kunnen loskoppelen. Ik kwam de code te weten toen een chauffeur mij wilde laten laden. Hij vroeg me om nadien terug zijn wagen met die code in te steken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Leuk artikel bij de buren van Kia. 4000 km op vakantie in Europa. Van Ed en Harm hebben ze blijkbaar nog niet gehoord.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door PieterZoe »

Opvallend feit uit dit (leuke!) artikel: veruit de meeste snelladers in het buitenland zijn gratis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Ik lees juist op twitter dat Kiwhi en TheNewMotion de handen in elkaar slaan en dat de beide netwerken elkaars laadpassen toegang geven.
Excellent nieuws voor wie naar Frankrijk wil, want daar heb je met de Kiwhi-kaart een zeer uitgebreid netwerk.
http://www.automobile-propre.com/breves ... ew-motion/
Au-delà du partage des points de charge de leurs réseaux respectifs, les deux partenaires annoncent également un travail commun pour le lancement de nouveaux services « innovants et qualitatifs ».
Stilaan beginnen de winnaars zich af te tekenen: TheNewMotion in Benelux en nu ook Frankrijk, Plugsurfing in Duitsland(?)
Hopelijk eindigt het dat alles met alles compatibel wordt n dan kan de prijs terug beginnen spelen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

We hebben het plan opgevat om met de ZOE op wintersport te gaan! Niet helemaal zuiver; er rijdt een busje met familie en bagage vooruit, dus we (berijder en navigator) kunnen ons concentreren op het rijden. Dus nu de voorpret:
  • route uitstippelen
  • winterbanden en sneeuwkettingen uitzoeken en aanschaffen
  • stoelverwarming regelen en stroomvoorziening in orde brengen
  • Android tablet voor CanZE regelen voor de navigator
  • Fivari-lader oid arrangeren voor de back-up.
Op Goingelectric.de al wat gepuzzeld met de route en de laadstations die we aan gaan doen. Gekozen voor een selectie van TNM, RWE-e en Plugsurfing laders. Volgens de berichten hier moet RWE-e nu normaal kunnen werken voor Ausländer. De inspanningen van deze drie firma's zouden dan ook de grootste winst tov de vakantie naar Kopenhagen moeten zijn: geen portemonnaie vol laadpassen nodig. Ook geen snelladers trouwens; allemaal 22kW laders, om die paar snelladers aan te rijden verlies ik te veel tijd met omrijden. Omdat de Routeplanner maar met 8 tussenpunten kan rekenen, laden we maar 8 keer ;-) Desalniettemin een ritje van ca. 15 uur ipv de gebruikelijke 11 uur. Vermoed dat onderweg nogal wat optimalisatie/aanpassingen mogelijk/nodig zijn ivm stijgen/dalen, effecten van kou op de actieradius, wind, files, niet werkende laadpalen enz. Hartstikke leuk dus!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Dit weekend een trip gedaan naar Munster in Duitsland en vooraf de optie "gratis laden" een keer aangezet in de routeplanner van GoingElectric. Komt er een windmolenpark in Heiden tevoorschijn halverwege de route. Zie http://openchargemap.org/site/poi/details/56824.
Op de heenweg hier snel kunnen laden dus gingen we op de terugweg ook hier langs. Staat er een zwarte duitse Zoe (BOR kenteken) te laden maar is de eigenaar in geen velden en wegen te bekennen en geloof me, er daar niets in de omgeving als alleen maar weilanden en windmolens dus waar was ie ?
Nog een half uur gewacht maar al wie er kwam geen eigenaar en de laadkabel was geblokkeerd. Nog geprobeerd om de spanning eraf te halen maar de lader liet niet los. :naughty: Een briefje onder de ruitenwisser gedaan met de vraag waarom hij de lader blokkeerde :cry2: en 3 km verder in Borken bij de RWE op een 22KW lader :dance: kunnen laden (de probleemloze app van Plugsurfing deed weer zijn trucje a € 6,20 dat weer wel) en even daar gegeten.
Op http://www.lee-nrw.de/emobil/ staan meer gratis laadplaatsen wat een top initiatief is om letterlijk op de wind te kunnen rijden. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Zijn er windparken in NL met zoiets ? Zo gaaf om bij de molen op een informatie display de KW output te zien. :clap:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Like!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Via "Zoe in de media" kwam ik op "overal laden met PayPal". Dit filmpje doet vermoeden dat je zonder gebonden te zijn aan een contractvorm ("Verbund" zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen) aan iedere laadpaal kunt laden. Zoals zo vaak gezegd is het in Nederland prima geregeld, in het buitenland wil het laadlandschap nogal divers zijn. Bron van deze oplossing is de QC-code die door Intercharge wordt uitgegeven en op deelnemende laadpalen is geplakt. De nieuwe App van TNM maakt er gebruik van en ook Plugsurfing al langer (volgens mij de eerste). Maar nu wordt het een soort van onafhankelijk door de directe koppeling aan PayPal; er zit niemand meer tussen. In Belgie was het afgelopen zomer wat zoeken, maar Intercharge gelabelde palen zijn er toch wel behoorlijk wat, in Nederland blijkbaar juist weer niet! De veronderstelde koppeling met PayPal heb ik in de Intercharge App nog niet kunnen vinden, mogelijk komt deze te voorschijn als je de code scant.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Dat ik dat nooit gemerkt heb: inderdaad de Bluecorner laadpalen zijn met de Intercharge gelabeld. Ik zal het systeem eerstdaags eens uit proberen en laat bericht.
Gertjan,
Op de 3de pagina van de App kan je contract-ID en paswoord ingeven. Welke gegevens vraagt men daar vermits er geen contract moet worden afgesloten.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

@Fivari; dat is juist waar ik de mist in gaat. Men claimt juist geen contract nodig te hebben. Ik vermoed dat hier een contract ID van bv RWE of TNM ingevuld kan worden (in de TNM vul je ook je inloggegevens in om gebruik te kunnen maken van de scanner in hum App) mocht je dat hebben. Wanneer je de code scant, zonder die gegevens ingevuld te hebben, zou de PayPal optie te voorschijn kunnen komen denk ik dan maar. Mijn PayPal account vermeld geen contractgegevens die ik op die 3e pagina in zou kunnen vullen. Ben zeer benieuwd naar je ervaringen, in Nederland zie je die code zelden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

De codes staan in TNM. Toets als test maar in +49*809*010*150781 = Rwe in Heiden. Er is nog een Italiaanse app van Spin8 die ook interchange kan scannen. Bij een Duitse code verwijst ie naar de RWE e-kwh app.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

@Sordone; Die codes die snap ik wel; scannen of handmatig invullen. Dat zijn in de intercharge App de pagina's 1 en 2. Maar Pagina 3 vraagt om contractgegevens ("Vertrags-ID"), terwijl men claimt die niet nodig te hebben, want we willen met PayPal betalen, los van RWE, TNM of wie dan ook. Naar die optie zijn we op zoek. Plugsurfing maakt overigens ook gebruik van die codes.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Ik denk dat ik het begrepen heb.
Er zijn twee soorten laadpalen die met intercharge geactiveerd kunnen worden: die waarvoor je een contract moet hebben met een provider, bijvoorbeeld TNM of Plugsurfing. De nummer van de laadpas wordt dan het contract-ID, maar ik heb zelf geen pin. die zal je dan moeten aanvragen. Dit is de standaard intercharge. Maar je kan dan volgens mij even goed de RFID-kaart gebruiken. Ik probeer eens bij TNM om zo'n pin vast te krijgen. Of zou het mijn paswoord voor de website zijn? Het kaartnummer wordt in elk geval al aanvaard als contract-ID.
Afbeelding
En dan is er een tweede systeem: de intercharge-direct, een nieuwigheid die enkel voor de laadpalen met het intercharge direct logo kan worden gebruikt. Deze laadpalen zouden op een andere manier op hun kaart moeten aangeduid zijn,maar ook dat lijkt niet echt te werken ofwel zijn er nog geen. Het zijn enkel die laatste waarvoor je geen contract moet hebben met een van de partners.
Afbeelding
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Klopt. Je moet bij de direct-laadpunten, naar deze site. De handleiding staat hier.
Mijn contact in Oostenrijk gaf idd aan dat je geen speciale betaal-App maar slechts een QC-code scan app nodig hebt, dwz dat je rechtstreeks naar een site geleid wordt waar eea wordt afgehandeld. Dat is waarschijnlijk dus deze site.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Jana Höffner, ook bekend als ZOEPIONIERIN, doet haarfijn uit de doeken hoe je de laadpunten van GoingElectric op je R-Link kan krijgen: http://zoepionierin.de/zoe-hack-alle-la ... im-r-link/
Voor België is het niet echt nuttig omdat er slechts enkele laadpunten zijn, maar voor Nederland is het misschien de moeite waard. De procedure lijkt mij doenbaar.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Beetje off-topic, maar:
Dat zou dan toch ook moeten kunnen met de AC-lader.nl punten? Lijkt mij fantastisch!

Update: hmmm... KML-OV2 converter nodig. Bestaat dat? Zo ja, dan zet ik de OV2's wel online.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door zoe2goe »

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

De TNM-app met de intercharge code scanner werkt als een speer, zorg wel goed bereik van je mobiel, want met bv GPRS werkt het niet. Met deze toevoeging komen in Duitsland alle RWE-e palen binnen bereik en dat zijn er een boel.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht